Gå til innhold

norskebunader.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ferdig brodert og montert, med sjal og skjorte kostet bunaden 36000 kr. Vet noen hva Husfliden ville tatt for dette?

Det varierer jo litt utifra hvor mye arbeid bunaden krever, men komplett kvinnebunad fra den Husfliden jeg jobba på kosta rundt 30 000. Tror egentlig det er med alt unntatt sølv og sko, men er et par år siden jeg jobba der så skal ikke love dette.

Med mindre forkleet krever mye arbeid så synes jeg dette virka dyrt , den bunaden som blir laget på "min" Husflid har flere og litt mer avanserte broderier så..

Jeg tror egentlig ikke du har spart noe i forhold til å ikke bruke Husfliden, uten at jeg vet noe om din spesifikke bunad, kan hende den er dyrere hos Husfliden men i forhold til det jeg er "vant til" burde den ikke være det. Mulig du hadde spart litt hos Husfliden til og med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder meg til husfliden, da jeg synes bundaen skal være norsk og ikke sydd i Kina. Ikke erfaring med Norske bunader Oslo, men vet flere som ikke fikk bunadene sine fra Norske bunader Molde til konfirmasjoner/17. mai i år. Vil tro dem bestilles fra samme sted? De hang bare lapp på døra om at det var "stengt" pga sykdom når dem ikke greide å levere og svarte ikke på telefon. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen broderier i forkleet mitt. Det er synd med et sånt plagg for det er mer enn en kjole. Det er sjel og identitet i det også. Og så gleda jeg meg så innmari til å få den og til å ha den på. Det er et betydningsfullt plagg og derfor er det viktig for meg at det er godt håndarbeid. Ser for meg at barn og barnebarn skal arve den:)

Skrevet

Jeg kjøpte bunaden min gjennom Husfliden og kunne ikke vært mer fornøyd. Var til og med hjemme hos hun som sydde den for prøvinger. Senere har jeg vært hos en tilfeldig syerske som skulle gjøre noen tilpasninger, og enden på visa ble at jeg måtte betale for det en gang til for at Husfliden skulle rette opp det som ble gjort. Så jeg stoler bare på Husfliden når det kommer til bunaden min.

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Hei. Uansett kven som leverer bunadane så betyr det mykje å føre vidare plagga slik dei ein gong var opprinneleg samt å kunne tillate ei viss fornying av plagga utan at ein tek vekk historien. Det bør være av ein slik kvalitet at saumane eller knappane ikkje raknar ut etter kort tid. I tillegg bør plagga være skreddarsydde og tilpassa etter mål. Det er ulike tilbydarar av desse plagga, men den beste reklamen er no ein fornøgd kunde seier no eg, som også gjerne kjem igjen med eks vis. sine barnebarn for å sydd seg bunad.

Innlegget er endret iht KGs regler. For annonsemuligheter kontakt salgsavdelingen.

enois, mod

Endret av enois
Skrevet

Er det noen som vet om det er trygt å kjøpe bunadsskjorte gjennom Norske Bunader? Har regnet litt på det, og jeg kan spare hele 3500 kr i forhold til hva Husfliden skal ha for skjorta. Er litt fristende å kunne spare så mye, samtidig vil jeg jo ikke ha noe med dårligere kvalitet..

Skrevet

Jeg holder meg til husfliden, da jeg synes bundaen skal være norsk og ikke sydd i Kina.

Nå har jo mange husflidavdelinger innrømmet at det å bestille der ikke er noen garanti for at bunaden er norsk-produsert. En god del broderes i kina og øst-europa, men de monteres her i norge.

Skrevet

Jeg har ikke noe i mot at det broderes utenlands egentlig. Men når firmaet slår seg konkurs, og har kreditorer over alt, og ansatte er sinna og frustrerte... Da vil jeg helst alle styrer unna.

Skrevet

Når ble Norske Bunader konkurs? Trodde de hadde startet opp igjen, men i et nytt selskap?

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot at det broderes utenlands egentlig. Men når firmaet slår seg konkurs, og har kreditorer over alt, og ansatte er sinna og frustrerte... Da vil jeg helst alle styrer unna.

Det er interessant at du støtter Husfliden såpass mye og sier du ikke ville kjøpt bunader hos en leverandør som har gått konkurs før, men da har du kanskje ikke sjekket opp at Husfliden også har gått konkurs før? Det er usedvanlig mange butikker som drives med Husflidens navn som har byttet eiere (pga. konkurs) eller som såvidt leverer overskudd på budsjettet.

Jeg har selv bestilt flere bunader fra Norske Bunader til meg selv og andre i familien, og jeg er veldig godt fornøyd med resultatet. Det at noen av bunadene dems blir brodert i utlandet ser jeg ikke som noe problem. Stoffene er jo norske, slik at det kun er håndarbeidet som blir utført i utlandet. Min egen herrebunad ble laget i butikken i Norge, og når det kommer til prøvinger var vi alle inne flere ganger for å tilpasse bunadene slik at de ble perfekte.

Da vi var innom for å bestille ble vi tatt mål av, for alle bunadene er skreddersydde (til forskjell fra mange andre som blir laget i Norge som er maskinlaget), deretter ble vi varslet da bunadene var klare til prøving, og så tok det kort tid før de var ferdige.

Jeg var selv innom Husfliden for å sjekke bunader der før vi bestilte, og fra rykter om at de også produserte i utlandet spurte jeg om hvor visse ting ble laget. De svarte konsekvent at alt ble laget av lokale produsenter, men de hadde ingen svar på hvilket firma eller personer som gjorde dette for dem. Det gjorde meg nysgjerrig, og etter litt undersøkelse fikk jeg bekreftet at mange av skjortene og forklene etc. ble laget i Øst-Europa. For min egen del har det ikke mye å si om de blir produsert i Norge eller utlandet, men å lyve om det mener jeg ikke tjener Husfliden.

Jeg er uansett veldig fornøyd med kvaliteten og arbeidet som er i bunadene til min familie, og de kom til og med på døren hjemme for å levere en av bunadene vi skulle bruke.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei dere. jeg har bestillt og er midt i prøveprosessen i firmaet Norskebunader. De har hittil vært helt åpne om fremstillingsprossessen,og vi har ihvertfallfått god oppfølgin, m muligheter t å rette på detaljer vi ikke var fornøyde med. Datteren min skal tilbake nå til helgen for andre monterings- og prøverunde.

Så, stoffet, kvaliteten på stoffet og brodertråden er norsk, men den sys i Kina. Ja. Vi har valgt en østtelemarkbunad med MYE broderier, og får lov å påvirke prosessen. All monteringen skjer jo her, og vi betaler i 3 omganger slik at alle parter har mulighet til å bli fornøyde før pengene "forsvinner" til selger.

Bunaden er norsk. Ingen ting tilsier at den er kinesisk. Jeghar ikke bilder, men skulle gjerne ha lagt det ut her for å vise dere :)

Jeg skule da også vist min egen sjeldne Vest-Telemark brudebunad.

Videre føler jeg at jeg vil si en ting om min egen bunad; den har deler som er rundt 194 år. (min bestemors-mors brudebunad for å være helt nøyaktig...) Og den har ingen make. DET har vi fått bekreftet, for min mor sendte den i sin tid inn til en avdeling av Husfliden i Oslo (en antikvar undersøkte den og den er autentisk) - men den er laget av oppfinnsomme hender. Den har en midtstolpe på ryggen med to sølvblondebroderte "spiler" opp på ryggen, som en fransk lilje nærmest - en høyst ubvanlig måte å sy en bunad på. Og de ville gjerne stille den ut, fordi "den viser hvordan folk brukte de materialene de hadde, blandet inn kjøpetøy, og satte sitt personlige preg på søm og broderier. Der er fløyel. og sorte silkeband, med belte og et hundretalls hekter som er et slit å få på, men så høster den også mange beundrende blikk når alt er på plass. MEN, det er ikke riktig av meg å BRUKE den som bunad - for det er jo til bryllup den skal bæres. Ja det har jeg faktisk fått høre. Fra en av disse husflidsdamene som kom for å studere meg i et 17 mai tog.

Og da blir jeg litt provosert jeg. Det er liksom ingenting som er godt nok for dem, ikke er skjørtet lenger autentisk, det ble borte en gang i førkrigstiden, og min bestemor vågde å gå med et sort plisseskjørt til. Uhørt. Hun skulle vel hengt den vekk da antagelig?

Nei vet dere hva damer, hvis dere er så heldige å ha en bunad, SELV om dere ike har sydd den selv, som en jo EGENTLIG skal, og skulle den være litt avvikende fra ETT bilde i en bok dere har sett - så vil jeg be dere huske på at fra gammelt av, da hadde de fleste gårdene egne broderier som satte sitt preg på all skurd fra DEN plassen. Her i Hallingdal er det en fryd å se alle de som går med de virkelig gamle bunadene, med forskjellige broderier, farger på klutene, og praktfulle fyriarma som skal stå til silkesløyfa - som bare til opplysning OGSÅ kom som importvare fra Kina. NYT å pynte dere. Dere blir så flotte i disse nasjonaldraktene!

Og ingen fra husfliden skal miste sitt verdifulle arbeide, de kler tross alt opp norges befolkning med sine kunnskaper og flotte håndtverk - men kanskje de avogtil glemmer litt at man faktisk ikke var blåkoier av en modell før i tiden heller :)

Ha en fin dag videre.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...