Gå til innhold

norskebunader.no

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Noen som har kjøpt seg bunad fra Norske Bunader Oslo AS? Ser de opererer med mye lavere priser enn Husfliden, og så har de bunaden min inne. Men er det slik at de har dårlige arbeidsforhold for ansatte, bruker de rimeligere stoffer, blir ikke resultatet like bra? Noen som vet?

Skrevet

Vel, det står på nettsiden at det brukes norske materialer, men de lages i Kina, så der har du nok forklaringen. Aner ikke hvordan de blir kvalitetsmessig, kan hende er det ingen forskjell, men personlig ville jeg hatt litt problemer med en bunad brodert i Kina...

Skrevet (endret)

Det kommer an på hvilken bunad du skal ha. Jeg har sett på flere av bunadene på den nettsiden, og noen av de er unnskyld uttrykket direkte fæle. Det er særlig kvinnebunaden fra Setesdal som er fullstendig feil.

Om du velger en bunad som er produsert i Norge eller utlandet får være opp til deg, men jeg vil ikke anbefale denne nettsiden fordi flere av bunadene er feil. Det virker også som det ikke er helt riktig størrelse på bunadene til modellene og derfor sitter de ikke helt som de skal.

Men dette er min private mening...

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Takk for svar! Det var akkurat det jeg lurte på, det hørtes liksom for godt til å være sant at de kan selge bunadene for så mye mindre. Da får jeg nok heller velge Husfliden :)

Skrevet

Selv om Husfliden er dyrere har de iallefall kunnskap og vet hva de holder på med

Avhengig av hvilken bunad du skal ha finnes det noen steder også folk som privat påtar seg å sy bunad. Eller har du mulighet til å gå på kurs og sy selv? Da blir det iallefall mye billigere, for den største utgiften er lønnen til den som skal sy og brodere bunaden.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har ti tommeltotter, ellers skulle jeg gjerne ha gjort det selv :)

Jeg kan jo se om jeg finner privatpersoner som gjør det, men er litt vanskelig siden det er et stykke fra der jeg bor. Og så vil jeg jo gjerne at den skal sitte pent. Men det er et år til 17. mai, så jeg skal vel rekke å finne ut av det ;) Takk for tips i alle fall!

Skrevet

Selv om Husfliden er dyrere har de iallefall kunnskap og vet hva de holder på med

*sukk* Ikke alltid dessverre. Tror nok de fleste har det, men min bunad ble faktisk feilsydd. Dels er broderiet ikke helt korrekt (i allfall ikke når jeg sammenlikner med andre bunader av samme type) og dels ble ikke monteringen god heller. Vesten ble faktisk fysisk feil tilpasset så jeg måtte få den omsydd 3-4 år etter konfirmasjonen for den var umulig å gå med. (Og det var ikke bare fordi jeg ble tjukkere ;) ) .

Den husfliden som sydde den om kunne rett og slett ikke fatte hva deres kolleger som opprinnelig laget den hadde tenkt på.

Dette ble ikke svar på spørsmålet, men måtte bare ta med hjertesukket for å vise at det lønner seg å tenke seg godt om før man velger sted å kjøpe et så dyrt plagg. Vi trodde vi var "trygge" som kjøpte via Husfliden, men det kan være forskjell på kompetansen der også.

• Liker 1
Skrevet

Leit at du har dårlig erfaring med husfliden Cata!

Må forresten legge til at det finnes flere butikker og kjeder som kan kalles husfliden

Heimen Husflid

Norsk flid

Den norske husfliden

I tillegg finnes det også flere lokale husflidsbutikker rund og kring i landet som ikke er tilknyttet noen bestemt kjede hvor de kan tilby de lokale bunadene.

Skrevet

Leit at du har dårlig erfaring med husfliden Cata!

Jeg må i rettferdighetens navn enda en gang presisere at det gjaldt en av husflidens butikker. Det betyr ikke at jeg påstår at andre butikker nødvendigvis er dårlige. Det var jo også en husflidbutikk som gjorde meg oppmerksom på en av feilene i bunaden min.

Vi burde rett og slett gjort bedre forundersøkelser slik at vi hadde valgt den sistnevnte butikken ved førstegangssyingen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med Husfliden på Surnadal eller i Kristiansund?

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Norske Bunader Oslo AS ???

DE ER USERIØSE!!!! Bare surr fra ende til annen. Til og med de ansatte er oppgitt over mangelfull opplæring, håndtering av sjef osv....Styr unna.

Endret av Wonders
  • Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er mange som kjøpte bunader derifra og er fornøyde. De sier det bare ikke til alle og en hver, at bunadene er kjøpt derifra. :fnise: Det er jo penger å spare.. Og som nevnt før, ikke alle i husfliden er like flinke.

• 1 måned senere...
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg har ti tommeltotter, ellers skulle jeg gjerne ha gjort det selv :)

Jeg kan jo se om jeg finner privatpersoner som gjør det, men er litt vanskelig siden det er et stykke fra der jeg bor. Og så vil jeg jo gjerne at den skal sitte pent. Men det er et år til 17. mai, så jeg skal vel rekke å finne ut av det ;) Takk for tips i alle fall!

Det kan være ganske lurt (og også rimelig økonomisk, - om man tør bruke det ordte når det gjelder bunad :fnise: - , å undersøke litt blant mindre selskaper og privatpersoner som syr bunader :)

Skal ikke nevne pris, men som telemarking kjøpte jeg min beltestakk hos de hyggeloge damene på Håndarbeidsloftet på Ulefoss istedet for å handle hos Almankås i Bø.

Jeg sparte nok noen kroner, fikk et mye bedre kundeforhold og har en bunad som vekker oppsikt på gunn av sin ektehet :)

• Liker 1
Skrevet

Har selv jobbet i en norsk flid/ husfliden butikk, og jeg kan garantere at bunadene som ble produsert der var helt norske. Skal forresten ikke garantere at bunadskjorte-STOFFET var lagd i Norge, men stoffet til selve bunaden kom fra Drammen :) Alle syerskene var utdannet innen søm e.l, og de som gjorde broderiene (var vel bare en vikar som hjalp til med litt montering inniblant) hadde alle gått på forskjellige kurs gjennom bunad - og folkedraktsrådet, og fått en form for "offentlig" godkjenning på at de kunne brodere det som trengtes til bunadene fra området butikken lå i .

Det var ei polsk som var ansatt i den tiden jeg jobbet der, men hun hadde også samme kurs som de norske, så akkurat det signaliserer vel ikke noe mer enn at verden blir mer internasjonal ,)

Norskebunader.no ville jeg ikke bestilt fra. Antar at de ikke da har mulighet for prøving underveis osv, siden ting blir produsert i Kina? På Husfliden/Norsk Flid er man stort sett inne og prøver minst en gang før bunaden blir ferdig montert, så at en lenger oppe hadde fått en helt feil vest var litt pussig..

• Liker 2
Skrevet

Setesdalsbunaden til Norske bunader AS er iallefall er helt forferdelig.

Jeg har selv bodd mange år i Setesdal og vet hvordan bunaden der skal være.

Det er flere ganske grove feil på bunaden fra Norske bunader AS. De verste er at setesdalsbunaden fra Norske bunader mangler strømper, belte, og skaut. I Setesdal er det helt uaktulet å bruke bunad uten skaut på hodet. Det er også for stor åpning mellom jakka (eller rettere sagt blåkupta som den kalles lokalt) og stakken.

Her kan dere sammenligne bilder:

Setesdalsbunad - Norske bunader AS

Setesdalsbunad - Norsk bunadmagasin

Skrevet

Jeg anbefaler deg å undersøke hva som finnes lokalt der bunaden er fra av bunadsyersker. Selv gjorde jeg det i ferien, og fikk hjelp til å sy deler av den selv, klarer jeg alt jeg håper jeg klarer kan jeg spare borti tjue tusen på det. Og det er ikke SÅ vanskelig, jeg har ikke sydd noe særlig i mitt liv, men tilfredsstillelsen av å gå med eget håndarbeid er utrolig digg! Godt lys, masse kaffe og mange pauser, og klappe deg selv på ryggen for hvert riktige sting er veien å gå!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min nordlandsbunad sydd i min by. Der jeg kjøpte den, var de veldig hyggelige og jeg var til prøving flere ganger. Så spurte jeg hvem det er som syr bunadene, og da fortalte hun med stor iver og glede at de sendte det til noen flittige thai-damer. De var så kjappe å brodere at de nesten ikke klarte å fylle opp med bestillinger. I utgangspunktet syntes jeg det var kjempefint. Men det fikk meg til å kikke nærmere på broderiene. Baksiden var skikkelig stygg. Jeg sammenliknet broderiene på min bunad med andre bunader i familien, og mine broderier var mye "grovere", med større sting, og de hadde ikke giddet brodere blomstene så spisse som de andre bunadene jeg så på. Det bar preg av at det var hastet igjennom på akkord i stedet for noe som sjelen lå i.

Min bunad fikk jeg i gave fra min gamle mor. Hun var så stolt over å ha gitt meg et slikt praktplagg og synes selv den var så vakker. Derfor har jeg ikke hjerte til å gå tilbake med den.

Ferdig brodert og montert, med sjal og skjorte kostet bunaden 36000 kr. Vet noen hva Husfliden ville tatt for dette?

Skrevet (endret)

Når du skal ha et så dyrt plagg som bunad ville jeg aldri ha bestilt på nettet. De på husfliden vet hva de driver med :)

Endret av tengla
  • Liker 1
Gjest loveli
Skrevet

Jeg kjøpte min bunad fra Oslo bunader. http://www.bunaderoslo.no/

Jeg ser ingen forskjell fra min bunad og den venninna mi har som er kjøpt for trippel pris på Husfliden. Jeg er ikke ekspert da, så kan være derfor, men det er jo ikke så mange som har greie på bunader i Oslo der jeg kommer fra, så jeg gir litt f*** i om det er ekte eller ikke... Synd for Husfliden, skulle gjerne støttet dem, men når man er student og skal kjøpe seg bunad, så blir det bunad/"bunad" deretter.

Jeg var på to prøvinger underveis i sy-prosessen, og jeg kunne si ifra om det var noe osm kjentes feil etter at bunaden var montert. Den satt kjepefint på meg, og jeg er veldig fornøyd, så da gjør det ingenting om den var billig! ;)

Hun dama jeg var på prøve hos, viste oss kvitteringer på at stoffene (og trådene?) som ble brukt til å sy bunaden var fra samme fabrikk som Husfliden. Selvfølgelig kan dette være fanteri, men det er uansett et solid ull-soff i bunaden min.

Grunnen til at hun solgte bunadene så billig var fordi hun sendte stoffer og tråd til Russland for å få det sydd.

Hehe,- nå kommer sikkert flere av dere til å tenke at jeg er kjøpt og betalt av dette stedet, men jeg er ikke det, bare fornøyd. Og jeg vet jo at når jeg betaler 1/3 av prisen, så er det ikke "ekte". Men men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...