Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2002 #1 Skrevet 30. april 2002 Jeg spurte forloveren min hva slags kjole hun skulle ha på seg i bryllupet vårt, og reagerte ganske kraftig på at hun skulle ha en svart kjole (for hun hadde bare denne ene)..... Jeg synes kanskje ikke at dette passer seg, men hvordan skal jeg si dette? Jeg sa jo til henne at det var mange fine kjoler å få leid, men hun sa at denne kjolen var så fin at det ikke var nødvendig. Vet ikke hvordan jeg skal få sagt dette uten at hun blir fornærmet, men passer det seg, hva synes dere andre?
tone Skrevet 30. april 2002 #2 Skrevet 30. april 2002 har selv hatt svart kjole som forlover. det var riktignok en sort med hvit på toppen. så symes ikke det gjør noe.
Gjest *Perser* Skrevet 30. april 2002 #3 Skrevet 30. april 2002 hva som er så galt med svart kjole?1212[ Dette Innlegg er endret av: *Perser* den 2002-05-01 01:21 ]
mari Skrevet 30. april 2002 #4 Skrevet 30. april 2002 det er ganske frekt å ha på seg sort spør du meg, det er jo faktisk det man bruker i en begravelse og ikke i et bryllup. Hadde sagt til min forlover at det ikke passer seg hvis hun hadde funnet på no sånt. Kanskje du kan tilby deg å betale for leie av en kjole til henne, hvis hun ikke har råd til det selv... Trodde det var ganske vanlig at man kjøpte nytt antrekk når man skal være forlver jeg...
aniN Skrevet 30. april 2002 #5 Skrevet 30. april 2002 Jeg hadde faktisk ikke giddi å brukt energi på å bekymre meg for sånne ting. Kanskje jeg hadde tenkt som deg hadde det vært i fjor, men nå er det bare 6 uker igjen og jeg hadde faktisk ikke brydd meg om min forlover hadde gått i en svart kjole eller en knall rød med 3 meter slep.. Jeg har funnet ut denne siste tiden at det ikke er så viktig for meg hva forloveren går med.. Det er andre ting som teller mer.. Jeg tror ikke hun gjør det for å være slem? Tror du det? Kanskje din ikke har penger å bruke på ny kjole? Eller at hun faktisk føler seg fin i den? Kanskje du skulle tatt henne med for å se på selskaps kjoler, få henne til å prøve noen andre farger, kanskje hun skifter mening? Si fra hvordan det går, og lykketil! 12
scorpion73 Skrevet 1. mai 2002 #6 Skrevet 1. mai 2002 Jeg hadde ikke orket å henge meg opp i om kjolen er svart eller ikke. Dessuten er det stor forskjell på kjolene en bruker i begravelse, og svart selskapskjoler. Jeg hadde ihvertfall ikke hatt på meg min svarte selskapskjole i en begravelse. Dessuten tror jeg ikke folk merker noe til hva slags farge forloveren har på kjolen sin, vi må slutte å henge oss så fryktelig fælt opp i sånne små bagateller.12
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2002 #7 Skrevet 1. mai 2002 Sort er jo den fargen som blir mest brukt i klær både til hverdags og til fest. Kan ikke skjønne at du griner på nesen over det når hun synes kjolen er kjempefin! Det viktigste er vel at hun trives med det hun skal ha på seg - kanskje hun ikke ville likt å fly rundt i gul, lyseblå el.l. kjole?
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2002 #8 Skrevet 1. mai 2002 Bra sagt anin! Det er altfor mange her som styrer og kaver med ting som egentlig burde seile sin egen sjø. Kanskje forloveren din virkelig føler seg pen i denne kjolen, og synes at den da en fin i ditt bryllup. Tro meg, det er ingen forlovere som ønsker å ta på seg noe som vil skjemme ut brudeparet. Stol på forloveren din, og slapp av og nyt tiden frem mot bryllupet!
viwi Skrevet 1. mai 2002 #9 Skrevet 1. mai 2002 Vet du hva: svart er aldeles ikke bare begravelsesantrekk!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Før i tiden var svart den fargen bruden hadde på seg når hun giftet seg. Ta deg sammen vel- det er vel ingenting å ta på vei for!
Septemberbrud Skrevet 1. mai 2002 #10 Skrevet 1. mai 2002 Jeg har hatt svart kjole med et kort slep, som forlover. Bruden var bare positiv til dette. Det var heller ingen andre som sa noe om det (Som jeg hørte...) Selv synes jeg ikke fargen på kjolen har noe å si.... Det er tross alt ikke forloveren gjestene skal se på.....
Gjest *Perser* Skrevet 1. mai 2002 #11 Skrevet 1. mai 2002 hei igjen! jeg er enig med de fleste her! svart er egentlig veldig slankende og så svart er allid inn og passer til de fleste anledningene! jeg har hatt på meg svart på bryllup, og det var faktisk mange andre som hadde på seg lekkre kjoler i svart! Jeg sier ikke at jeg hadde det verre enn deg, men søstra mi ville gå med brudekjolen sin på bryllupet våres (problemet har løst seg) og jeg ble skikkelig skuffet og lei meg, så jeg vet hvordan du har det! men svart kjole er jo kjempe fint! men hvis du ikke vil at hun skal gå i svart kjole, så kan du jo se om du finner andre kjoler som hun kan gå med lykke til, håper at dere blir enige _________________ *Perser*1212[ Dette Innlegg er endret av: *Perser* den 2002-05-01 15:23 ]
ElleVille Skrevet 1. mai 2002 #12 Skrevet 1. mai 2002 Svart kan være stilig og elegant, og er aldeles ikke "begravelses-farge" lengre. Du har sikkert andre ting å tenke på nå enn forloverens antrekk?12
jbkaarud Skrevet 1. mai 2002 #13 Skrevet 1. mai 2002 Jeg må si at jeg ville også ha reagert om forloveren min hadde stilt i svart kjole, selv om jeg hadde prøvd å la være å reagere. Min søster vurderer å ha svart kjole på seg. Jeg har sagt at det er i orden for meg, men jeg reagerte inni meg ganske sterkt allikevel når hun sa det, og jeg håper virkelig hun finner noe annet å ha på seg. Vanskelig å si hva du bør gjøre, men du kan kanskje be henne ha sjal eller smykker som bryter det svarte?
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2002 #14 Skrevet 1. mai 2002 Guuuuuuri at dere gidder da!!!! Fatter og begriper ikke alt dere henger dere opp i. Svart er jo kjempeflott - da vi giftet oss så bar mange svar og vi reagerte ikke i det hele tatt. Der bør jo være glade for at folk gidder stille opp i det hele tatt med den holdningen mange av dere har. Og for dere som ikke vet bedre så er det slik som Viwi sier - Svart var ofte bryllups antrekket til bruden før i tiden. Get real og voks opp da. vh Annemor
Solstrålå Skrevet 1. mai 2002 #15 Skrevet 1. mai 2002 Jeg forstår ikke problemet med svart kjole. Jeg hadde ikke reagert.
Inger Skrevet 1. mai 2002 #16 Skrevet 1. mai 2002 Hun som jeg leide kjole av sa at offesielt var ikke sort sørgefarge lenger. Det er 5 år siden. En ting til, det ble mer og mer vanelig at folk skreiv i invitasjonene at damene kan gå i sort. Det gjorde vi. Tror mange blir glade for det. At kjolen er fin er jo det som teller. Fotografenes skrekk er hvis forlover kommer i en knall kjole, f.eks rødt.
Nelle Skrevet 1. mai 2002 #17 Skrevet 1. mai 2002 Som Viwi sier: Opprinnelig var sort brudens farge. Det var helt vanlig å gifte seg i sorte kjoler. Det vil du se blant annet av gamle fotografier (fra slutten av 1800-tallet). Da var det hvitt man gjerne benyttet i begravelsessammenheng. Jeg ville ikke ha hengt meg opp i forloverens farge på kjole. Men så er da også dette med bryllup og sånn noe jeg ikke har en tendens til å henge meg opp i uansett... Det er liksom alt for "fjernt" for meg - Lykke til med bryllupet iallfall! Klem, Nelle
Augustbrud02 Skrevet 2. mai 2002 #18 Skrevet 2. mai 2002 For min del kan forloveren min ha på seg akkurat hva hun vil, og da gjerne sort kjole. Da synes jeg det er mye værre om hun velger en hvit kjole, da tror jeg at jeg kanskje ville sagt i fra... Sort er jo veldig in for tidne og finne spå en masse kjoler, og jeg synes det er lekkert jeg. Kunne gjerne valgt en sort kjole selv i bryllup, og tror egentlig ingen ville reagere på det. Innimellom synes jeg vi bruder henger oss opp i altfor mange småting og detaljer, og dette er kanskje en av dem. Kan ikke gjesten få pynte seg som de vil da? Er det virkelig viktigere med hva de har på seg enn at de ønsker å være til stede?12
09.08.2002 Skrevet 2. mai 2002 #19 Skrevet 2. mai 2002 Min mors generasjon er nok opptatt av at det ikke skal brukes sorte eller hvite kjoler i bryllup. Men jeg tror ærlig talt ikke det er noe som gjelder så mye lenger. Man bruker ikke lenger sort når man er i sorg, slik man gjorde før (min bestemors generasjon var jo ganske strenge på dette - ett år med helt sorte klær, andre året med litt mønster i det sorte...) I dag tror jeg det bare er fargen hvitt man skal holde seg unna - av hensyn til bruden. Når det gjelder sort som farge på brudens kjole i gamle dager stemmer nok dette. Det var fordi man som regel ikke hadde egne brudekjoler man kun brukte den ene dagen (slik vi gjør i dag). Man kjøpte en ny penkjole (om man hadde råd) som man fortsatte å bruke også etter bryllupet og de var ofte i sort eller en annen mørk farge. Det var en høytidsfarge kan man vel kanskje si. Men det var også vanlig å bruke kjoler i andre farger. Den hvite brudekjolen kom jo ikke på mote før midten av 1800-tallet. Det var da de vellstående som begynte med denne skikken. Det tok litt tid før det ble en allmenn brudefarge. Hvitt er nemlig en litt upraktisk farge, den blir fort skitten, og må følgelig vaskes oftere enn andre farger. Dette var ikke noe problem for de som hadde andre til å vaske for seg... Følgelig må jeg også opplyse at hvitt faktisk har vært sørgefarge i tidligere tider også - ikke bare sort. På 1800-tallet brukte faktisk kvinnene enkelte steder i Norge store hvite sjal til å dekke hode og skuldre med (jo mer som ble dekket, jo større sorg). 1212[ Dette Innlegg er endret av: 09.08.2002 den 2002-05-02 08:05 ]
Mrs. H Skrevet 2. mai 2002 #20 Skrevet 2. mai 2002 Er det så nøye, da?? Det viktigste er vel at hun er i bryllupet, ikke hva hun skal ha på seg??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå