Gå til innhold

Kjæreste gir opp lett, er det rett av meg å bli sur?

Anbefalte innlegg

Gjest YVONNE19
Skrevet

Hei. Jeg og typen min har vært sammen i 2,5 år. Vi har vært samboere i 2 år. Han går på BI på førsteåret, mens jeg går siste året mitt på videregående. Han har i det siste fått veldig kalde føtter angående de kommende eksamner. første termin strøk han i økonomi, og han må ta opp 3. juni. Mens 2. juni har han en annen eksamen.

Han sier og klager hele tiden om at hanikke klarer å lese til begge disse dagene, og at han skal til legevakt for å få legeerklæring på noen tidligere skaderi hånden (Noe som faktisk ikke plager han nå i det hele tatt). Jeg synes dette er totalt feil av han, og kjenner jeg blir irritert bare å skrive om det.. Jeg syns han virker svak, og sier til han at studentlivet er ikke lett.. Det er ment for å være tøft. Jeg sier at han burde sette seg ned og prioritere bedre, i stedet for å se på tv-serier og gjøre andre ting. (Han gjør faktisk masse lekser også).

Greit, han er utlending, og det er vankelig for ham å få med seg alt. Men det burde han ha skjønt før han begynte på BI. Og jeg fortsetter å fortelle ham at han kan ikke bare ta opp eksamen til høsten, fordi da blir det jo mer å lese på i tillegg til de han allerede ikke har tatt/ stryket på. Skjønner dere? Vil gjerne ha deres meninger her, og se om jeg faktisk gjør en dum ting av å bli sur på ham....

TAKK PÅ FORHÅND!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er dumt av deg å bli sur på han, siden det er hans liv og hans valg. Har han virkelig så store problemer med eksamen så er det dumt av deg å presse han. Likevel skjønner jeg din frusterasjon.

Skrevet

Jeg ville ikke blitt sur om han bare hadde droppet eksamenen og tatt faget til neste år, som Ethereal sier, det er hans liv og hans valg. Men jeg ville derimot blitt sur på ham om han skaffet seg legeerklæring for noe som ikke plaget ham bare for å slippe unna, synes han kan "ta det som en mann" og droppe faget uten å ty til dårlige unnskyldninger.

Skrevet

Du må mene hva du vil, men jeg trur det viktigste, til syvende og sist, er å støtte han.

Gjest YVONNE19
Skrevet

Ja, jeg vet det.. Men er så j****g teit når han ikke har vondt noen steder, også bruker han en tidligere skade for å slippe unna.. Synes det blir for "svakt" om han skal kun komme med unnskyldninger hver gang han føler han ikke klarer noe.. Jeg sa til han at han burde slutte på BI, siden han klarte ikke dette lille presset en gang.. Og han er ikke ferdig med første året en gang.. ufff... Kanskje jeg overdriver, men jeg synes han synker litt lavt.. Han er tross alt 24 år, og jeg vil ikke at vi skal bo på studenthybel for alltid (!)

Skrevet

Legeerklæringen er vel bare symptomet, ikke sykdommen. Det er mange som ikke er klar for overgangen til studentlivet når de starter studiene, og det høres ut som dette gjelder kjæresten din. I stedet for å fokusere på denne ene eksamen ville jeg, i dine sko, fokusert på hvordan du kan hjelpe han fremover. Altså, hvordan kan du støtte han slik at han er forberedt neste eksamensperiode. :klemmer:

Skrevet

Kan det være at han setter et veldig forventningspress på seg selv og finner på unnskyldninger på forhånd hvis det skulle gå dårlig? Du sier at han leser masse, men kvaliteten på lesingen trenger ikke nødvendigvis være så bra hvis du skjønner hva jeg mener. For mange blir overgangen fra videregående til studier hard. Det er ikke noen lærer som henger over deg og maser om lekser og prøver lenger. Men på de fleste studiestedene forventes det at studentene møter forberedt til forelesning og at de selv har oversikt over pensum. Vet du noe om hvordan han taklet eksamner på videregående? Kan hende du ser et mønster som går igjen. Stryker han på den ordinære eksamen, kan han ta konteeksamen som går like etter studieoppstart på høsten. Men han må huske på at han mest sannsynlig kun har 3 sjanser til å bestå eksamen!!!! Studentvelferden (oas, sio) arrangerer med jevne mellomrom kurs i studieteknikk, kanskje det kunne vært noe for han? Tror også de kan være behjelpelige dersom han lider av sterke ekamensnerver. Utrolig mange som sliter med eksamensnerver, så det beste du kan gjøre som kjæreste er å oppmuntre og støtte han. Du kan jo også prøve å snakke ordentlig ut med han, og høre hva som virkelig er årsaken: leser han nok, skjønner han hva han leser, vanskelige fag, nerver osv. Lykke til! :-)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er tydelig at han ikke er Mann nok for deg eller har ambisjoner nok for deg. Dump han.

Skrevet

Jeg er ferdig på BI, så vet hvordan eksamene der er. Det var en gang vi hadde to eksamener på tre dager. Jeg leste jevnt og trutt gjennom hele semesteret, men det var likevel tungt. Om noen da velger å ikke ta eksamen, får være deres valg. Han får uansett ingen bachelorgrad dersom han mangler et fag. Men er det ikke bedre at han heller ikke tar den nå, men tar den senere og får en god karakter?

Gjest YVONNE19
Skrevet

Han kom faktisk tilbake fra legevakt for en time siden, og sa at han ikke ba om legeerklæring.. Han hadde visst fått dårlig samvittighet... Mens nå er det jeg som sitter igjen med den ekstreme dårlige samvittigheten :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...