totty Skrevet 29. mai 2010 #1 Skrevet 29. mai 2010 (endret) Katten, som er 8 uker, har bare vært her i 2 dager. Hun er vel ganske langhåret. Hun setter fast avføring I pelsen. Anbefales det å klippe henne bak, ved å kanskje sende henne til en veterinær, eller burde jeg vente å se om hun blir bedre? Virker ikke som om hun gidder å vaske annet en potene enda, vil hun bli flinkere? Hun vil hele tiden kose med en av oss, er hun kanskje bare utrygg? Endret 29. mai 2010 av totty
Gjest hogwash Skrevet 29. mai 2010 #2 Skrevet 29. mai 2010 Katten, som er 8 uker, har bare vært her i 2 dager. Søt katt, selv om jeg tror det er brudd på reglene å poste bilder slik Skal ikke påstå å ha peiling, men tenkte det var vanlig å vente til uke 12 med å ta kattunger fra moren? Isåfall kan vel kanskje det skape utrygghet hos den lille?
totty Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. mai 2010 den er nå i alle fall bare 8 uker. Skulle tro leverings klar betydde leverings klar men er vist ungt å gi på den alderen.
Shade Skrevet 29. mai 2010 #4 Skrevet 29. mai 2010 (endret) De er ikke leveringsklare før de er 12 uker, de siste ukene lærer de blant annet renslighet, men men. Ingenting å gjøre med det nå. Jeg har en langhåret katt som hadde det problemet ganske lenge (til hun var over 1 år). Og det var ikke så mye å gjøre med det, vi stusset pelsen bak men det hjalp ikke helt det heller så vi måtte ofte vaske hun i dusjen. Glemte jo helt å si at den dag i dag har hun ikke noe problem med det Endret 29. mai 2010 av Shade
Perelandra Skrevet 29. mai 2010 #5 Skrevet 29. mai 2010 Er avføringen til kattungen løs? I så fall kan det være en mulig grunn til at den lettere setter seg fast i pelsen. Konsistensen på avføringen henger ofte sammen med hva slags mat katten får. Bruker du kattemat fra dagligvarebutikk, eller kjøper du hos dyrlege/dyrebutikk? Vanlig kattemat fra dagligvarebutikker har dårligere kvalitet, og kan lett gjøre at katten får løs avføring. Bruker du kattemat av bedre kvalitet, og som er beregnet for små kattunger, kan du trolig unngå at dette problemet. Da får også den lille kattungen din mat som er næringsrik og sunn, og som passer for en liten pus som skal vokse og bli stor. Det er alltid koselig med kattunger, men i likhet med de andre som har skrevet her reagerer også jeg på at hun er veldig ung til å flytte fra hjemmefra. Lykke til med pusejenta di!
Gjest Blubberella Skrevet 29. mai 2010 #6 Skrevet 29. mai 2010 Min katt er langhåret, men de eneste gangene hun har hatt avføring hengende fast i hårene bak, er når hun har hatt diare/løs avføring. Du får prøve å oppmuntre henne til å vaske seg mer bak (f.eks. pirke litt bak i hårene, da slikker de som oftest instinktivt der fordi det irriterer litt), eller rett og slett vaske henne av og til og evt klippe bort klumpene. Jeg vil også anbefale skikkelig mat fra dyrebutikk så hun ihvertfall unngår diare pga dårlig fór. I første omgang bør du gi spesialfór for kattunger. En katt med diare er trist både for katten og eieren. Har du forresten gitt henne ormekur? Orm kan jo også slå ut på magen og gi løsere avføring. Og et siste tips: hvis du gir henne melk, kutt det ut og gi bare vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå