Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla her i huset fylte 3 år for tre uker siden, og det er på tide og slutte med bleier.

Hun sitter på do, og har både bæsjet og tissa der.

Det skjer kanskje en av 30 ganger, men det hender det skjer.

Vi synes hun er blitt så stor nå at hun kan slutte med bleier, og dessuten skal hun denne uka ha en uke fri fra barnehagen så det passer litt greit sånn og.

Men...

*hun går på do, men det er noen ganger vanskelig og få henne til og gå der. Vi tvinger ikke, men hun får et klistermerke etterpå og det er stas. Noen ganger må vi lokke med klistermerket for og få henne til og gå.

*Hun har tisset og bæsjet på do, men det er ikke mange gangene hun har gjort det, med tanke på at vi har satt henne på do i et års tid nå.

*Hun er 2 mnd prematur og som følge av det har hun mindre språkforståelse enn jevnaldrende. Jeg er redd vi begge ikke klarer og gjøre oss forstått om dobehovene hennes.

Redd for at hun ikke klarer og gjøre seg forstått om at hun må på do- og at hun ikke forstår sammenhengen mellom behov og løsning.

Men kanskje er det bare jeg som tenker for mye.... :sjenert:

Er det noen som har et par tips om bleieslutt?

Hun spør jo noen ganger om og få tisse på do (ikke at det kommer noe men...) så jeg tenker jo at hun er klar.

Synes det er på tide nå!

Noen som har tips og komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg lurar litt på det same! Har litt lyst til å prøve å få ungen som blei 2 i april, tørr i løpet av sumaren (dagtørr). Eit tips eg har høyrt, som eg har lyst til å teste ut, eg å ha på ungen truse under bleia (evnt legge ein klut inni bleia) slik at det blir ubehageleg når ungen tissar. Eit godt råd er og å loggføre når det kjem noko (i alle fall med nr 2) slik at du kan finne ut om det er noko mønster i når det kjem.

Skrevet

Jeg også lurer på dette... Min er 3,5 år, og 3mnd prematur, og han vil ikke gjøre noe på do i det hele tatt. Har tisset der tidligere, men nå er det slutt på det også. Vi prøvde noen dager med bare truse, men det virker ikke som om han kjenner når han må tisse. Han sier fra nnår han må bæsje, men når vi kommer så langt som til do så gjør han ingenting før etter bleien er på igjen. Veldig frustrerende, men tenker et nytt og lenger forsøk til sommerferien! Bedre klestørk da, heldigvis! Det var et lurt tips Imli kom med, om truse innenfor bleien, for min sier at det er "deilig å gjøre i bleien" (i alle fall ikke noe galt med talegavene her i gården!!), så det skal vi prøve! :)

Skrevet

Vesla her i huset fylte 3 år for tre uker siden, og det er på tide og slutte med bleier.

Hun sitter på do, og har både bæsjet og tissa der.

Det skjer kanskje en av 30 ganger, men det hender det skjer.

Vi synes hun er blitt så stor nå at hun kan slutte med bleier, og dessuten skal hun denne uka ha en uke fri fra barnehagen så det passer litt greit sånn og.

Men...

*hun går på do, men det er noen ganger vanskelig og få henne til og gå der. Vi tvinger ikke, men hun får et klistermerke etterpå og det er stas. Noen ganger må vi lokke med klistermerket for og få henne til og gå.

*Hun har tisset og bæsjet på do, men det er ikke mange gangene hun har gjort det, med tanke på at vi har satt henne på do i et års tid nå.

*Hun er 2 mnd prematur og som følge av det har hun mindre språkforståelse enn jevnaldrende. Jeg er redd vi begge ikke klarer og gjøre oss forstått om dobehovene hennes.

Redd for at hun ikke klarer og gjøre seg forstått om at hun må på do- og at hun ikke forstår sammenhengen mellom behov og løsning.

Men kanskje er det bare jeg som tenker for mye.... :sjenert:

Er det noen som har et par tips om bleieslutt?

Hun spør jo noen ganger om og få tisse på do (ikke at det kommer noe men...) så jeg tenker jo at hun er klar.

Synes det er på tide nå!

Noen som har tips og komme med?

Jeg tenker som så at det ikke er sikkert hun er så klar som vi voksne forventer og ser for oss at et barn på knappe 3 år skal være...

Det at hun noen ganger selv tar initiativet tyder jo på at hun forsåvidt er klar, men kanskje klar for å starte en slutte-med-bleie-prosess bare. Med det mener jeg at dere foreldre (og evt andre voksne) kan gjøre lurt i å skru ned forventninger og krav littegrann. Har jobbet med småbarn lenge, og ser tydelig det at å kreve for mye for tidlig i forhold til barnets eget utviklingsnivå på det området, ikke fører til stort annet enn at bleieavvennningen tar ekstra lang tid, og det er mye bæsjing/tissing i trusa.

Du skriver jo at du på bakgrunn av språkforståelsen hennes, er usikker på om hun skjønner sammenhengen behov-løsning. Og da trenger hun å bli lært det, ikke at det blir krevd... Nå mener jeg ikke at dere er slike strenge foreldre, men det er veldig lett at voksnes forventninger blir til krav for barna uten at det er hensikten overhodet.

Jeg tror jeg ville fortsatt litt klistremerker så lenge det er stas, og innført noenlunde faste dobesøk. Litt etter frokosten og andre måltid, i forbindelse med annet stell, hver gang det må skiftes bleie... Det er en hjelp til å automatisere systemet hennes på vil jeg tro.

Og det kan gjøres må en barnevennlig og morsom måte: "du må på do" kan oppfattes veldig upersonlig og lite motiverende for små barn, særlig de som ikke helt er komfortable med doen ennå. "Nå er det tid for å hilse på doen" er morsommere og gjør det mer interessant for dem. Vi bruker den varianten mye i barnehagen der jeg jobber, og barna synes det er veldig stas å hilse på doen, besøke den og kanskje til og med snakke litt med den. Og så innimellom så avgir de doen en aldri så liten gave... Etterhvert går det fint av seg selv.

Dersom hun går i barnehage/park/dagmamma er det viktig at dere allierer dere sammen og holder de samme prinsippene og måtene å gjøre det på.

Skrevet

Disturbed...

Takk for et kjempefint svar som gav meg masse og tenke på!

Skrevet

Så fint at jeg kunne være til litt hjelp :)

Det finnes jo ingen fasitsvar på når de enkelte barna er klare, eller hvordan man skal gjøre det. Jeg ser jo det i jobben min (pedagog på småbarnsavd i bhg) at selvom de er like gamle, så er det veldig individuelt når de er både fysisk og mentalt klare for bleieslutt.

Det beste tror jeg er å følge barnets eget initiativ, og motivere litt ekstra der det er nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...