Gå til innhold

Hva slags oppgaver og spørsmål fikk du på muntlig historieeksamen vg3?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok det som privatist før jul og kom opp i:

- Norge under andre verdenskrig

- Mellomkrigstiden

Det begynte at jeg fortalte litt først, men det var jo to veldig store temaer, så jeg følte det ble litt rotet og uoversiktlig. De brøt hele tiden inn, så det var alltid noe som ble sagt. Dem spurt om veldig mye og la veldig vekt på hvem som tilhørte hvilke parti osv og hva de forskjellige partiene stod for og hva de gjorde osv, osv. De spurte egentlig om alt!

Men det går nok veldig bra, bare slapp av, ta deg tiden du trenger og snakk mest mulig :)

Lykke til!

• 2 uker senere...

1. verdenskrig

hadde en fremføring på 15 min, så spørsmålsrunde rundt fremføringen min og rundt temaet.

hva du hadde som problemstilling? og hva slags spørsmål du ble spurt.. har kommet opp jeg også og aner ikke hva jg skal ha som problemstilling. jeg må nevne årsakene, men så må jeg ha noe mer.. :/

Jeg fikk om Norge fra 1870 til 1920 - alt innen sosialutvikling, politikk, viktige hendelser, Norge i forhold til andre land etc, sammenlikning mellom kommunisme og nasjonalisme (likheter og ulikheter mellom ideologiene), med eksempler fra Tyskland under 2. verdenskrig og Russland. Lykke til!

Annonse

hva du hadde som problemstilling? og hva slags spørsmål du ble spurt.. har kommet opp jeg også og aner ikke hva jg skal ha som problemstilling. jeg må nevne årsakene, men så må jeg ha noe mer.. :/

Du kan jo ha problemstilling om hva som förte frem til 1. verdenskrig. Jeg synes det er det mest spennende selv i alle fall. Tyskland ble jo en stat i 1871, og dette ble sett på som en trussel av nabolandenen på grunn av landets sentrale posisjon, og dermed gode handelsmuligheter, relativt gode ökonomi i forhold til naboland etc etc. Husker ikke alt nå, men dette står det garantert om i alle gode historieböker. Denne stille konflikten mellom landene förte til et önske om konflikt. Landene trodde krigen skulle bli unnagjort på noen uker, og så virkelig frem til en krig. Jeg skulle önske jeg husket mer, men det er noen år siden jeg hadde historie. Det er jo superinteressant! Jeg synes i alle fall årsakene til krigen er langt mer spennende enn selve krigen. Jeg ville nok tatt med hvordan forholdene var under krigen, hvilke våpen som ble brukt og litt om landenes strategier, og selvfölgelig forberedt meg på å få spörsmål rundt dette. Kanskje også fölgende av krigen. Hvilke land som fikk skylden (les: Tyskland), og hvordan dette kan ha trigget konflikter som förte frem til 2. verdenskrig. Jeg ville i alle fall ikke isolert problemstillingen til å utelukkende dreie seg om 1. verdenskrig. Tror lärerne setter stor pris på refleksjoner rundt årsaker og fölger. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...