Gjest Poirot Skrevet 21. september 2003 #21 Skrevet 21. september 2003 skjønner ikke problemet så lenge man forstår hva den andre skriver... Ja, hvorfor skal man i det hele tatt ha faget norsk på timeplanen ??
Gjest lurven Skrevet 21. september 2003 #22 Skrevet 21. september 2003 selvølgelig er det viktig å kunne skrive men jeg skjønner ikke hvorfor folk skal henge seg opp i andres småfeil hele tiden..
Gjest lekebøll Skrevet 21. september 2003 #23 Skrevet 21. september 2003 Også heter det et bord - ikke ett bord - med mindre man skal understreke at det kun handler om ett (1) bord.
manji Skrevet 21. september 2003 #25 Skrevet 21. september 2003 Nå er ikke jeg noe petimeter når det gjelder rettskriving, men det er en ting som går meg på nervene og det er "ord delings feil". Jeg mottar daglig dokumenter på jobb som knapt inneholder et eneste sammensatt ord og jeg er nesten fristet til å rette de og sende de i retur i ny og ne... :oops: Jeg liker ikke ord som "post kontoret" og "telefon katalogen" og "brøyte bil" (de opptrer kansje ikke så ofte i samme setning , men det var de eneste jeg kom på i farta) Jeg vil lese postkontoret, telefonkatalogen og brøytebil! Jeg kan jo ikke si sånt til kundene mine, så det måtte bare ut her. :Nikke: Helt enig. Men bedrifter gjør det samme. (Manji har spist Jule_Marsipan fra Nidar siden han var liten)
Gjest dr. ian Skrevet 21. september 2003 #26 Skrevet 21. september 2003 Ja, den norsk er ikke lett og skrive riktig Holder på med et lite språkverktøy her: Mobilspråkoversetteren Den kan du bruke til å oversette din gode norsk til mobilspråk, med mange utropstegn og heftige forkortelser dorian
Gjest dr. ian Skrevet 21. september 2003 #27 Skrevet 21. september 2003 Det finnes også et annet lite verktøy: Baklengsforlengsverktøy For de anledningene der du, av en eller annen grunn, vil skrive ting baklengs. dorian
Gjest dr. ian Skrevet 21. september 2003 #28 Skrevet 21. september 2003 nairod !!!enyøtkrv eggeb erøjk å erab d r kårpslibom sgnlkab ah liv ud isvh go ,moskil ,arb eksnag rkriv eggeB
Gjest dr. ian Skrevet 21. september 2003 #29 Skrevet 21. september 2003 Begge virkr ganske bra, liksom, og hvsi du vil ha baklngs mobilspråk r d bare å kjøre begge vrktøyne!!! dorian
Agnes Skrevet 21. september 2003 Forfatter #30 Skrevet 21. september 2003 Tråden er ment for dem som vil prøve å rette litt på språket sitt. Sånne som meg f.eks. Jeg har bodd langt vekke fra Norge i mange år, og har ofte problemer med norsk rettskrivning. Dette var ikke et forsøk på å kritisere noen. Ja, for mange er det kanskje å henge seg opp i bagateller og småplukk, men jeg synes at språk er viktig - og at det er riktig er enda bedre. De som føler seg støtt av eller oppgitt over tråden: Beklager.
vixen Skrevet 21. september 2003 #31 Skrevet 21. september 2003 Hva med bruk av den stumme h-en? Det er vanskelig det! I hvilken sammenheng bruker man disse? Og hvordan er det de skrives igjen? Hver, vær, vært, hvert.... Jeg er lei av ord som: Ver, hvær, hvært, vert. Noen er ikke-eksisterende, andre brukes helt feil. -viXen- (Forøvrig uten h)
Gjest Zalomine Skrevet 21. september 2003 #32 Skrevet 21. september 2003 Jeg er lei av alle ikke-eksiterende ord som: Ver, hvær, hvært, vert... etc. -viXen- (Forøvrig uten h) Nåja, "vert" er et ord, men dog med en helt annen mening enn "hvert" :D
Agnes Skrevet 21. september 2003 Forfatter #33 Skrevet 21. september 2003 Når bruke og/å ble etterlyst tidligere i tråden. Her er en glimrende huskeregel jeg har hentet fra Språkkureren: (Den er i tillegg skrevet på nynorsk, og for de av oss som ikke har dette som førstespråk, er det jo teksten i seg selv god trening). Og eller å - ein praktisk test "Og/å-problemet" er blant dei aller vanlegaste spørsmåla Språkrådet svarer på. Skal det vere og eller å i f.eks. 1 for å freiste og/å danne seg eit bilete av situasjonen 2 de må komme og/å besøkje oss 3 slutt og/å syte! 4 eg skal ut og/å slå lens? Og så vidare i et utal variantar. I staden for å leggje ut om grammatiske finessar gir vi vanlegvis eit reint praktisk tips, som trekkjer på den innbakte språkkjensla vår: Skriv det første verbet om til presens eller preteritum (fortid) og merk kva som skjer med det siste verbet. Blir det bøygt, skal det vere og. Men står det framleis i infinitiv, skal det vere å: 1 (han) freistar å danne seg eit bilete ... / freista å danne seg ... > Det heiter altså "for å freiste å danne seg et bilete av situasjonen". 2 de kjem og besøkjer oss / kom og besøkte > og 3 (han) sluttar å syte / slutta å syte > å 4 Byter ut "skal" med f.eks. gå, som vi ikkje kan tolke som eit hjelpeverb: eg går ut og slår lens / gjekk ut og slo lens > Vi får "eg skal ut og slå lens" (men: eg skal ut for å slå lens). I denne testen er det så å seie språket som undersøkjer seg sjølv, stort sett med rett resultat. --- --- Fiffig, hva?
Redhead Skrevet 21. september 2003 #34 Skrevet 21. september 2003 Nå er ikke jeg noe petimeter når det gjelder rettskriving, men det er en ting som går meg på nervene og det er "ord delings feil". Jeg mottar daglig dokumenter på jobb som knapt inneholder et eneste sammensatt ord og jeg er nesten fristet til å rette de og sende de i retur i ny og ne... :oops: Jeg liker ikke ord som "post kontoret" og "telefon katalogen" og "brøyte bil" (de opptrer kansje ikke så ofte i samme setning , men det var de eneste jeg kom på i farta) Jeg vil lese postkontoret, telefonkatalogen og brøytebil! Jeg kan jo ikke si sånt til kundene mine, så det måtte bare ut her. Helt enig! Det må jo være mye vanskeligere å få solgt en rådyr hund enn f.eks en rådyrhund? Denne siden er morsom i så måte !
Gjest Poirot Skrevet 21. september 2003 #35 Skrevet 21. september 2003 På hjemmesidene til Norsk Språkråd står det mye interessant: http://www.sprakrad.no/sprakrad.htm
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2003 #37 Skrevet 3. oktober 2003 Stort sett skriver folk her inne ganske godt norsk, men det er en pussig skrivefeil som dukker opp om og om igjen: "Selvtillitt". Hvor kommer den ekstra t'en fra? I min dialekt er det ganske tydelig at det ikke skal være dobbel konsonant på slutten av "selvtillit".
VesleBråka Skrevet 3. oktober 2003 #38 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg mener bestemt det heter "rettskriving" -> hele tråden må i søpla! Min favoritt er folk som peker på andres rettskrivningsfeil, eller påstår et eller annet om folks mangel på inteliggens
Agnes Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter #39 Skrevet 3. oktober 2003 Jeg mener bestemt det heter "rettskriving" -> hele tråden må i søpla! Min favoritt er folk som peker på andres rettskrivningsfeil, eller påstår et eller annet om folks mangel på inteliggens Både rettskrivning og rettskriving kan brukes.
orakel Skrevet 3. oktober 2003 #40 Skrevet 3. oktober 2003 Ord som stadig skrives feil: Sjelden skrives ikke med skj Nysgjerrig skrives ikke med kj Abonnement skrives med én b og to n'er, ikke omvendt Da er fortid, når er fremtid. Sjanse, ikke tjangse eller andre merkelige forsøk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå