Gå til innhold

Jeg trenger å låne 120-150 000 til mitt nye foretak!

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Heisann,

Etter 3 år med studier og forberedelse er jeg klar for å satse på mitt private foretak og trenger da mellom 120-150 000 i startkapital (avhengig av vekslingskursen).

Hvor får jeg det beste lånet? Det er tydeligvis ikke noe problem å få et forbrukslån omtrent på dagen, men renten er i høyeste laget.

Er det mulig å få et billån som jeg kan bruke til dette om jeg for eksempel har foreldre som stiller som kausjonist?

Problemet er at foretaket mitt er noe av spekulativt av natur, så det er ikke sikkert min lokale bank gir sitt samtykke, selv om jeg etter min mening har en god forretningsplan.

Ser for meg å betale ned over 5 år eller mer, for å få lave avdrag i begynnelsen, men forhåpentligvis betale ned hele lånet kontant etter et år om alt klaffer.

På forhånd takk for meget konstruktive og gode tilbakemeldinger ;) ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg kan bare gi deg ett råd: Skaff deg en vanlig jobb, få deg relevant erfaring og begynn å spare penger.

Bankene er strenge på å gi ut lån for tiden, og det er tvilsomt om du ville fått låne penger til et foretak med en gang du er nyutdannet. De vil være sikre på at de får inn pengene sine igjen, og den garantien tror jeg ikke du kan gi dem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare gi deg ett råd: Skaff deg en vanlig jobb, få deg relevant erfaring og begynn å spare penger.

Bankene er strenge på å gi ut lån for tiden, og det er tvilsomt om du ville fått låne penger til et foretak med en gang du er nyutdannet. De vil være sikre på at de får inn pengene sine igjen, og den garantien tror jeg ikke du kan gi dem.

Hey SmallTalk,

Takk for tipset.

Jeg er for tiden i full jobb med fast inntekt og har ikke høyere utdanning. Foretaket er noe jeg skal starte opp og jobbe med på kveldstid.

Med dagens situasjon er jeg redd det tar for lang tid å spare opp det jeg trenger. Har en forretningsplan og god tro på meg selv, så jeg heller mot å gå til min lokale bank og spør direkte der.

Det jeg lurer på er om det f.eks er mulig å ta opp et billån uten pant i bilen og dermed kanskje kunne bruke disse pengene på mitt foretak.

I værste fall kommer jeg nok til å ta opp et forbrukslån, men da blir renten fort det dobbelte.

Skrevet

Du har ikke høyere utdanning, jeg synes du skrev over her at du var ferdig med tre års studier? Uansett, lev veldig sparsommelig, da skal det ikke ta lang tid å spare seg opp 120 000. Lykke til!

Skrevet

Du får ikke billån uten pant i bil, nei. Har du ingenting å ta sikkerhet i, vil du måtte ta opp forbrukslån. Alternativt kan noen du kjenner som har ekstra sikkerhet være kausjonister for deg, men jeg må nå si at folk må være veldig dumme for å kausjonere for noe så usikkert.

Som SmallTalk vil jeg anbefale deg å ta en vanlig jobb og spare opp pengene. 120-150.000 burde ikke ta lang tid å spare opp dersom ønsket er sterkt nok. Bo billig i kollektivt, ikke ha bil, bruk fritiden på ekstrajobb.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke høyere studier, men har studert på egenhånd i 3 år :)

Med mine forutsetninger per i dag, ser jeg ikke hvordan jeg relativt raskt kan legge meg opp 120-150 000?

Skal jeg greie det i løpet av et år, må jeg spare 10K i måneden. Ser ikke helt hvordan det skal skje desverre. Jeg har høy arbeidsmoral og et sterkt ønske, men om jeg skal bli bli arbeidsnarkoman igjen, vil jeg ikke ha noe tid til å jobbe med foretaket mitt.

Lån med kausjonist kan være et alternativ.

Noen gode tips? :) Eventuelt til jobber som kan være aktuelle for å raskt legge opp penger?

Gjest Spinell
Skrevet

Sjekk om du kan falle inn under noen som helst av Innovasjon Norges ordninger. Det er slett ikke sikkert du gjør det, men det vet du jo ikke før du har undersøkt. Banken kan dessuten bli mer velvillig hvis IN også bidrar.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipset, Spinell.

Jeg er usikker på om kvalifiserer til støtte fra IN pga den spekulative naturen av mitt foretak, men jeg skal undersøke det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...