Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest green tea
Skrevet (endret)

Til andre som er ung ufør.

Hva er til overs nor du har betalt regningene.

Endret av green tea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. Rett og slett ingenting. Jeg forsørger også et barn. Å være ufør betyr at man må snu på hver en krone hele tiden. Det er dessverre realiteten :troest:

Gjest Emera
Skrevet

Ingenting. Rett og slett ingenting. Jeg forsørger også et barn. Å være ufør betyr at man må snu på hver en krone hele tiden. Det er dessverre realiteten :troest:

Har du ikke penger igjen til mat?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye penger får man utbetalt i måneden når man er ung og ufør?

Gjest Tidssone
Skrevet

Grunnbeløpet er rett over 6.000,- pr måned.

Man får mer dersom man har forsørgeransvar eller er ung ufør.

Har man opptjente pensjonspoeng, gir dette også uttelling for beløpet man får fra NAV.

Gjest Marlo
Skrevet

Grunnbeløpet er ikke 6k pr mnd, men 11050kr pr mnd FØR skatt. Altså, så får man utbetalt ca 8k pr mnd. Og man får noe mer når man har ung ufør istedenfor vanlig uføretrygd.

Har man i tillegg tjent en del før man ble uføretrygdet, så kan man få mer enn det igjen.

Gjest Tidssone
Skrevet

Grunnbeløpet er vel omlag 71.000,- pr år?

Gjest Marlo
Skrevet

Vel, det gjelder iallefall ikke ufør/attføringspenger, for jeg får det absolutt minste man kan få, og jeg får ca 11050kr pr mnd

Gjest Tidssone
Skrevet

Vel, det gjelder iallefall ikke ufør/attføringspenger, for jeg får det absolutt minste man kan få, og jeg får ca 11050kr pr mnd

Man får særtillegg, dersom man ikke har opparbeidet seg rettigheter til annen tilleggspensjon.

Gjest Tidssone
Skrevet

Klarer man å leve for 11.000,- i måneden?

Betale alle utgifter osv? Eller får man bostøtte i tillegg?

Gjest Marlo
Skrevet

Klarer man å leve for 11.000,- i måneden?

Betale alle utgifter osv? Eller får man bostøtte i tillegg?

Tja, man lever for 8k pr mnd, da det er det man får etter skatt.

Det gikk akkurat. Fikk 2k pr mnd i bostøtte og hjelp til strømregning.

Levde i et fallferdig anneks, det er VELDIG dyrt å bo her hvor jeg bor, som knapt stod oppe når det blåste ute, med mugg og mye fukt. Men sånn er det når man ikke klarer å jobbe.

Heldigvis så har jeg funnet mannen i mitt liv som heldigvis jobber og tjener godt, så nå klarer jeg meg mer enn bra nok.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Elleve tusen er fire tusen mer enn jeg som får student... og jeg går på et studie hvor vi har obligatorisk undervisning fra 8-16 fire dager i uka og må lese på ettermiddagen/kvelden og på studiedagene. Har ikke mye tid til å jobbe da, for å si det sånn, og jeg klarer det greit med 6,6k fra Lånekassen.

Men det blir jo litt annerledes når man faktisk skal leve på det annet enn bare i studietiden... :)

Skrevet

Elleve tusen er fire tusen mer enn jeg som får student... og jeg går på et studie hvor vi har obligatorisk undervisning fra 8-16 fire dager i uka og må lese på ettermiddagen/kvelden og på studiedagene. Har ikke mye tid til å jobbe da, for å si det sånn, og jeg klarer det greit med 6,6k fra Lånekassen.

Men det blir jo litt annerledes når man faktisk skal leve på det annet enn bare i studietiden... :)

11000 er før skatt. Når man er student bor man også ofte på studenthybel til redusert pris. Boligprisene i Norge er veldig høye, men for noen så kan det være en løsning å flytte til rimeligere strøk, hvis man ikke er avhengig av å bli boende der man er. Jeg valgte selv å flytte til et sted med langt lavere boligpriser da jeg ble syk, og ofte trenger man ikke reise langt før prisene faller.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Phaedra,mod

Gjest AnonymBruker
Skrevet

8000 er ca det jeg også får utbetalt hver måned (studielån + lønn fra deltidsjobb), og dette skal dekke bolig, strøm, mat osv. JEG får ikke noe bostøtte. Dessuten er det feil at de fleste studenter bor billig i studentboliger, tvert i mot er det mange som lever i en overpriset og falleferdig rønne. Når det er sagt, syns jeg 8000 kr er latterlig lite å leve på, men helt umulig er det ikke.

Skrevet

Husk det, dere som er studenter, at dere skal leve på et trangt studentbudsjett i et begrenset antall år, mens mange som er uføre skal leve på det samme trange budsjettet resten av livet. Å ikke ha rom for utskeielser av noen slag i få år er helt greit (been there, done that), men tenk om dere skulle leve slik i all overskuelig fremtid?

• Liker 2
Gjest Marlo
Skrevet

Studenter kan også få bostøtte etter hva jeg ble fortalt.

ALLE kan få bostøtte, det handler om inntekter i forhold til utgifter, ikke om man er ufør eller i jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...