Gå til innhold

Engelsk litteratur eller allmenn litteraturvitenskap?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både allmenn litteraturvitenskap og engelsk litteratur (begge UiO) på søknaden min, og må bestemme prioriteringen innen 1. juli. Er ennå ikke sikker på hvilket fag jeg skal sette på førstevalg (har toppkarakterer fra vgs, så kommer inn på førstevalget).

Jeg er svakest for engelsk litteratur, er eksepsjonelt flink i engelsk, og har nok mest lyst til dette. Men er det ikke vanvittig vanskelig å få jobb innen dette? Må jeg kanskje til utlandet? Noen som har tatt en grad i dette faget?

Det er heller ikke flust av jobber om man har allmenn litteraturvitenskap, men det er vel kanskje litt flere, siden dette tross alt er på norsk? Noen som har erfaring med dette?

Jeg er veldig lite interessert i å bli lærer, det måtte vært en nødløsning. Det meste annet er interessant. Jeg har for øvrig sikret meg jobb som litteraturkritiker ved siden av studiene.

Jeg kan legge til at hovedplanen er å bli forfatter, jeg har skrevet hele livet og har også blitt utgitt i antologier. Derfor velger jeg et studie som er relevant for denne drømmen. Jeg tenker å jobbe med en debutroman ved siden av studiene. Men siden en evt. forfatterkarriere vil være temmelig uforutsigbar, er det greit å vite om jeg faktisk kan tjene til livets opphold med det studiet jeg har tatt.

Takker for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har både allmenn litteraturvitenskap og engelsk litteratur (begge UiO) på søknaden min, og må bestemme prioriteringen innen 1. juli. Er ennå ikke sikker på hvilket fag jeg skal sette på førstevalg (har toppkarakterer fra vgs, så kommer inn på førstevalget).

Jeg er svakest for engelsk litteratur, er eksepsjonelt flink i engelsk, og har nok mest lyst til dette. Men er det ikke vanvittig vanskelig å få jobb innen dette? Må jeg kanskje til utlandet? Noen som har tatt en grad i dette faget?

Det er heller ikke flust av jobber om man har allmenn litteraturvitenskap, men det er vel kanskje litt flere, siden dette tross alt er på norsk? Noen som har erfaring med dette?

Jeg er veldig lite interessert i å bli lærer, det måtte vært en nødløsning. Det meste annet er interessant. Jeg har for øvrig sikret meg jobb som litteraturkritiker ved siden av studiene.

Jeg kan legge til at hovedplanen er å bli forfatter, jeg har skrevet hele livet og har også blitt utgitt i antologier. Derfor velger jeg et studie som er relevant for denne drømmen. Jeg tenker å jobbe med en debutroman ved siden av studiene. Men siden en evt. forfatterkarriere vil være temmelig uforutsigbar, er det greit å vite om jeg faktisk kan tjene til livets opphold med det studiet jeg har tatt.

Takker for alle svar!

Vel, jeg er akkurat ferdig med en engelsk bachelor og jeg sitter uten jobb. Mulighetene er ikke mange (som jeg har sett) innen dette feltet, så på en rar måte så angrer jeg på mitt valg, for nå vet jeg ikke hva jeg skal ta meg til. Jeg har heller ikke noe lyst til å bli lærer (og det må man uansett ha pedagogikk for å bli), så hva kan man da gjøre uten videre studier? Aner ikke jeg. Jeg har begynt å se på helt nye og andre ting jeg heller kan studere, for jeg ser at de 3 siste årene egentlig bare har vært "vas" - man BLIR liksom ingenting. Så tror man bør ha en viss peiling på hva man vil videre hvis man skal studere engelsk litt. Virker jo som om du vet litt hva du vil da, så det kan hende dette studiet rett og slett åpner flere muligheter for deg! Jeg derimot aner ikke hva jeg skal bruke engelsken til og vurderer nå heller hudpleieyrket, haha! Jeg merket at jeg kjedet meg litt i dette studiet, men det er jo helt opptil hver enkelt person. Men jeg tror du uansett må ta noe i tillegg til denne utdannelsen, for du kommer ikke langt uansett med engelsk litt. bach. Du må som sagt nesten vite før du begynner hva du vil med denne graden. Selv følte jeg det ble litt bortkasta siden jeg ikke visste/vet hva jeg skal bruke det til.

Men det jeg absolutt VIL anbefale deg (uansett hva du tar), er å ta et av årene i utlandet. Jeg har akkurat komt hjem fra Canada hvor jeg har vært siden september, og jeg kan med håndet på hjertet si at det er noe av det beste jeg har gjort i mitt liv. Angrer ikke et sekund! Likte faktisk Canada (Vancouver) så godt, at jeg håper å dra tilbake for videre studier neste år.

Vet ikke hvor mye dette hjalp, men det er ihvertfall det jeg synes :)

Skrevet (endret)

-

Endret av frkfreckle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...