Netten Skrevet 29. mai 2010 #1 Skrevet 29. mai 2010 Jeg skal snart ut på 5 mnd. backpacking i Mellom- og Sør-Amerika, og strever fælt med å kutte ned på bagasjen... Jeg har hørt at det ikke alltid er lett å få tak i barberskum, tamponger, deo, shampo osv., men jeg vil nødig ta med med 2 av alt - det tar jo mye plass! Noen som har vært ute på tur og har noen tips til toalettsakene? Jeg skal jo fly mellom noen land, og tenker at det må jo være tax-free på de internasjonale flyplassene som har har i alle fall deo og shampo? Skikkelig dilemma dette! Takker så mye for tips og råd!
Frua Skrevet 29. mai 2010 #2 Skrevet 29. mai 2010 Jeg ville voksa kroppen før avreise sånn at det tar noen uker før hårvekst ble et problem. Så ville jeg sjekket ut "mooncup" og sett om jeg kunne bruke det isteden (eller i tillegg til) for bind og tamponger. Jeg ville satset på å bruke olje til barberingen isteden for barberskum. Jojobaolje er det beste. I krisetilfelle kan du bruke babyolje som finnes overalt eller til og med sololje om du finner en med høy faktor. Jeg har langt hår og ville definitivt gått til en Afrikansk frisør og fletta håret mitt slik at jeg slapp å tenke på det på veldig lenge :D Da har du eliminert bort hårprodukter til strikk/spenne og shampo. Krystalldeo fra helsekosten varer i evigheter uten å være stor. Denne ville jeg valgt. Hvis jeg skulle sminke meg på turen ville jeg satsa på "The multiple" fra Nars i fargen Orgasm og tatt med mascaraen fra Clinique som er vannfast men går av i varmt vann. Jeg ville tatt med en skikkelig solkrem til ansiktet men satsa på å kjøpe til kroppen underveis. Et annet tips er å ta med deg et fast såpestykket fra Lush fks som lukter godt. Da kan du få det med inn i håndbagasjen på flyet og vaske deg på flyplassen. Så er det jo kjekt med alt som ikke kan knuse/lekke i ryggsekken. De har også parfyme i fast form på Lush. Veier lite og er litt luksus på tur Dette var mine tips! God tur
Netten Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2010 Her var det mange gode tips Har du reist en del eller? Voksing funker dårlig på meg synes jeg - og rekker ikke å spare ut nok hår før vi skal dra - så tipset med olje var kjempesmart! Kan jeg bruke jojobaolje til andre ting enn barbering også? Og trenger jeg ikke smøre leggene etter shavingen når jeg bruker oljen? Da sparer jeg fuktighetskrem også Har veldig fuktighetsrik hud, så bruker aldri fuktighetskrem utenom på leggene etter barbering. Ellers har jeg halvlangt og krøllete/bølgete hår i forskjellige lengder, og kler dessverre ikke sånn fletter Men får bruke lite shampo og kun balsam av og til. Stylingprodukter bruker jeg ikke. Sminken har jeg pakket - kun mineralpudder og rouge, øyenbrynsfarge, sort kajal og mascara + lipgloss. Det får holde om kvelden (bruker ikke sminke om jeg skal på stranden o.l.). Det med fast parfyme var jo lurt Hadde bare tenkt å ha med meg en liten prøveflaske og kun bruke det om kvelden hvis jeg skal ut. Ja, lurt å satse på en skikkelig solkrem til ansikt. Tenker jeg kjøper på tax-free'en. Ellers går det nok fint å kjøpe underveis, ja. Litt klokere nå, ja! Likte spesielt tipset om jojobaolje til barbering Noen andre som har lure tips her inne?
Netten Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. mai 2010 Glemte å spørre om en ting... Hva er moon-cup? :klø:
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #5 Skrevet 29. mai 2010 Anbefaler tørrsjampo. De selger batiste sin i reisestørrelser på Vita.
Netten Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. mai 2010 Anbefaler tørrsjampo. De selger batiste sin i reisestørrelser på Vita. Hørtes lurt ut! Er den god? Jeg bruker "krølle-shampo" til vanlig, eneste som funker bra på mitt hår, men det skader jo ikke å kjøpe inn og teste på forhånd. Hvordan er den i størrelse og bruk (drøy?)?
Aryia Skrevet 29. mai 2010 #7 Skrevet 29. mai 2010 Glemte å spørre om en ting... Hva er moon-cup? :klø: Mooncup
Jade Skrevet 29. mai 2010 #8 Skrevet 29. mai 2010 (endret) Du kan godt bruke balsam istedet for barberskum også! Angående tamponger, så tar det jo ikke så fryktelig stor plass? Endret 29. mai 2010 av Jade
Frøken Helene Skrevet 30. mai 2010 #9 Skrevet 30. mai 2010 Jeg backpacket i 6 mnd for 3 år siden. Hadde med meg en pakke tamponger og en pakke bind hjemmefra, og fylte på der jeg fant underveis. Ikke noe problem å få tak i disse produktene i Sør-øst Asia hvertfall. Ellers ville jeg bare tatt med vanlige toalettsaker. Det er ikke så tungt å bære på, og du får alltid tak i det du trenger underveis. Planlegg godt, begynner det å minke på deo/barberskum etc, så kjøper du når du er i en storby/tettsted/turistmål.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #10 Skrevet 31. mai 2010 Shampoo som såpestykke - varer lengre enn to-tre shampooflasker. Kjøp noen uten SLS (sodium laureth sulfate), det er dette som tørker ut håret. Se på Lush for eksempel. Anbefaler ikke jungle balsambar, den var ikke fuktighetsgivende nok for mitt tørre krøllehår. Såpestykke til barbering og kroppsvask også, det finnes typer som ikke tørker ut huden. Mye enklere å drasse på enn en halvliter showergel. Jeg bruker alltid såpestykke i stedet for barberskum... Det finnes p-piller som gjør at du slipper mensen fullt og helt - kanskje greit når man skal backpakke i 5 mnd? Så slipper du å bekymre deg for det i alle fall. Crazylibellule and the Poppies har billige "solid" parfymer, de har de på Heaven Scent i Oslo og på nettbutikker som hqhair.com.
Gjest navnelapp Skrevet 31. mai 2010 #11 Skrevet 31. mai 2010 Eg tek vare på prøver eg får på parfymeri og apotek, og brukar desse når eg reiser. Dei er ikkje nok til heile turen, men dei er fine å ha til du kjem fram der du skal vere, i handbagasjen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #12 Skrevet 31. mai 2010 Det finnes p-piller som gjør at du slipper mensen fullt og helt - kanskje greit når man skal backpakke i 5 mnd? Så slipper du å bekymre deg for det i alle fall. Det kan man vel gjøre med allle p-piller..
fink Skrevet 31. mai 2010 #13 Skrevet 31. mai 2010 Jeg tok med meg en liten reiseflaske Zalo på interrail, den kan brukes til mye rart: Flekker på klær/enkel klesvask, oppvask av bestikk, kopper og lignende. I en nødsituasjon vasket jeg håret med det også Jeg er i utgangspunktet positiv til mooncup, men er usikker på rengjøring av den når man reiser i land med dårlig vannkvalitet, og man sitter sammenkrøket på et bedritent do et sted. Kan hende det ikke er noe problem, egentlig. Tror ikke det er vanskelig å få tak i tamponger heller. For å være ærlig tenker jeg at man må tåle å ofre enkelte vaner når man vil reise på den måten. Jeg hadde vel med meg barbersaker, men tror knapt jeg brukte dem. Kroppshår var min minste bekymring.
Netten Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #14 Skrevet 1. juni 2010 Shampoo som såpestykke - varer lengre enn to-tre shampooflasker. Kjøp noen uten SLS (sodium laureth sulfate), det er dette som tørker ut håret. Se på Lush for eksempel. Anbefaler ikke jungle balsambar, den var ikke fuktighetsgivende nok for mitt tørre krøllehår. Såpestykke til barbering og kroppsvask også, det finnes typer som ikke tørker ut huden. Mye enklere å drasse på enn en halvliter showergel. Jeg bruker alltid såpestykke i stedet for barberskum... Det finnes p-piller som gjør at du slipper mensen fullt og helt - kanskje greit når man skal backpakke i 5 mnd? Så slipper du å bekymre deg for det i alle fall. Crazylibellule and the Poppies har billige "solid" parfymer, de har de på Heaven Scent i Oslo og på nettbutikker som hqhair.com. Takk for tips! Jeg har innbilt meg at det blir grisete med såpestykke, men de tørker jo ganske fort egentlig. Lurt! Siden du også har tørt krøllehår, har du et tips til en god såpestykkeshampo?
Netten Skrevet 1. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2010 Jeg tok med meg en liten reiseflaske Zalo på interrail, den kan brukes til mye rart: Flekker på klær/enkel klesvask, oppvask av bestikk, kopper og lignende. I en nødsituasjon vasket jeg håret med det også Jeg er i utgangspunktet positiv til mooncup, men er usikker på rengjøring av den når man reiser i land med dårlig vannkvalitet, og man sitter sammenkrøket på et bedritent do et sted. Kan hende det ikke er noe problem, egentlig. Tror ikke det er vanskelig å få tak i tamponger heller. For å være ærlig tenker jeg at man må tåle å ofre enkelte vaner når man vil reise på den måten. Jeg hadde vel med meg barbersaker, men tror knapt jeg brukte dem. Kroppshår var min minste bekymring. Jeg har allerede bestilt Mooncup... Leste om den og tenkte det var genialt! Trenger jo bare å tømme den morgen og kveld (mao der jeg skal bo), så da er vel gjerne ikke toalettfasilitetene så altfor gale... Verre med offentlige toaletter. Det går vel også greit å bruke litt våtservietter/anti-bac om det skulle være helt forferdelige forhold
fink Skrevet 1. juni 2010 #16 Skrevet 1. juni 2010 Jeg har allerede bestilt Mooncup... Leste om den og tenkte det var genialt! Trenger jo bare å tømme den morgen og kveld (mao der jeg skal bo), så da er vel gjerne ikke toalettfasilitetene så altfor gale... Verre med offentlige toaletter. Det går vel også greit å bruke litt våtservietter/anti-bac om det skulle være helt forferdelige forhold Jeg ville ikke vasket den med antibac, men du kan jo ha en vannflaske i veska
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå