Green Lady Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har blitt litt inspirert av luksusfellen, og har derfor prøvd å sette opp et eget budsjett. Eneste lånet jeg har pr. dags dato, er studielånet, som ligger på drøyt 300 000. Fra høsten av skal jeg ta master, så regner med å få en ca 200 000 kr til i lån. Kommer til å ha deltidsjobb ved siden av studie, men det kommer til å variere med hvor mye jeg jobber. Budsjettet mitt så langt (månedsbudsjett): Mat: 1 000 kr Hygiene: 50 kr (såpe, zalo, omo, tøymykner (sjampo & balsam får jeg gratis (Redken))) Månedskort: 800 kr (dette vil gå ned til ca 370 kr fra august) Forsikring: 252 kr Annet: 480 kr (kattemat, kattehalsbånd (han mister veldig fort) og bensin) Fest/sparing: 600 kr (fester ikke så mye, så dersom jeg ikke fester den måneden går hele beløpet til sparing) Kos (cafè, sosiale ting): 318 kr. Dette utgjør et beløp på 3 500 kr hver måned (har ikke tatt med husleie, stalleie eller strøm i dette budsjettet, da jeg har en god oversikt over hva det koster meg i måneden). Jeg har en forrytter som rir hesten min tre dager i uken, og for dette får jeg 1 700 kr i måneden. Disse settes direkte inn på BSU-kontoen min. Så de pengene jeg tenker å spare hvis jeg ikke fester går antagelig til egen bufferkonto. Høres dette ut som et greit budsjett? Er det noe viktig jeg har utelatt, som jeg burde tatt med? Eller er det noen steder jeg kan kutte? Hvis jeg bruker mindre penger enn det jeg har satt opp, går det til sparing. Får jeg en lønning som er større enn 3 500 kr (regner med at gjennomsnittet vil ligge mellom en 3000-5000 i måneden), så vil vel noe gå til sparing, mens resten vil gå til klær, sko og kanskje litt dill og dall Har klesskapet fullt, og altfor mange sko, så dette er ikke noe jeg behøver hver måned. Kjøper heller når jeg trenger noe. Så, alt i alt, hvordan virker dette budsjettet?
Rumohra Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 Dette så fryktelig stramt ut! Jeg sitter med budsjett selv, og uten å ha testet det ut har jeg satt av ihvertfall 2000 til mat. Klarer du virkelig 1000 til mat i mnd, isåfall vil jeg veldig gjerne vite hvordan! :D
Antlers Skrevet 28. mai 2010 #3 Skrevet 28. mai 2010 (endret) Ganske urealistisk med tanke på at du skal leve slik hver måned. 1000 kr i måneden til mat er veldig lite. Du burde sette av minst 1500 kr, og da har du forsatt et sparsomt matbudsjett. Og 50 kr i måneden til hygiene? Sanitetsbind/tamponger alene kommer jo opp i mer enn 50 kr. Hva med tannkrem, ny tannbørste hver 3. måned, ansiktskrem, sminke, hårfjerning, deodorant, vaskemidler til diverse formål (gulv, kjøkken, bad osv), toalettpapir, prevensjon.. Og her har jeg bare nevnt noen få ting... Synes det høres bra ut at du har lyst til å spare, men tror du lurer deg selv litt med det budsjettet du har satt opp. Du har ikke satt av noe til uforutsette utgifter, men om du sparer (utenom BSU) så har du jo en viss trygghet der Endret 28. mai 2010 av Antlers
Gjest Phalaenopsy Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Eg synast òg at dette såg altfor stramt ut med tanke på mat og hygiene-posten. Ting kostar oftast meir enn ein trur. Og ein treng meir enn ein tenker over. Trur ein hundrings av "kos" må over til hygiene i alle fall.
Green Lady Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har kjæreste, og vi deler 50/50 på maten, så regner med totalt 2000 kr på mat i måneden, men det blir på to personer. Men ser hvertfall at hygieneposten må opp med en hundrings. Litt vanskelig å si hva jeg kommer til å tjene, så vil ikke sette et romslig budsjett. Derfor prøvde jeg å ta utgangspunkt i det billigste jeg klarte å sette opp, og tjener jeg mer bruker jeg litt mer hvis jeg trenger. Men mat og hygiene bør gå litt opp, den er notert
Marabou Skrevet 28. mai 2010 #6 Skrevet 28. mai 2010 Enig, 1000/mnd på mat høres veldig lite ut. Lar seg nok gjøre, men krever veldig nøye planlegging.. Da jeg var student gikk det riktignok en del i makaroni med grillkrydder men over tid blir det både usunt og vanskelig å holde. Prøv å notere ned alt du bruker penger på i et par måneder, så ser du lett hva pengene går til og hvor du eventuelt kan kutte. Sammenlign priser i ulike butikker på diverse matvarer du pleier å kjøpe, hamstre inn når det er tilbud.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #7 Skrevet 28. mai 2010 Det er totalt urealistisk med matbudsjett på 1000kr i måneden. Du må hvertfall opp i 2000kr om du skal spise litt sunt (grønnsaker, frukt, kjøtt etc, ikke bare grandiosa og toro-suppe). Hygiene må nok også opp ganske masse. Minst 300kr måneden. Se på alle punktene Antlers nevnte... Tror også du trenger et lite fast månedlig klesbudsjett. Det dukker alltid opp noe. Gummistøvler til høsten, sandalene går i stykker, sokkene har hull i seg, kjole til ett bryllup etc. Trenger ikke være mye, men tror det er mer realistisk å ha det som en fast post.
Antlers Skrevet 28. mai 2010 #8 Skrevet 28. mai 2010 Jeg har kjæreste, og vi deler 50/50 på maten, så regner med totalt 2000 kr på mat i måneden, men det blir på to personer. Men ser hvertfall at hygieneposten må opp med en hundrings. Litt vanskelig å si hva jeg kommer til å tjene, så vil ikke sette et romslig budsjett. Derfor prøvde jeg å ta utgangspunkt i det billigste jeg klarte å sette opp, og tjener jeg mer bruker jeg litt mer hvis jeg trenger. Men mat og hygiene bør gå litt opp, den er notert Det er mye lettere å lage billig og sunn mat til to enn til èn, så der har du en stor fordel. Da vil nok 1500 kr være ganske så greit, så sant dere er flinke til å lage middag med billige råvarer, da.
Gjest Phalaenopsy Skrevet 28. mai 2010 #9 Skrevet 28. mai 2010 1000kr på mat i månaden vil seie cirka 33 kroner dag. Viss ein skal ha frukost, lunsj, middag og kvelds (pluss kanskje litt frukt å knaske på?), så er det ganske urealistisk. Det KAN sjølvsagt gå, om du et makaroni med grillkrydder på, som nokon nevnte her Havregraut og kneip kan du også leve lenge på Det er ein tråd her ein plass som handlar om kva produkt folk likar av First Price, Landlord og andre billigprodukt, Ta ein titt på den, mange gode tips!
aluminium Skrevet 29. mai 2010 #10 Skrevet 29. mai 2010 Med mindre du ikke kan bruke mer enn 3500/mnd, så ville jeg lagt på bedre marginer nesten over hele fjøla, spesielt på mat-biten. Det er bedre å komme fra det med positive avvik enn negative. Begynner du å planlegge investeringer etter dette budsjettet er jeg redd det kommer til å ta lengre tid enn ventet, for dette kommer ikke til å holde i lengden...
Jesse Skrevet 29. mai 2010 #11 Skrevet 29. mai 2010 Jeg og samboeren min setter av 4000 kr i mnd i matpenger, altså 2000 kr hver. Dette dekker også hygieneartikler, såpe, osv.. Og jeg føler ikke vi lever noe luksusliv akkurat.. Så 1000 kr hørtes litt knapt ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå