Gå til innhold

Rettskrivning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da/Når brukes riktig hvis du kan si:

"Den gang da....." -> Bruk "da" i setningen.

"Hver gang når..." -> Bruk "når" i setningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelige ord:

Ordet som uttales "resturang" skrives slik: restaurant.

Ordet som uttales "intresang" skrives slik: interessant.

Skrevet
Jeg mottar daglig dokumenter på jobb som knapt inneholder et eneste sammensatt ord og jeg er nesten fristet til å rette de og sende de i retur i ny og ne...

...og sende DEM i retur i ny og ne...

Skrevet

...og sende DEM i retur i ny og ne...

Jaja... just shoot me :blunke:

Skrevet

Jeg jobber også med språk på jobb, og har et sterkt behov for å drite i absolutt alle kommaregler - for heller å bruke tankestrek - hele tiden - når det passer meg å puste i setningen, for privat, så er det jo jeg som bestemmer... Over min egen tegnbruk altså. Men språkblomster er alltid morsomme. Gramatikkfeileraldridet. Men spørsmålet blir om vi leser folk som enten ditt eller datt utifra norskferdigheter?

Skrevet

Jeg hater kommafeil! Typen min fikser aldri det!

Skrevet
Tror ikke jeg skal begynne en gang...

Korrektur er en stor del av jobbhverdagen min, så jeg er dessverre belastet med å legge merke til folks skrivefeil...

Orddeling er en av de verste tror jeg ja!

:enig::enig::enig:

Ord delings feil er kanskje ikke noe kjempe problem for menig mann, men gjør unektelig setnings strukturen ganske håpløs. Over dreven ord deling gjør at ord flyten blir dårlig, lange setninger blir kjempe vanskelige å lese, og dette kan faktisk drive en korrektur leser fra vettet :wink:

ellers skrives verken verken med h eller æ (hverken, værken :fy: )

Skrevet
:enig::enig::enig:

Ord delings feil er kanskje ikke noe kjempe problem for menig mann, men gjør unektelig setnings strukturen ganske håpløs. Over dreven ord deling gjør at ord flyten blir dårlig, lange setninger blir kjempe vanskelige å lese, og dette kan faktisk drive en korrektur leser fra vettet :wink:

Uff dette var forferdelig... kjente at alle ordene hang fast i ganen min, og knapt ville løsne.... grøss..

At det skal være så vanskelig.... alle disse menneskene som ikke klarer å skrive norsk riktig - de leser kanskje ikke noe særlig??

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

ellers skrives verken verken med h eller æ (hverken, værken  :fy: )

Men for oss som har nådd en viss alder var det korrekt rettskrivning da vi gikk på skolen og lærte dette! Det er vanskelig å venne seg av med alt man har lært.................

Gjest Anonymous
Skrevet
Værken har aldri vært riktig.

Nei, men hverken var det da jeg gikk på skolen.

Gjest Zalomine
Skrevet

Hvor lenge er det siden hverken sluttet å være rett? Synes det ser helt rett ut i mitt hode også, men det er da ikke SÅ lenge siden jeg gikk på skole, så det stemmer kankskje ikke?

Skrevet

Hverken med H gikk ut av norsk rettskrivning i 1954 eller noe sånt, men henger igjen hos meg, selv om jeg har jobbet med saken de siste to årene.

Skrevet

Jeg nekter å skrive hverken uten h, og gjør det helt bevisst. Synes ordet ser helt forferdelig ut uten. Heter da ikke va, vem, vorfor og vor...

Riksmåls-Donpedro

Skrevet
Jeg nekter å skrive hverken uten h, og gjør det helt bevisst. Synes ordet ser helt forferdelig ut uten. Heter da ikke va, vem, vorfor og vor...

Riksmåls-Donpedro

Nei, men det er ikke i den ordgruppen, skjønner du. Det er det som er misforstått. Nå husker jeg ikke hva dte var snakk om - men det sto veldig godt forklart i en kronikk i Klassekampen for et par år siden. ("Åja, den ja", skal du si nå...)

Men det er det samme som valp og veps og sånn - mener jeg å huske.

Skrevet

Å ja den ja.

Ja, vet det ikke er i samme ordgruppe. Mne når jeg uttaler ordet Hverken er det med en antydning av h i starten, slik hvor har. Valp har derimot en meget spiss v.

Hverken hverken hverken!!!

Skrevet
Hverken med H gikk ut av norsk rettskrivning i 1954 eller noe sånt' date=' men henger igjen hos meg, selv om jeg har jobbet med saken de siste to årene.[/quote']

I 1954? Fire år før jeg ble født, og allikevel lærte jeg det sånn på skolen?

Tror jeg ikke no' på.

1984 tror jeg heller da, for jeg husker at det ikke var så lenge siden ;)

Skrevet

Jepp - faktisk - og dessuten var det i 1953 tror jeg... som sagt, husker ikke helt - men jodda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...