Jente_20 Skrevet 30. mai 2010 #1 Skrevet 30. mai 2010 Jeg har gått mye ned i vekt på noen mnd, og funnet ut at jeg har i tillegg mistet mye muskelmasse, selv om jeg har trent mye styrke, kanskje 1 time 3 ganger i uken! Noen som har noen tanker? Andre i samme situasjon? :-s Forvirret!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mai 2010 #2 Skrevet 30. mai 2010 Har du spist nok mat (spesielt nok proteiner)?
Sekretæren Skrevet 30. mai 2010 #3 Skrevet 30. mai 2010 Sier som personen over. Hva har du spist? Har du vært flink til hvile?
madam_mim Skrevet 30. mai 2010 #4 Skrevet 30. mai 2010 Går du veldig mye ned på kort tider det lett å mista musklar i samme slengen. Einaste måten å unngå/bremsa det på er å bare ha eit lite kaloriunderskudd, og å eta nok proteiner, som dei over har sagt. Men då går du jo heller ikkje så veldig fort ned i vektsåklart. Å beholda all muskelmasse samt gå kjapt ned i vekt er ganske motstridande, trur det krever nøye planlegging og nitidig kaloritelling.
Gjest Coarvi Skrevet 30. mai 2010 #5 Skrevet 30. mai 2010 Vil bare bekrefte at det madam_mim sier er helt korrekt. Nytter ikke å trene mye styrke hvis du ikke spiser nok hvis poenget er å ikke miste muskelmasse. Du kan ligge i kaloriunderskudd hvis du vil, men det kan ikke være like stort som på en typisk slankekur a la Grethe Roede. Husk at når du trener styrke kan du fint bli slankere uten å gå ned i vekt i det hele tatt!
Jente_20 Skrevet 31. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2010 ts her, takk for svar folkens! Jeg har nok fokusert på å gå ned i vekt og senke fettprosenten, men det var også viktig for meg å få muskler..Nå når jeg har gått ned såpass mye, er det på tide å fokusere mer på styrken, tenker jeg og få i meg nok proteiner..Men syns nå dette med proteiner er vanskelig jeg..Liker kornblanding, knekkebrød og frukt og sånt jeg.. Hva tenker dere om proteindrikker??? Verdt pengene, bra for kroppen? :-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #7 Skrevet 1. juni 2010 ts her, takk for svar folkens! Jeg har nok fokusert på å gå ned i vekt og senke fettprosenten, men det var også viktig for meg å få muskler..Nå når jeg har gått ned såpass mye, er det på tide å fokusere mer på styrken, tenker jeg og få i meg nok proteiner..Men syns nå dette med proteiner er vanskelig jeg..Liker kornblanding, knekkebrød og frukt og sånt jeg.. Hva tenker dere om proteindrikker??? Verdt pengene, bra for kroppen? :-) Proteindrikker er uansett kun et supplement da det ikke inneholdet nok proteiner til å dekke dagsbehovet alene. Spis normal mat, dvs kjøtt, fisk og egg. Frukt kan droppes så lenge du får i deg grønnsaker. Frukt inneholder mindre av de gode stoffene og mer av de unyttige/skadelige (fruktose), og er i grunn ganske bortkastet.
bergans Skrevet 1. juni 2010 #8 Skrevet 1. juni 2010 Et proteintilskudd skal ALDRI erstatte et mangelfullt kosthold, det skal eventuelt supplere det når tid og praktiske omstendigheter begrenser inntaket ditt. Det er en dustete feil å begynne med tilskudd når problemet ligger i at du spiser for lite og feil. Fiks problemet først, og så kan du se om noe mer kan gjøres for å optimere kostholdet ditt. At du får i deg fiber, karbohydrater (CHO) og masse frukt og grønt er flott det, fortsett med det. Men hva spiser du av pålegg, meieriprodukter og kjøtt/fisk? Du har behov for ca 1 gram protein per kilo kroppsmasse per dag. Dette vl si at hvis du veier 65 kg så har du behov for ca 60-70 gram protein per dag. Ved å spise godt med lyst kjøtt/fisk til middag, og så variere med egg i alle utgaver, cottage cheese, smøreost, vanlig ost, kjøttpålegg, quinoa, spis nøtter, linser og bønner. Øk gjerne gradvis på, og finn mat du liker, samtidig som du sørger for at du nå spiser nok mat. Du m ha nok energi inn for at du skal vedlikehodle vekt og i et hele tatt bygge vev, ikke bryte ned. Drikk gjerne en melkebasert smudie etter trening, eller ha med deg et par kokte egg hvis du ikke kan spise i timen etter treningsøkta. Lykke til, håper du ender opp med et godt, balansert kosthold. kroppen fortjener ordentlig mat, og ikke pulver eller piller, når den jobber hardt
Jente_20 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 1. juni 2010 Ts her, Først og fremst så er jeg veldig glad i mat, så jeg vil absolutt ikke bytte ut proteindrikken med vanlig mat. Greien er at jeg jeg jobber endel, og det er absolutt ikke tid å spise skikkelig, løper og bærer og ordner gjerne i 10-12 timer i strekk. Prøver å få i meg en god middag inni her, men det går ikke alltid. Før jobb spiser jeg skikkelig, og på fridagene - men høres så greit ut å bare ta seg en proteinshake midt i rushet? :-P jeg vil bli sterk og firm og ikke sånn skapsete:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. juni 2010 #10 Skrevet 1. juni 2010 Proteiner alene er ikke så nyttig. Du bør få i deg litt næring også, dvs fett (og evt karbohydrater), som holder energien oppe.
Sekretæren Skrevet 1. juni 2010 #11 Skrevet 1. juni 2010 Enig med personen over. Da er det like greit å kjøpe en måltidserstatter som inneholder både proteiner, fett og karbs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå