Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #1 Skrevet 29. mai 2010 Hvordan klarer advokater å forsvare de verste (barne)morderene og de verste overgripene (alle overgrep er selvsagt ille)? Ikke bare blir de forsvart, men mange advokater prøver jo aktivt å få dem frikjent, koste hva det koste vil. Hvordan klarer dem? Hvorfor betyr det så mye for advokater at en massemorder får lavest mulig straff, eller til og med frikjent?
Kråkesaks Skrevet 29. mai 2010 #2 Skrevet 29. mai 2010 Penger? Jeg ser ikke så mange andre motiver enn at de tjener godt på de verste sakene. Men jeg forstår det heller ikke. Har man voldtatt og drept så kan ikke det forsvares.
Marabou Skrevet 29. mai 2010 #3 Skrevet 29. mai 2010 Blir man anklaget så har man rett til forsvar, heldigvis. Og uten tilståelse og/eller ubestridelige bevis så er det jo bra at noen jobber for å få alle sider av en sak belyst. Ikke alle forbrytere er like tilregnelige heller, så selvfølgelig bør en sak straffes annerledes enn en annen. Er glad jeg ikke bor et sted der man kan bli dømt til hva som helst uten at landets regler tilsier at dine rettigheter også skal bli ivaretatt. Se Kongo, f.eks. Men jeg kunne ikke sett for meg en jobb som forsvarsadvokat. Må nok spesielle typer til for å sove godt om natta i enkelte tilfeller.
Konservativ Mann Skrevet 29. mai 2010 #4 Skrevet 29. mai 2010 Mange forsvarsadvokater ser nok på seg selv som "rettssikkerhetsgarantister", dvs. at de ser det som sin jobb å sørge for at den siktede får sine rettigheter ivaretatt. Dette innebærer blant annet å påse at avhør skjer på rett måte, at politiet følger spillereglene ved etterforskningen, at etterforskningsskritt som kan avkrefte mistanke blir foretatt (ikke kun etterforskning som styrker mistanken) osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå