mysan Skrevet 28. september 2010 #41 Del Skrevet 28. september 2010 Instinkt er knyttet til atferd. All beskrivelse av instinkter hos dyr er knyttet til atferd som utløses og som ikke kan overstyres. Det er det instinkt hos dyr betyr. Og vi skiller oss fra dyr i den forstand at vi ikke har noen fastlagte atferdsmønstre som vi ikke kan la være å gjennomføre når de trigges. Ergo har vi ikke instinkter. At vi har følelser og emosjoner og sterke drivkrefter, er en helt annen sak. Vi kan fortsatt la være å agere på dem. Mener du at instinkter ikke kan overstyres? Min hunds instinkt er å drepe andre hunder så fort han ser dem, men jeg kan fint overstyre det instinktet. Ergo lar det seg overstyre, selv om han ikke nødvendigvis gjør det selv. Vi mennesker har vel også instinkter, selv om vi overstyrer dem. Jeg tenker at det er et instinkt når damer ser etter menn med forsørgelses-/beskyttelsesevne, selv om de ikke vil vedkjenne seg det. Jeg tenker at det også er et instinkt når menn tenner på forholdet mellom liv- og hoftevidde hos kvinner, selv om de ikke er det bevisst. Misforstår jeg deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 29. september 2010 #42 Del Skrevet 29. september 2010 Mener du at instinkter ikke kan overstyres? Min hunds instinkt er å drepe andre hunder så fort han ser dem, men jeg kan fint overstyre det instinktet. Ergo lar det seg overstyre, selv om han ikke nødvendigvis gjør det selv. Vi mennesker har vel også instinkter, selv om vi overstyrer dem. Jeg tenker at det er et instinkt når damer ser etter menn med forsørgelses-/beskyttelsesevne, selv om de ikke vil vedkjenne seg det. Jeg tenker at det også er et instinkt når menn tenner på forholdet mellom liv- og hoftevidde hos kvinner, selv om de ikke er det bevisst. Misforstår jeg deg? Ja, du misforstår meg, for du skjønner ikke at selve definisjonen på instinkter, inneholder en klausul om at de ikke overstyres. Det at du kaller aggresjonen til bikkja di et instinkt, GJØR den ikke til det. Videre handler instinkt om ATFERD. Seksuell tiltrekning basert på f.eks kroppsproporsjoner kan godt være biologisk betinget, uten at jeg kan si at jeg vet det. Men det er ikke noe instinkt. Det er ganske vanlig at man slår alt som er litt primitivt og delvis ufrivillig sammen i en svær kategori og kaller det "instinkter", men det er ikke det biologene og etiologene mener med ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå