Jesse Skrevet 29. mai 2010 #1 Del Skrevet 29. mai 2010 Jeg jobber i Oslo Kommune, og begynte der i september i fjor. Før dette var jeg sykemeldt, så jeg har ikke opparbeidet meg så mye feriepenger (da NAV kun betaler feriepenger for de 48 første dagene av sykemeldingsperioden). Jeg hadde derfor regnet med at jeg fikk ganske lite feriepenger fra oslo kommune i år, da feriepengegrunnlaget mitt var ca 100 000. Snakket med ei om dette i går, og hun mente det at hvis man hadde såpass lavt feriepengegrunnlag, slik at man fikk mindre feriepenger enn det man vanligvis får i lønn, så vil man heller få en skattefri lønning i juni, istedet for feriepengene. Lurer på om noen her vet om det stemmer? Det hadde jo hjulpet meg VELDIG mye hvis det gjorde det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. mai 2010 #2 Del Skrevet 29. mai 2010 Nei. Naturligvis ikke. Man får lønn for å jobbe. Har du ferie, får du ikke lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 29. mai 2010 Nei. Naturligvis ikke. Man får lønn for å jobbe. Har du ferie, får du ikke lønn. Men greia er at jeg har jo nesten ikke opparbeidet meg ferie heller. Kun 8 dager. Jeg er nødt til å ta 3 uker ferie, da bhg er stengt, og taper derfor ganske mye penger på dette her. Men da får jeg vel bare de usle feriepengene. Usj.. Ja,ja.. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. mai 2010 #4 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Fryktelig kjipt for deg, men sånn er det desverre. Eneste unntakene fra dette er undervisningspersonell i skolen som har følgende ordning: Månedslønn i stedet for feriepenger - skoleverket Undervisningspersonale som gjeninntrer i skoleverket hos samme arbeidsgiver etter studiepermisjon med delvis lønn eller uten lønn, får utbetalt full lønn i ferietiden første sommer etter gjeninntreden dersom opptjente feriepenger hos samme arbeidsgiver gir lavere utbetaling. Første yrkesår – skoleverket Undervisningspersonale utbetales full lønn i ferietiden første yrkesår forutsatt at samlet opptjente feriepenger vil gi lavere utbetaling. Med første yrkesår menes 1. gangs tiltredelse i skoleverket etter fullført faglig og pedagogisk utdanning, og forutsatt at vedkommende er ansatt for minst ett år. Bestemmelsen omfatter også tilsatte på vilkår ihht Forskrift til Opplæringsloven § 14.5. http://www.utdanningsforbundet.no/no/Lonn-og-arbeidsvilkar/Ferie/ EDIT: Man opparbeider seg ikke feriedager. Kun feriepenger. Jada, jeg vet det er pirkete, men skriver det for å unngå flere misforståelser. Endret 29. mai 2010 av Wadjet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 29. mai 2010 EDIT: Man opparbeider seg ikke feriedager. Kun feriepenger. Jada, jeg vet det er pirkete, men skriver det for å unngå flere misforståelser. Okey, takk. Jeg har fått beskjed om at jeg opparbeider meg ca 2,2 feriedager pr mnd jeg jobber, så jo, man opparbeider seg feriedager (BETALTE feriedager, som igjen vil si feriepenger, så det blir jo to sider av samme sak) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. mai 2010 #6 Del Skrevet 29. mai 2010 Okey, takk. Jeg har fått beskjed om at jeg opparbeider meg ca 2,2 feriedager pr mnd jeg jobber, så jo, man opparbeider seg feriedager (BETALTE feriedager, som igjen vil si feriepenger, så det blir jo to sider av samme sak) Nei, det gjør ikke det. Og jeg skjønner at forvirringen blir total når folk kommer med den type utsagn. Feriedager er aldri betalt, men man opparbeider seg feriepenger som skal kompensere for bortfallet av lønn når man tar ferie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 29. mai 2010 Akkurat det med feriedagene kom direkte fra lønnskontoret til kommunen, så velger å stole på det. Men selvfølgelig vet jeg at feriedagene ikke er betalt i form av lønn, at det er derfor man får feriepenger, men det med opparbeidede feriedager er jo ment som at jeg i dette tilfellet, faktisk ikke har KRAV på mer enn 8 dager ferie (Men dette blir jo litt annerledes for meg i år siden bhg har stengt, og jeg ikke har mulighet til å jobbe på de tre ukene) Derfor sier man at man opparbeider seg feriedager. Skal man ha noe "ferie" utenom dette må man søke permisjon uten lønn. (noe som man jo som regel alltid får når man har hatt så lite ferie) Men nå sporet det litt av her Hvis det er noen andre som mot formodning skulle mene det motsatte når det gjelder hovedspørsmålet mitt her, så setter jeg stor pris på svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 29. mai 2010 #8 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Akkurat det med feriedagene kom direkte fra lønnskontoret til kommunen, så velger å stole på det. Men selvfølgelig vet jeg at feriedagene ikke er betalt i form av lønn, at det er derfor man får feriepenger, men det med opparbeidede feriedager er jo ment som at jeg i dette tilfellet, faktisk ikke har KRAV på mer enn 8 dager ferie (Men dette blir jo litt annerledes for meg i år siden bhg har stengt, og jeg ikke har mulighet til å jobbe på de tre ukene) Derfor sier man at man opparbeider seg feriedager. Skal man ha noe "ferie" utenom dette må man søke permisjon uten lønn. (noe som man jo som regel alltid får når man har hatt så lite ferie) Men nå sporet det litt av her Hvis det er noen andre som mot formodning skulle mene det motsatte når det gjelder hovedspørsmålet mitt her, så setter jeg stor pris på svar Det er her du tar feil. Alle arbeidstakere som begynner før 30. september har krav på full ferielengde (25 dager). Dersom du begynner etter 30. septembert har du krav på 6 dager. les ferieloven $5 Du har imidlertid ikke krav på betalt alle disse dagene, og må klare deg på de feriepengene du opparbeidet deg. At noen arbeidplasser regner på hvor mange dager det vil utgjøre og blander det sammen med hvor mye ferie du har krav på, er en uting. Vanligvis kan ikke en arbeidstaker tvinge deg til å ta mer ferie enn at du får dekket lønnsbortfallet vha feriepengene, unntatt der bedriften innstiller sitt virke helt eller delvis pga ferieavvikling. En situasjon du beklageligvis er i. Edit: blandet inn feil datoer. Endret 29. mai 2010 av Blowers daughter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 29. mai 2010 #9 Del Skrevet 29. mai 2010 Akkurat det med feriedagene kom direkte fra lønnskontoret til kommunen, så velger å stole på det. Men selvfølgelig vet jeg at feriedagene ikke er betalt i form av lønn, at det er derfor man får feriepenger, men det med opparbeidede feriedager er jo ment som at jeg i dette tilfellet, faktisk ikke har KRAV på mer enn 8 dager ferie (Men dette blir jo litt annerledes for meg i år siden bhg har stengt, og jeg ikke har mulighet til å jobbe på de tre ukene) Derfor sier man at man opparbeider seg feriedager. Skal man ha noe "ferie" utenom dette må man søke permisjon uten lønn. (noe som man jo som regel alltid får når man har hatt så lite ferie) Men nå sporet det litt av her Hvis det er noen andre som mot formodning skulle mene det motsatte når det gjelder hovedspørsmålet mitt her, så setter jeg stor pris på svar Nei. Feil, feil, feil. Man opparbeider seg IKKE feriedager. Og de på lønningskontoret i Oslo kommune bedriver feilinfo. Du har krav på full ferie dersom du begynner i jobb før 30. september, har du krav på full ferie samme år. Begynner du etter 30. september, har du krav på en uke (6 virkedager) samme år. Året etter har du krav på full ferie. Sakset fra Ferieloven §5: (3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret) Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager. Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret. (...) (5) (Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde. Jeg anbefaler deg som arbeidstaker å sette deg inn i et minimum av lover. Feieloven Arbeidsmiljøloven Deler av Folketrygdloven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #10 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Okey, da beklager jeg. Syns det er veldig rart jeg har fått den informasjonen jeg har fått, men det er nå så. Godt mulig jeg bare har misforstått hele greia også. Men tusen takk for oppklaring i akkurat det begge to, selv om ikke det var det jeg var ute etter Endret 29. mai 2010 av Jesse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #11 Del Skrevet 29. mai 2010 Okey, da beklager jeg. Syns det er veldig rart jeg har fått den informasjonen jeg har fått, men det er nå så. Godt mulig jeg bare har misforstått hele greia også. Men tusen takk for oppklaring i akkurat det begge to, selv om ikke det var det jeg var ute etter De har jo svart på det du lurte på også da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #12 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) De har jo svart på det du lurte på også da... Jeg har da ikke sagt at ikke de svarte på det da, vet jo at Wadjet svarte på spørsmålet mitt med en gang Sa bare at det var fint med en oppklaring i det også selv om det ikke var det jeg egentlig var ute etter edit: skrivefeil Endret 29. mai 2010 av Jesse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 1. august 2010 Forfatter #13 Del Skrevet 1. august 2010 Kom plutselig på den tråden her når jeg fikk den siste lønnslippen min, for der stod det nederst : "Opptjente feriedager: 08" Så er jo ikke så rart man blir forvirra, hvis du, Wadjet, mener at det ikke heter at man tjener opp feriedager. Forresten så fikk jeg utbetalt feriepenger + full lønn (skattefri faktisk, men det blir nok kompensert ved å betale ekstra skatt de resterende månedene) minus lønn for de dagene jeg skulle ha ferie. Om det var det du mente at jeg kom til å få vet jeg ikke, men sånn blei det nå ihvertfall Ferien blei ihvertfall bedre enn det jeg trodde, i og med jeg trodde jeg bare kom til å få de få feriepengene jeg hadde opptjent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 2. august 2010 #14 Del Skrevet 2. august 2010 Kanskje de mener med opptjente feriedager, er at du har rett på å ta 8 feriedager. At f.eks. hvis du ønsker å ta 14 dager ferie, så kan arbeidsgiver nekte deg det? Samme feriepengebeløp får du uansett, dvs. x% av det du tjente i fjor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminati Skrevet 2. august 2010 #15 Del Skrevet 2. august 2010 Kanskje de mener med opptjente feriedager, er at du har rett på å ta 8 feriedager. At f.eks. hvis du ønsker å ta 14 dager ferie, så kan arbeidsgiver nekte deg det? Samme feriepengebeløp får du uansett, dvs. x% av det du tjente i fjor. Nei, som Wadjet har forklart opp til flere ganger, så opptjener man ikke feriedager, men feriepenger. Ferie har du krav på uansett i hht loven, det kan ikke arbeidsgiver nekte noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå