Gå til innhold

Nok en ferie/feriepenger-tråd

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet og har noen spørsmål om lønn og ferie. Har prøvd å finne ut av dette på jobben, men blir henvist til lønnsansvarlig som er sykemeldt på ubestemt tid.

Jeg har jobbet i samme jobb (deltid) i flere år. Har alltid levert timelister, men gikk over til fastlønn 01.januar i år. Overgangen fra timelønn til fastlønn gjør at jeg aldri helt har forstått hvordan det gjøres dette med trekk i lønn (i den grad man kan kalle det det) i forbindelse med ferie. Har 30% fast, og fører timer på resten (har jobbet i snitt ca 60% i år). Jeg er nå ferdig med studiene og går over til fast, 100% stilling i samme bedrift fra 1.juni.

Jeg har fått beskjed om at vi i juni ikke får lønn, kun feriepenger (dette uavhengig av når i løpet av året man faktisk skal ta ut ferien sin). I fjor jobbet jeg deltid hele året, og det jeg får i feriepenger er derfor en god del lavere enn hva min lønn (fra 1.juni) vil være. Vi har 5 ukers ferie i min bedrift, men jeg har kun satt meg opp på 3 uker (2 uker i sommer og en til jul. Jeg har ikke hatt ferie tidligere i år). Hvis jeg blir trukket i lønn for 5 uker, og kun tar 3 uker ferie så ender jeg vel opp med å jobbe to uker gratis?

Jeg har vel da egentlig to spørsmål:

- bedriften har som nevnt avtale om 5 ukers ferie. Er det noe som alle da har krav på/pålegg om å ta ut, eller spiller det inn at jeg kun jobbet deltid januar - mai?

- kan jeg kreve å kun bli trukket for 3 uker på juni-lønnen, eller kan de tvinge meg til å ta ut alle 5 ukene (og evt. overføre to ukers ferie til neste år)? Jeg har intet ønske om mer enn 3 ukers ferie, mye pga at feriepengegrunnlaget mitt fra 2009 er såpass dårlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Siden du vet at dette er NOK EN FERIEPENGETRÅD, hvorfor søker du ikke opp svarene i de andre trådene? Dette spørsmålet er allerede besvart i en av årets tråder.

Her er det ferieloven sier om dette tema:

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Ferieloven

Link til tråd fra i år som besvarer samme spørsmål.

Endret av Blondie65
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Øk. Ok. Har lest dette, men var likevel usikker.

Grunnen til at jeg var usikker på dette er på grunn av at det at jeg har jobbet deltid helt frem til måned med feriepenger/trekk i lønn. Feriepengene er mer enn hva jeg har fått utbetalt i januar - mai, men er mindre enn hva jeg får i den nye stillingen (som da får første ordinære lønn først i juli). Jeg var usikker på om dette med deltidstillingen spilte inn rett og slett.

Men da tar jeg utgangspunkt i at det ikke gjør det da, og krever å få lønn for de to ukene jeg da velger å ikke ta ut i ferie.

Takk for svar.

Skrevet

Litt pirk kanskje, men viktig å holde begreper fra hverandre, så man ikke virker uvitende. Du skal selvsagt ikke kreve LØNN for to ukers arbeid. Det er en selvfølge at man får lønn for å jobbe! Det du skal si i fra om, er at du bare kan ta tre ukers ferie, fordi du har opparbeidet deg så lite feriepenger. Da trekker de inn bare lønn for de tre ukene, og du får ellers vanlig betalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...