Gå til innhold

Økonomi og ferie

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har ikke råd til å dra på ferie i år. Svigers maser og maser om at vi skal besøke de i Spania i 2 uker i sommer. De har til og med tilbudt seg å betale fly. De eier sitt eget sted. Men det er jo fortsatt utgifter. Mat (må man ha uansett, men på ferie blir det gjerne mer og dyrere), gaver (som familie og venner forventer). Og må hvertfall kjøpe en litt større gave til svigers.

Noen som har noe ideer til hvor mye jeg kan forvente at vi må bruke?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har ikke råd til å dra på ferie i år. Svigers maser og maser om at vi skal besøke de i Spania i 2 uker i sommer. De har til og med tilbudt seg å betale fly. De eier sitt eget sted. Men det er jo fortsatt utgifter. Mat (må man ha uansett, men på ferie blir det gjerne mer og dyrere), gaver (som familie og venner forventer). Og må hvertfall kjøpe en litt større gave til svigers.

Noen som har noe ideer til hvor mye jeg kan forvente at vi må bruke?

Hvis dere vil på ferie, og tenker litt økonomisk, så blir det ikke dyrt. Det er jo BARE penger til å leve for dere skal ut med. Jeg syns det høres ut som et kjempekupp jeg. Og venner skal da ikke FORVENTE å få gaver fra dere etter ferie? Det syns jeg høres helt fjernt ut. Jeg kjøper som regel aldri med gaver til venner fra ferie. Kanskje den aller nærmeste familien får en liten oppmerksomhet, men det koster ikke mer enn et par hundrelapper. Gave til svigers trenger vel heller ikke koste mye, det er jo de som maser for at dere skal komme. =)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som ikke orker å kjøpe gaver til familie og venner... unødvendig utgift om man har dårlig råd. Burde i hvertfall ikke være avgjørende om man kan dra eller ikke. Til svigers, kan dere prøve å være litt kreativ. Hva med å vaske hele leiligheta etter dere har vært der, trenger de no hjelp i huset hjemme i norge, hvis dere er flink å lage mat; lag en avslutningsmiddag med god mat og vin osv

Hvis du har dekt bo og reise så er det maten som blir den største kostnaden. Hvis svigers har eget sted så kan du jo satse på å spise hjemme nesten hver dag... det er mye billigere der enn i Norge. For å gi deg noen pekepinn på kostnadsnivår; jeg var nettopp i spania (med lavt budsjett...) og da betalte jeg ca 2.50euro for 400 g kyllingfile, nesten ingenting for pasta og ris, 4euro for en grei flaske med vin. Hvis du lager mat sammen med noen så kan du budsjettere med kanskje 10-15 euro per pers per dag for mat og god drikke (hvis dere spiser ute så blir det fort dyrere). Hvis dere skal ut på dagen lag matpakke (baguetter eller salat) som dere kan spise i en park.

Ellers så er offentlig transport billig i spania - bli kjent med tilbudet og unngå taxi. Ikke dra på organiserte turer med en haug andre turister, ofte kan man ta buss dit selv for en brøkdel av prisen og man kan selv disponere tida. Hvis dere skal ut å gjøre turist-ting se om det er noen dager det er gratis inngang (mange museum osv har gratis inngang på f.eks søndag).

Med andre ord, hvis dere er innstilt på å være litt forsiktig med pengene så kan dere greie dere med et par tusen per pers....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, men problemet er at vi ikke har et par tusen. Vi er for tiden på sosial stønad og jeg synes absolutt at det er helt feil å dra på ferie i den situasjonen vi er i nå. I tilegg til at vi ikke har råd, føler jeg at det blir å "misbruke" pengene vi får for å leve på. Da jeg føler at man heller skal være glad for at man får disse pengene, og ikke unne seg (undødvendige) goder.

Mat blir fort mye dyrere da min sambo har laktoseintolleranse og jeg cøliaki.

Skrevet

Hvis de har tilbydt seg å betale for turen, har de sikker forståelse for at dere ikke har råd til gaver eller store utskeielser. Mat er vel jevnt over rimeligere i Spania enn i Norge?

Synes ikke at dere skal ha dårlig samvittighet for det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du føler det på den måten, er det ikke kanskje like greit å være hjemme?? heller legge av en tusen-lapp for neste års ferie? høres ikke ut som en koselig ferie om du må snu på hver ei krone og ha dårlig samvittighet for det du bruker?

Skrevet

Hvis de betaler fly, og dere bor gratis, så ser jeg ikke problemet. Dere må jo spise og drikke hjemme i Norge også (?), og i Spania kan dere spise og drikke for ihvertfall halvparten av det dere ville brukt hjemme. Så da er det faktisk også "penger tilovers" til evt. smågaver.

Jeg bor i Sør-Europa - med omtrent samme prisnivå, og dere kan leve helt ok med mat og drikke (inkl. vin) for f.eks. 50-60 euro i uka! I Norge får du ihvertfall ikke presset vin i dette budsjettet....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis de betaler fly, og dere bor gratis, så ser jeg ikke problemet. Dere må jo spise og drikke hjemme i Norge også (?), og i Spania kan dere spise og drikke for ihvertfall halvparten av det dere ville brukt hjemme. Så da er det faktisk også "penger tilovers" til evt. smågaver.

Jeg bor i Sør-Europa - med omtrent samme prisnivå, og dere kan leve helt ok med mat og drikke (inkl. vin) for f.eks. 50-60 euro i uka! I Norge får du ihvertfall ikke presset vin i dette budsjettet....

Veldig godt poeng!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Altså med den økonomien vi har nå så spiser vi så lite som mulig. Og drikker bare vann. Har ikke mulighet til å bruke masse penger og flotte oss med vin. Så det gjør vi nok ikke på ferien heller.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva er det med dere med dårlig råd? Hvorfor skal dere bruke penger på gaver til familie og venner fra deres ferie? Det hender jeg kjøper en liten oppmerksomhet til venner eller at jeg kombinerer ferien med julegavehandel. De som får disse gavene får de fordi jeg tenkte på akkurat dem da jeg stod der i butikken. Som regel gjør jeg ikke dette, min ferie er egnet til meg selv og min avslapning.

Har dere virkelig en omgangskrets som løper rundt som julenisse når de har vært på ferie?

Og trådstarter: dere er blitt tilbudt en gave fra svigerforeldrene dine fordi de vet at dere har dårlig råd. Om dere skal ta i mot eller ikke blir helt og holdent deres sak. Men den der griningen over at dere ikke har råd til å leke julenisse eller drikke vin og gå på restaurant er bare kvalm. Fin innstilling til gaven også: svigers maser.

Forøvrig kan du redusere mye av kostnaden ved å være 1 uke istedenfor 2.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet innstillingen min er negativ, og det er fordi jeg rett og slett ikke har lyst til å dra. For jeg vet at det kommer til å bli forventet av svigers og venner som er der at vi skal bruke mye penger. Jeg kommer egentlig fra en velstående familie, og det plujtselig å være fattig er helt jævlig. OG særlig når andre rundt meg skal dra det ut, smøre det inn og hyle det ut.

Spørsmålet mitt var vel egentlig bare hvor mye jeg kan forvente å bruke, slik at vi kun har et visst beløp tilgjengelig og ikke bruker opp de få kronene vi har klart å spare slik at vi kan kjøpe en barneseng.

Skrevet

sist meg og sambo var i spania så var vi en uke og brukte ca 3000 kr og det meste av det på shopping faktisk(!!) Kanskje halvparten gikk på mye mat, frukt, brus og alkohol. Hold dere unna de to siste så er dere godt igang ;)

Jeg synes dere absolutt kan unne dere denne ferien. Bare ikke gå i "feriemodus" når det kommer til pengene. Tenk økonomisk, kjøp brød og lag niste til stranden. Jeg ville også kanskje forklart den økonomiske situasjonen til svigers så de ikke presset dere til å gå på restaurant i ny og ne.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å forklare den økonomiske situasjonene for sambo (han tenker ikke og bare kjøper. har måttet ta fra ham bankkort..). OG svigers er ikke lettere. De skjønner ikke at man kan ha så dårlig råd....

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg sliter med å forklare den økonomiske situasjonene for sambo (han tenker ikke og bare kjøper. har måttet ta fra ham bankkort..). OG svigers er ikke lettere. De skjønner ikke at man kan ha så dårlig råd....

Under slike omstendigheter hadde ikke jeg reist heller. Problemet med startinnlegget ditt er at du virket utakknemlig.

Jeg vet hvordan det er å leve med en partner uten økonomisk forstand - det er forferdelig slitsomt.

Kanskje du skal sette noen betingelser: vi kan reise hvis ... Uten dette reiser vi ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er veldig takknemlig for at svigers har invitert oss med. Men jeg vet hvor vanskelig det kommer til å bli, og jeg sliter meg ut med dette stresset nå at jeg tror jeg velger å bli syk og la sambo dra....

Han klarer ikke å hode styr på penger, noe han selv har innrømmet og han har frivillig gitt meg all kontroll over vår økonomi.

Skrevet (endret)

Tror du han klarer det hvis du slipper han ut på selvstyr i Spania da?

Endret av sjøhest
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, men da drar han uten penger så foreldrene hans må betale alt for han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...