Gå til innhold

Vitaminer/jern/tran til spedbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Athilde
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det anbefales å gi dette til spedbarn. Vitamintilskuddet får min enten blandet i morsmelk på flaske, eller sprøytet inn i munnen dråpe for dråpe. (Fungerer best i morsmelk, da den ellers er ganske "Klissete".

Men nå er det på tide å begynne med flytende jern. Skal den gis sammen med måltid eller utenom måltid? Kan den også gis blandet i melka, eller frarådes det?

Og når er det på tide med tran? Jeg har lest at den er det lurt å gi på stellebordet når baby er naken, så slipper man tranflekker over alt.

På forhånd takk for råd og deres egne erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du et prematurt barn?

Om ikke er det ingen grunn til å gi ekstra jern...

Gjest Athilde
Skrevet

Trådstarter her:

Ja, jeg har prematurt barn. Men jeg får ringe helsestasjonen og spørre imorgen.

Skrevet

Vi blandet vitaminer og jern i melken, og ga tran i tåtesmokk. Har etterpå lest at man ikke burde blande jern i melken pga mindre opptak, men dette sjekkes enkelt ved blodprøve. Funket fint for oss.

Skrevet

Vi har gitt jenta vår tran med teskje siden hun var 4 uker gammel. Kom ofte opp igjen i begynnelsen, men det gikk seg til. Hun elsker det, og gaper i vei når vi kommer med skjeen. Hun er nå 1,5 år.

Skrevet

Vi har gitt begge tran på t-skje. Nå er ikke snuppa så gammel enda, men storebroren er blitt veldig flink.

Lillesøster får flytende jern i sprøyte inn i munnen. Jeg gir henne i forbindelse med morgen og kveldsstell, da er det enklere å huske. Dessuten greit å ta når hun er naken da det fort kan bli noen flekker. Hun var ikke helt begeistret i begynnelsen, men er blitt veldig flink til å ta det nå. (Hun er 6 mnd.)

Skrevet

Vi begynte med tran, men alt kom opp igjen hele tiden, så vi gikk over til d-vitamin dråper, som vi blander i melka 1 gang om dagen. Det med jern vet jeg ikke hvordan du skal gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...