JTess Skrevet 28. mai 2010 #1 Del Skrevet 28. mai 2010 Hei. Jeg tenkte jeg skulle gå ned i vekt og kjæresten min sagt at jeg burde kutte ut mat med karbohydrater. Det som jeg kommer til å slite mest med er å kutte ut brød. Jeg jobber i barnehage og da spiser jeg to skiver brød til frokost og to til lunsj. Så lurte på om noen har oppskrift på brød med lite karbohydrater. Kom gjerne med andre oppskrifter som jeg kan lage middag og andre måltider:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 28. mai 2010 #2 Del Skrevet 28. mai 2010 gå på lavkarbo.no. Der finnes alt for dere som skal kutte ut karbohydrater. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosteskaft Skrevet 28. mai 2010 #3 Del Skrevet 28. mai 2010 Yepp, lurest er å gå inn på lavkarbo.no, oppskrifter, råd og tips. Men kort det du kan spise: - alle grønnsaker som vokser over jorden. - alt av kjøtt, fisk, fugl, egg. - oljer, smør, ost. - noen typer youghurt naturell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 28. mai 2010 #4 Del Skrevet 28. mai 2010 Ja visst finnes det! Men jeg vil anbefale deg å besøke lavkarbo.no og lage deg en bruker der. Der er det MASSE oppskrifter på alt mulig rart. Hvis du liker cottage cheese kan jeg anbefale det, særlig til frokost. Hvis du vil gå fort ned i vekt må du holde deg under 5 g karbohydrater om dagen. Dette er ganske ekstremt. Men det er realistisk å holde seg på under 50 g karbo om dagen. Det merkelige er at det ikke er så mye dyrere å leve på lavkarbo, for selv om et motto kan være "kast brødet og spis pålegget" så blir man veldig mye mettere av dette og maten varer lengre. Men husk, du MÅ ta magnesiumtilskudd hvis du skal prøve deg med lavkarbo. Og så må du være disiplinert på en litt annen måte. På den annen side kan du spise pølser (uten brød og ketchup, egg, ost, kjøtt, melk, krem, fisk, kylling og alt annet godt. Jeg bruker ofte rømmedip som dressing i stedet for saus. På lavkarbo.no er de litt fanatisk på at du ikke skal leve low fat, low carb (LFLC), men at du skal være high fat, low carb (HFLC). Så derfor har jeg fått lite svar om det på det området. Så der har jeg måttet finne ut mye selv. Det fine er at jeg er lite oppblåst i magen, har mindre migrene og er generelt mer fornøyd. I begynnelsen levde jeg strengt, men nå har jeg løsnet opp litt. Har en fråtsedag i uka, det ender alltid med hodepine, oppblåst mage og hovne øyne. Jeg begynte ikke på dette pga. vektnedgang, men pga migrene/mage. Men har gått ned i fettprosent også, over tid. Fornøyd:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JTess Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 28. mai 2010 Da skal jeg lage meg profil på lavkarbo.no Har en kjæreste som er opptatt av trening og kosthold og har fått litt tips fra han. Men når det gjelder mat så er ikke han den beste til å gi tips. Han kan gjerne drikke to råe egg til frokost hvis han ikke gidder å lage seg noe mat eller bare steke seg ett egg, fisk, noe lettvint til mat. Ikke akkuratt det jeg har lyst å spise. Vil gjerne ha litt tilbehør til og så liker jeg å lage mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JTess Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 28. mai 2010 Har lest en del på lavkarbo.no Og har et spørsmål. Hva er forskjell på Atkins diett og ketolyse diett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #7 Del Skrevet 28. mai 2010 Hei. Jeg tenkte jeg skulle gå ned i vekt og kjæresten min sagt at jeg burde kutte ut mat med karbohydrater. Det som jeg kommer til å slite mest med er å kutte ut brød. Jeg jobber i barnehage og da spiser jeg to skiver brød til frokost og to til lunsj. Så lurte på om noen har oppskrift på brød med lite karbohydrater. Kom gjerne med andre oppskrifter som jeg kan lage middag og andre måltider:) Du trenger aldeles ikke å kutte ut karbohydrater for å gå ned i vekt! Jeez.. For å gå ned i vekt må du ligge i