Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden fikk jeg egglederbetennelse pga. bakterier fra et badekar. Dette kan ha ført til arr på egglederne, og derfor sterilitet fordi eggene ikke kommer igjennom.

Nå har jeg sluttet på p-pillen, og jeg har kjent små smerter ved eggløsning. Jeg lurer på om det er noen med litt peiling her, som kan si om det kan bety at jeg er steril eller ikke? Kan smertene være eggene som prøver å komme gjennom men ikke klarer det...eller at det er en normal eggløsning og alt er bra?

Blir gal av å ikke ane om jeg er steril...Kan jo ikke få det sjekket før etter et år med prøving.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Eggløsningsmerter er ikke så uvanlig. Grunnen til at det gjør vondt er at det er væske inni eggposen, så når den sprekker så renner det litt væske ut i buken og irriterer. Noen reagerer på dette, andre ikke.

Og finne ut om du har tette eggledere pga en infeksjon tror jeg nok at du kan få selv om du ikke har prøvd i ett år, det gjøres ved HSG røntgen. Du har jo hatt en infeksjon og kan derfor ha fått komplikasjone.

Skrevet (endret)

Enig i det som skrives her. Det er helt normalt å ha smerter rundt EL. Legger ved link til et svar ang smerter som jeg fant på nettet:

Kjære deg!

Det du beskriver er nok smerter i forbindelse med selve eggløsningen. Det kalles ofte Mittelschmerz, etter det tyske "mellom-smerter". Mens de fleste kvinner ikke merker akkurat når de har eggløsning, blir noen kvinner minnet ubehagelig sterkt på det!

P-piller hindrer eggløsning, og er derfor god behandling for kvinnene som er plaget med smerter under eggløsningen hver eneste måned. Men for deg som prøver å bli gravid, er det selvsagt bare til bry!

Det er plagsomt, men heldigvis ikke farlig. Smertene sitter typisk i nedre del av magen og bekkenet. Akkurat hva smertene kommer av, er man ikke helt sikker på. Hver måned klargjøres det et egg som ligger og bader i væske i noe som kalles follikkelen. Eggløsning kalles det når denne follikelen brister. Kanskje skyldes smertene at den væsken som egget har ligget i kommer ut i bukhulen når egget brister ut av follikelen sin. Slik væske kan irritere det laget som kler bukhulen innvendig (peritoneum).

Som regel varer det ikke lenger enn noen timer, men det høres ut som om du har vondt i lengre perioder hver gang? Hvis smertene er kraftige og varer så lenge som i tre dager, vil jeg anbefale deg å få det undersøkt hos en gynekolog. Det samme rådet gjelder hvis du i tillegg opplever kvalme, feber eller at smertene bare øker på i steden for å avta.

Hos noen kvinner kommer det også en bitteliten vaginalblødning i forbindelse med eggløsningssmertene. Dette er også "normalt" og betyr ikke noe farlig.

Hvis du ikke har noen faresymptomer i tillegg til selve smertene, kan du prøve med reseptfrie smertestillende. Det har ikke noe å si for fruktbarheten og påvirker ikke et eventuelt befruktet egg. http://www.lommelegen.no/327850/herpes

Og ja, jeg syns du skal forhøre deg om HSG-rtg. Like greit å finne ut av det med en gang.

Endret av Phobaeticus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...