Gå til innhold

Jeg vil bli flyvertinne!!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

SAS har egne kurs, men tviler på om det er så smart nå som det sies opp flyvertinner i hele landet... Kjenner en som elsker det, og en som haaater det (te-kaffe-te-kaffe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og har du virkelig lyst, skal du gjøre deg døv for dem som sier at det ikke er lurt..

Slik tidene er nå, som Donpedro sier, kan det være vanskelig å få jobb.

Men dette har du ikke lest, fordi når du har virkelig lyst, er du også blind for slike negative innspill.

...

Skjønner du hvor jeg vil hen? Du må altså stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke tenke meg at de har kurs nå som de faktisk er i ferd med å si opp store deler av de kabinansatte. Men du får kontakte flyselskapene og høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da ikke tenke meg at de har kurs nå som de faktisk er i ferd med å si opp store deler av de kabinansatte. Men du får kontakte flyselskapene og høre.

Tror ikke jeg heller. De pleier å ha kurs etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg får altid høre fra andre at jeg hadde passer perfekt til å være flyvertinne... og detter er en av de store drømmene..å reise masse...

Problemet mitt er jo det ant jeg ikke er noe særlig flinki engelsk.. hva gjør jeg..jeg vil begynne å fly fort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg og vil bli flyvertinne... egentlig. Selv om jeg er på vei inn i et annet yrke snart... Men det er jo greit å ha mange alternativer ?

Tror jeg passer perfekt som flyvertinne selv, og har også hørt det av mine venner :) Men tror ikke at tiden er inne for meg ennå....

Som flere sier her, så er det vanskelige tider nå. Tviler sterkt på om noen norske / skandinaviske selskaper har inntak til kurs i skrivende stund.

Men hvem sier at du må være her i Norge / Norden ?

Det er flust av andre flyselskaper du kan søke i, og det tror jeg kan lønne seg.

Men du er NØDT til å kunne engelsk svært godt, og du må gjerne beherske tysk / fransk / spansk eller andre språk i tillegg. Dette vektlegges når man skal søke seg til slike yrker.

Du må også være svært serviceinnstilt og gjerne ha bakgrunn fra serviceyrker, og det er en fordel om du kan førstehjelp ( selv om det arrangeres kurs ).

Mange harde krav og det er flere intervjurunder osv.

Men vil du dette så søker du og tenker positivt!

Foreslår at du tar et oppfriskningskurs i engelsk og lærer deg et språk til før du søker. Det er veldig viktig. Da stiller du så mye sterkere :)

Om du har reiselivsutdanning / erfaring, teller det også ganske mye.

Husk også at den viktigste og største oppgaven på en flyvning ikke er å være "søt servitrise", men ha ansvar for sikkerheten ombord. Og du skal kunne stille opp for mange ulike mennesker med forskjellige behov.

Søk på en eller annen søkemotor, f.eks www.altavista.com og se på airlines eller liknende. Så ser du hvilke som er :D

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være lurt å tenke litt først skal jeg være ærlig.

Flyvertjobber er mer enn bare reising. Kummerlige og trange arbeidsvilkår, du må være på topp hele tiden. Du er der for passasjerenes sikkerhet; ikke for å oppleve og reise og alt dette. Det er langt ifra så glamourøst som det engang var. Nye arbeidstidsbestemmelser, stadige innskjæringer, økt effektivisering, stadige lønnskamper, ansinnitetskrangler, konsernproblematikk, mye risting og humping og turbulens...

Ville bare nevne det, for de færreste som er nyutdannede flyverter får drømmejobben sånn umiddelbart. Hvis du søker deg til utenlandske selskaper, så ville jeg ha sjekket opp karriereplanene deres, lønnsvilkår, kontraktsvilkår etc. Lite gøy å bli dumpet før fylte 35 i dette arbeidsmarkedet.

Hvis du ikke er god i engelsk...så bør du bli det i en fei. FØRST kvalifikasjonene, SÅ drømmejobben. Du tenker litt motsatt, tror jeg, når du skiver dette:

Problemet mitt er jo det ant jeg ikke er noe særlig flinki engelsk.. hva gjør jeg..jeg vil begynne å fly fort..

Tror du skal tenke deg om, som sagt. Du er der for andres sikkerhet, og et minimumskrav må være at du skjønner terminologien og prosedyrene. Mye engelsk i dette yrket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får altid høre fra andre at jeg hadde passer perfekt til å være flyvertinne... og detter er en av de store drømmene..å reise masse...

...dette høres ikke ut som verdens beste utgangspunkt...kan trøste deg med at slike ungpike-drømmer forsvinner når du omsider blir ferdig med ungdomsskolen...

...glamouren rundt flyvertinner har nok falmet en del... å være serveringsdame under så trange og dårlige arbeidsforhold, kan ikke være det store å hige etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg reise masse, samtidig som jeg er hjemme i norge litt. kunne ikke akurat tenkt meg guide..

Du som skerv at sånne drømmer forsvinner etter ungdomskole...

det gjør nok ikke det, jeg er 22år og tror det altid kommer til å være en drøm å jobbe som flyvertinne.Jeg vet ikke hvor bestemt og bevist du er på dine drømmer, men min drøm om å jobbe som flyvetinne vil vare til den er opppfylt.

S...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Sas har kurser, men nå velger de folk med annen bakgrun enn tidligere. For en tid siden var det et innslag på tv om det. Da var det flere sykepleiere som hadde fått jobb som cabinansatte.

Tror det går mange ledige cabinansatte ledige etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...