kcalunderskudd, thats it! Det kan du lett klare ved minke på matinntaket eller bevege deg mere. Kutter du ut karobhydrater så vil du gå slapp hele tiden og knapt ha overskudd til trening etter jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JTess Skrevet 28. mai 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 28. mai 2010 Det har jeg prøvd, men det har ikke fungert så bra for meg. Trener 3-4 ganger i uka og gå turer de dagene jeg ikke trener. Tenkte jeg skulle prøve det ut for en periode og fungerer det ikke, så fungerer det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #9 Del Skrevet 28. mai 2010 Hei du! Jeg ville byttet ut frokost/lunsj-brødet med: -omelett med grønnsaker, skinke ol. -kylling/tunfisk-salat (masse grønnsaker, samt bønner, linser ol. Veldig proteinrikt) -Nøtter/mandler (obs: mange kcal. Men sunt fett) -Frukt (spis proteiner/fett sammen med frukten for å holde blodsukkeret mer stabilt) -Oppkuttede grønnsaker (gulrøtter, kålrabi, blomkålbuketter ol) Til middag kan du spise kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 28. mai 2010 #10 Del Skrevet 28. mai 2010 Kutter du ut karobhydrater så vil du gå slapp hele tiden og knapt ha overskudd til trening etter jobb. Har du kuttet karbohydratene selv, ettersom du vet dette? Jeg har selv spist 15-20 g karbo pr dag i snart 6 mnd, og har større energinivå enn noengang. Jeg kan liksom bare "holde på" i det uendelige.... Men jo, de første dagene kan man nok føle seg litt slapp, frem til kroppen har "lært seg" å bruke fett som brenselskilde i stedet for karbo. Men dette vil gå over i løpet av relativt kort tid (innen en uke eller to for de fleste har jeg lest) Jeg hadde ikke dette problemet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 28. mai 2010 #11 Del Skrevet 28. mai 2010 Hei. Jeg tenkte jeg skulle gå ned i vekt og kjæresten min sagt at jeg burde kutte ut mat med karbohydrater. Det som jeg kommer til å slite mest med er å kutte ut brød. Jeg jobber i barnehage og da spiser jeg to skiver brød til frokost og to til lunsj. Så lurte på om noen har oppskrift på brød med lite karbohydrater. Kom gjerne med andre oppskrifter som jeg kan lage middag og andre måltider:) Så fordi kjæresten din sier det så er du villig til å legge om kostholdet drastisk, til en diett som i høy grad har blitt et motefenomen og i høy grad mangler vitenskapelig fundamentering? Hver gang noen skriver et innlegg om at de trenger å gå ned i vekt her på forumet så er det straks noen som varmt og ukritisk anbefaler lavkarbo og/eller ketosediett. I dag fant jeg denne artikkelen: http://www.dinside.no/836970/vurderer-du-lavkarbo-diett Her har riktignok journalisten begått noe begrepsforvirring, så det er noen feil i artikkelen, men utsagnene fra ekspertene skulle jeg tro er riktige. Mange lavkarbo-"fans" har trukket fram eskimoers tradisjonelle kosthold som eksempel på at lavkarbokost er sunt. Nå har beviselig eskimoer genforskjeller som gjør at deres kropper har andre preferanser mht hvilke energikilder de foretrekker. Eskimoer har levd i arktiske strøk i århundrer, for ikke å si årtusener, så det skulle bare mangle om det ikke har foregått en genetisk seleksjon der de som har hatt best evne til å bygge opp fettdepoter på gunstige steder i kroppen har overlevd, siden de har hatt bedre kuldeisolering. Hvordan lavkarbodiett fungerer på eskimoer kan derfor ikke uten videre overføres på andre mennesker. Mulige negative effekter av lavkarbomat er: - Forstoppelse pga for lite fiber - Hard belastning på nyrene pga mye proteiner - Økt risiko for hjerte- og karsykdommer pga mye animalsk fett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 28. mai 2010 #12 Del Skrevet 28. mai 2010 La henne nå prøve det der hvis hun vil. Jeg var konstant sulten da jeg hadde variert kosthold men talte kalorier. Det var bare slitsomt og påvirket humøret negativt. Fiber får man i seg av grønnsaker, men ja, magen ble tregere. Merket det veldig på at jeg ikke lengre måtte akutt sprutdrite etter at jeg hadde spist. Har kompensert litt for lavt fiber ved å spise litt Fedon-blanding i cottage cheesen. Det er noen nyanser mellom disse typene diett og har ikke master innenfor noen av disse. Men atkins fokuserer på høyt proteininnhold, men også mye fett av alle typer. Ketolyse går på utskillelsen av ketogener i urinen som følge av et veldig lavt karboinntak. Dette kan testes med noen strips. Gå gjerne inn på lavkarbo.no sin tråd for før og etterbilder. Jeg var litt slapp i begynnelsen, og opplevde at jeg ble mindre tørst, merkelig nok. Jeg er ikke lengre "gal" når jeg er sulten, men kan tenke at nå er jeg sulten, ha god tid til å lage meg mat og spise i fred og ro. Men som sagt, magnesiumtilskudd er helt nødvendig. Siden jeg alltid har trent 3-5 ganger i uken, vet jeg med meg selv at jeg må ha litt karbo. Men det er gjerne i form at jeg eter mye mer grønnsaker. Men jeg er som sagt ikke fanatisk, men det mener jeg at jeg kan koste på meg siden jeg kjenner min kropp og mitt kosthold veldig godt. Har, som tidligere sagt, vært en ivrig kaloriteller. Men det gjør jeg ikke lengre!!! Hurra! Og forresten: Kolesterolet mitt har ikke økt. Og man behøver ikke leve på animalsk fett. Tenk bare på hvor mye transfett det er i "sunne" kjeks. Min fettprosent har sunket fra ca 20% til nå 18%. Men det er motstand mot alle endringer, sånn er folk. Før i tiden var det sunt å røyke, om man måtte ikke finne på å drikke vann under trening for da ble man slapp og ytelsen gikk ned. I dag vet vi bedre, eller hva??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chanel.No5 Skrevet 28. mai 2010 #13 Del Skrevet 28. mai 2010 Tror dette med lavkarbo og om det fungerer eller ikke er inviduelt. Jeg trener endel og jeg klarer ikke gjennomføre treningen min skikkelig uten karbohydrater i kosten min, men at andre klarer seg fint foruten forstår jeg, for det som fungerer for en trenger ikke være det beste for en annen. En må nesten bare prøve seg frem og se hva som er det optimale kostholdet for en selv, ikke bare gjøre som alle andre gjør, trenger ikke bety det er best for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Snasen Skrevet 28. mai 2010 #14 Del Skrevet 28. mai 2010 (endret) Karbohydrater i moderater er helt greit for min del, så lenge det er de snille, kjekke og greie karbene. Spiser jeg for mye av det, blir jeg dårlig og slapp. Sjekk ut diverse treningsblogger for oppskrifter og inspirasjon: kriweb.no fitnessbloggen.no dedication.blogg.no bodywork.blogg.no Endret 28. mai 2010 av Frk Snasen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #15 Del Skrevet 28. mai 2010 Kan du ikke ta med f.eks en kyllingsalat i bhg da?? jeg gikk på lavkarbodiett i 4 uker. Jeg er ikke overvektig, så for meg er det vanskelig å bare gå ned 2 kg. Men lavkarbo fungerte som bare det. Men det skal sies at det ikke har lik effekt på alle, men det er jo bare å prøve Og så lenge du ikke har noen lever- eller nyresykdommer så er det ikke skadelig å gå på lavkarbo-diett. Men skal man gå på det veldig lenge, så burde man kanskje gjøre det i samråd med lege?? Du vil alltid finne masse av folk på sånne forum som er helt imot alt av dietter, og som alltid vil sverge til et sundt og variert kosthold + trening. De kan messe om dette side opp og side ned. Men det beste er vel at vi finner ut hva vi selv trives med, og om det funker eller ikke for deg kan kun du svare på. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JTess Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #16 Del Skrevet 29. mai 2010 Så fordi kjæresten din sier det så er du villig til å legge om kostholdet drastisk, til en diett som i høy grad har blitt et motefenomen og i høy grad mangler vitenskapelig fundamentering? Hver gang noen skriver et innlegg om at de trenger å gå ned i vekt her på forumet så er det straks noen som varmt og ukritisk anbefaler lavkarbo og/eller ketosediett. I dag fant jeg denne artikkelen: http://www.dinside.no/836970/vurderer-du-lavkarbo-diett Her har riktignok journalisten begått noe begrepsforvirring, så det er noen feil i artikkelen, men utsagnene fra ekspertene skulle jeg tro er riktige. Mange lavkarbo-"fans" har trukket fram eskimoers tradisjonelle kosthold som eksempel på at lavkarbokost er sunt. Nå har beviselig eskimoer genforskjeller som gjør at deres kropper har andre preferanser mht hvilke energikilder de foretrekker. Eskimoer har levd i arktiske strøk i århundrer, for ikke å si årtusener, så det skulle bare mangle om det ikke har foregått en genetisk seleksjon der de som har hatt best evne til å bygge opp fettdepoter på gunstige steder i kroppen har overlevd, siden de har hatt bedre kuldeisolering. Hvordan lavkarbodiett fungerer på eskimoer kan derfor ikke uten videre overføres på andre mennesker. Mulige negative effekter av lavkarbomat er: - Forstoppelse pga for lite fiber - Hard belastning på nyrene pga mye proteiner - Økt risiko for hjerte- og karsykdommer pga mye animalsk fett Jeg har ikke sagt at jeg trenger å gå ned i vekt. Jeg tenkte jeg skulle gjøre det. Stor forskjell på det. Jeg har noen kg ekstra, kunne godt bli kvitt de. Men er egentlig fornøyd med meg selv. Om jeg ikke blir kvitt de så er ikke det noe krise for meg. Jeg har snakket masse med kjæresten min om dette. Det er noe ikke noe jeg plutselig har bestemte meg for å gjøre. Har tenkt på dette. Det å legge om kostholdet på denne måten er ikke bare å bare. Jeg har lest en del om dette og føler jeg at det ikke fungerer for meg så er det bare å kutte det ut. Verre er det ikke. Grunnen for at folk anbefaler det er sikkert fordi det har fungert for dem. Vi mennesker er forskjellig og ting fungerer forskjellig på oss. Sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JTess Skrevet 29. mai 2010 Forfatter #17 Del Skrevet 29. mai 2010 Kan du ikke ta med f.eks en kyllingsalat i bhg da?? jeg gikk på lavkarbodiett i 4 uker. Jeg er ikke overvektig, så for meg er det vanskelig å bare gå ned 2 kg. Men lavkarbo fungerte som bare det. Men det skal sies at det ikke har lik effekt på alle, men det er jo bare å prøve Og så lenge du ikke har noen lever- eller nyresykdommer så er det ikke skadelig å gå på lavkarbo-diett. Men skal man gå på det veldig lenge, så burde man kanskje gjøre det i samråd med lege?? Du vil alltid finne masse av folk på sånne forum som er helt imot alt av dietter, og som alltid vil sverge til et sundt og variert kosthold + trening. De kan messe om dette side opp og side ned. Men det beste er vel at vi finner ut hva vi selv trives med, og om det funker eller ikke for deg kan kun du svare på. Lykke til! I barnehagen jeg jobber i har vi kjøkkenassistent som lager masse god mat til oss. Hver fredag har vi varmmat. Ofte har vi saltat ved siden av til oss voksne. Det er veldig greit. Det er bare på mandager og tirsdager vi har brødmat. Onsdag har vi brytebrød. Det har jeg aldri spist for det er alt for mye mel i, så jeg blir bare dårlig i magen. Da har jeg ofte spist knekkebrød. Torsdag har vi musli med Yoghurt eller havegrøt. Vi voksne for ofte da omelett ved siden av da. Det er også veldig greit. Noen dager er litt verre enn andre dager. Og så blir det ofte bakt boller, kaker osv. Så det er en utfordring til tider å ikke smake på alt som blir laget i bhg. Men det handler bare om å være sterk! Så jeg kommer nok til å ta med meg mat og spise nåe jeg har pause. Etter at vi fikk kjøkkenassistent så gikk jeg opp et par kg med all den maten som ble laget nesten hver dag. Hehe. Tenkte jeg skulle prøve i 4-8 uker først. Se om det fungerer eller ikke. Og så får jeg se etterhvert om det er noe jeg vil forsette med eller ikke:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Maja* Skrevet 31. mai 2010 #18 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Jeg har aldri levd uten karbs så vet ikke hvordan en slik diett fungerer for kroppen. Har gått noen dager uten at jeg har spist middager med ris eller grov pasta, og da blir jeg ekstremt slapp og supergrinete. Om en er glad i mat som meg, så nytter det ikke å "slanke" seg i form av superstrenge dietter og telle kalorier. En dag i fremtiden vil jeg gjerne ha barn og jeg vil at de skal vokse opp med et sunt forhold til mat og kosthold. Ikke et naziregime der ting er "forbudt". Mitt beste tips er å spise små, men jevne måltider. Om en spiser hver tredje time så holdes blodsukkeret stabilt og en slipper å bli desperat av sult. Norge er vel en av de få landene der vi faktisk IKKE har varm mat til lunsj, men knekkebrød eller brødskiver...kanskje en salat. Jeg har oppdaget at om jeg steker med meg en håndfull ris med en karbonade på jobben, så har kroppen min mye mer å gi i løpet av dagen. Jeg spiser alltid ris eller grov pasta til middag. Jeg har en fett% på ca 15. Jeg holder meg derimot unna både ost, smør, meierivarer, is, poteter, gjær og stivelsesprodukter... Men det er selvsagt opp til enhver...men mitt kosthold funker...har ikke særlig overskudds fett og er ikke underernært eller konstant sulten.... Endret 31. mai 2010 av *Maja* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mai 2010 #19 Del Skrevet 31. mai 2010 Så fordi kjæresten din sier det så er du villig til å legge om kostholdet drastisk, til en diett som i høy grad har blitt et motefenomen og i høy grad mangler vitenskapelig fundamentering? Hver gang noen skriver et innlegg om at de trenger å gå ned i vekt her på forumet så er det straks noen som varmt og ukritisk anbefaler lavkarbo og/eller ketosediett. I dag fant jeg denne artikkelen: http://www.dinside.no/836970/vurderer-du-lavkarbo-diett Her har riktignok journalisten begått noe begrepsforvirring, så det er noen feil i artikkelen, men utsagnene fra ekspertene skulle jeg tro er riktige. Mange lavkarbo-"fans" har trukket fram eskimoers tradisjonelle kosthold som eksempel på at lavkarbokost er sunt. Nå har beviselig eskimoer genforskjeller som gjør at deres kropper har andre preferanser mht hvilke energikilder de foretrekker. Eskimoer har levd i arktiske strøk i århundrer, for ikke å si årtusener, så det skulle bare mangle om det ikke har foregått en genetisk seleksjon der de som har hatt best evne til å bygge opp fettdepoter på gunstige steder i kroppen har overlevd, siden de har hatt bedre kuldeisolering. Hvordan lavkarbodiett fungerer på eskimoer kan derfor ikke uten videre overføres på andre mennesker. Mulige negative effekter av lavkarbomat er: - Forstoppelse pga for lite fiber - Hard belastning på nyrene pga mye proteiner - Økt risiko for hjerte- og karsykdommer pga mye animalsk fett Noen kjappe svar på dine fordomsfulle og mangelfulle "fakta"opplysninger: - Forstoppelse er overhodet inget problem når man får i seg nok fett og nok vann. I overgangsfasen fra høykarbo til lavkarbo kan man riktignok oppleve at kroppen reagerer litt, men dette skal ikke være vedvarende forutsatt at man spiser og drikker korrekt. - At man spiser lavkarbo betyr ikke nødvendigvis at man får i seg for mye proteiner. Det er først og fremst fett som er en lavkarbers hovedfokus. Store mengder proteiner er ikke noe mål i seg selv, da proteiner aldri kan overta karbs eller fetts rolle som næringskilde. - Det er kombinasjonen av karbohydrater og fett som kan være ugunstig, ikke fett i seg selv. Animalsk fett har vært en del av menneskets kosthold i flere titalls årtusener, i alle deler av verden. Dersom det har seg slik at vi etter titusener av år fremdeles ikke er tilpasset å fordøye og nyttegjøre oss av fett uten å bli syke av det, vel, da holder rett og slett ikke evolusjonsteorien til herr Darwin stikk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå