Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #1 Del Skrevet 30. mai 2010 Nå har barnet mitt sovet på magen i 2 uker. Han er nesten 7 måneder. Nekter å sove på rygg. Det hjelper ikke å snu ham når han har sovnet heller. Helsesøster sa det var ok, men jeg får ikke sove. Går og sjekker ham flere ganger om natta. Kan noen vær så snill dele litt erfaring. Er helt utslitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #2 Del Skrevet 30. mai 2010 Nå har barnet mitt sovet på magen i 2 uker. Han er nesten 7 måneder. Nekter å sove på rygg. Det hjelper ikke å snu ham når han har sovnet heller. Helsesøster sa det var ok, men jeg får ikke sove. Går og sjekker ham flere ganger om natta. Kan noen vær så snill dele litt erfaring. Er helt utslitt Jeg har ikke noen erfaring, men tror det er sånn at når de er så store at de snur seg selv, så må de få lov til å sove den veien de vil. Det blir jo umulig å styre uansett. Trodde regelen om å ikke sove på magen bare gjaldt nyfødte jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussilago_2 Skrevet 30. mai 2010 #3 Del Skrevet 30. mai 2010 Hei Man er jo mest i risiko sonen før de fyller 4 mnd. Om du er veldig nervøs kan man jo vurdere å kjøpe en "pustealarm" link Men den kan jo også gjør at man blir enda mer bekymret (tenker om alarmen går/ikke går osv...) Men kan kanskje gjøre at du slapper av litt bedre??? (Jeg har personlig ikke erfaring med hverken denne eller andre pustealarmer, bare hørt om dem...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leirbål Skrevet 30. mai 2010 #4 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Ja, jeg tror også at det gjelder de som er så små at de ikke klarer å snu seg selv når de ønsker det. Babyen din klarer tydligvis det, og sålenge helsesøster sier det er greit hadde jeg valgt å stole på det. Endret 30. mai 2010 av leirbål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 30. mai 2010 #5 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Jeg vil si at du skal legge ham på ryggen, men om han da snur seg på magen selv, så er det helt greit. Han klarer så snu seg tilbake også (fra mage til rygg), går jeg ut i fra? Da er det trygt. Datteren min sover bedre på magen, og det gjør jeg også. Hun sover ofte på magen, og det har hun gjort siden hun var på sønnen din sin alder. Jeg legger henne på ryggen, men snur hun seg, så kan hun sove slik. Dette med å sove på ryggen, gjelder de små babyene som ikke klarer å snu seg tilbake selv. HS sier jo også at der er greit. Er det en spesiell grunn til at du er redd for krybbedød? Endret 30. mai 2010 av Harlekin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #6 Del Skrevet 30. mai 2010 takk for svar, jenter:) Harlekin, nei, men det er min største skrekk. Vi røyker ikke, han sover i egen seng på ny madrass, er frisk, osv. Jeg vet jeg er helt urimelig, men... Dessuten sover han med en liten bamse fra Teddykompaniet, og noen ganger pleier å grave seg under den. Det synes jeg også er litt skummelt Det er mitt første barn, og vi har ingen familie (mødre eller søstre) som kan fortelle meg hva som kan være farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 30. mai 2010 #7 Del Skrevet 30. mai 2010 Da vet jeg ikke annet enn at du kanskje må tvinge deg selv til å ikke sjekke ham. Du kan selvsagt gå til innkjøp av f.eks. pustealarm, dersom dette vil gi deg en større trygghet og få deg til å kunne sove bedre. Men kanskje er det bedre å prøve å overkomme frykten? Det høres jo ut som alt er i den skjønneste orden, og dere følger alle anbefalinger. Jeg kan ikke helt skjønner hvordan sønnen din skal kunne kveles av en bamse, så tung er den vel ikke? Husk at sønnen din er over den "største" faren for krybbedød (det er mindre vanlig etter 4 mdn), og etter det du forteller, er det usannsynlig at dette kommer til å hende dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 30. mai 2010 #8 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Jeg har også lært at babyer som klarer å snu seg selv frem og tilbake mellom rygg og mage, godt kan sove på magen. Min første snudde seg veldig tidlig (ca. 4 måneder), så vi brukte sovepose med seler til henne i noen måneder for å holde henne på rygg. Jeg tror vi droppet soveposen i 7-8 måneders alder, men da var hun også så aktiv at hun nærmest reiste seg opp i sengen med seler og det hele, så vi skjønte at hun godt kunne velge stilling selv. Hvis babyen din er 7 måneder og selv snur seg på magen, tenker jeg at han er moden for det. Er enig med Harlekin, her må du jobbe aktivt med sjekketrangen din for å få bedre nattesøvn. Si til deg selv at han har overlevd alle nettene hittil, så det er høyst sannsynlig at han overlever denne natten også selv om du ikke sjekker ham. Jeg skjønner deg godt, jeg hadde tendenser til slik sjekketrang (-tvang) selv med min første, men det gikk seg til etterhvert. Det er noe med at etterhvert som babyen blir større, øker kontoen med antall netter babyen har overlevd , og man blir sakte men sikkert tryggere på at babyen faktisk er sterk og klarer å overleve nettene helt av seg selv uten at man må sjekke. Edit: må legge til at jeg ikke hadde slik sjekketrang i det hele tatt med nr. 2, så trening hjelper . Nr. 2 kunne jeg også samsove med fra hun var nyfødt, det turte jeg aldri en eneste gang med nr. 1. Endret 30. mai 2010 av lille katt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #9 Del Skrevet 31. mai 2010 takk, harlekin og lille katt:) lille katt, vi prøvde også sovepose med seler, men han prøvde hele tiden å snu seg med den, og ble helt fortvilet, så jeg droppet det. Jeg følte meg mye tryggere da jeg sov med ham i samme seng, synes det er verre når han sover i senga si. Takk for at dere delte erfaringer:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 31. mai 2010 #10 Del Skrevet 31. mai 2010 Min ene gutt har sovet på magen siden han klarte å snu seg selv i 6 mnders alderen. Jeg har snudd og snudd ham hver eneste kveld, men når jeg er inne og ser til ham, så har han snudd seg tilbake til magen. Nå er han snart året og jeg har gitt opp, nå kan han bare sove på magen. 7 mnd bør vel egentlig gå greit, men du kan jo snu ham en stund til, alikevel er det ikke mye du kan gjøre hvis han forter seg å snu seg igjen. Man kan ikke vokte dem hele natta, siden man trenger søvn selv også Jeg er en av dem som ble lagt på magen fra jeg var nyfødt fordi det akkurat da var de offisielle anbefalingene.... Jeg ligger fortsatt på magen, jeg. Klarer ikke sove i noen annen stilling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 31. mai 2010 #11 Del Skrevet 31. mai 2010 Min yngste har alltid liggi på magen, han sov rett og slett ikkje på ryggen. Nattesøvn for deg og babyen er viktigast. faren for krybbedød er LITEN, spesielt når ungen er såpass stor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå