Gå til innhold

Når er et hus verneverdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slekten min overtar snart et hus fra 1910 som ligger like ved sjøen. Jeg har hørt at mange får tilskudd til å fikse på gamle hus som er verneverdige. Hvor går grensen for om man kan få tilskudd eller ikke? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det har mer å gjøre med byggestilen på huset enn alder :)

Skrevet

Om et hus er vernet kan du finne ut gjennom å ta kontakt med kommunen - de har merket av om huset er ansett som verneverdig på sin reguleringsplan.

Er huset fredet så har Riksantikvaren overikt over det.

Det tildeles midler til utbedringer hvert år, men du må søke speielt for enkelttiltak og det er vanskelig å få støtte.

Ta kontakt med Riksantikvaren for å få vite mer :)

Skrevet

Takk for svar! :)

Vi har en liten diskusjon på gang i familien om vi skal rive og bygge nytt, eller om det gamle skal bevares. Derfor er det greit å finne ut av. Vi tenker litt på å rive det pga det er skadedyr (stripet borebille) i huset :snurt:

Skrevet

Om et hus er verneverdig kommer an på andre faktorer enn bare alder alene. Det kan være historisk/samfunnsmessige faktorer, arkitektur/byggestil, del av et større område som vernes i sin helhet etc. Du kan kontakte kommunen der du bor og høre hva de sier for det er umlig å si noe om huset er verneverdig uten å vite mer enn alder og at det ligger ved sjøen.

Og huske at selv om huset ikke er av interesse for det offentlige betyr jo ikke at dere ikke kan ta vare på huset selv om dere ønsker. ;)

Skrevet

Takk for svar! :)

Vi har en liten diskusjon på gang i familien om vi skal rive og bygge nytt, eller om det gamle skal bevares. Derfor er det greit å finne ut av. Vi tenker litt på å rive det pga det er skadedyr (stripet borebille) i huset :snurt:

Dersom huset er vernet, kan dere ikke rive det. Dere kan heller ikke pusse det opp uten godkjenning fra riksantikvar.

Skrevet

Det er forskjell på verning og fredning. Verning omfatter ofte bare eksteriør og man står friere til indre endringer selv om man må søke hos kommune- eller fylkeskonservator. Frede hus er noe annet og fredning omfatter både interiør og eksteriør og til en viss grad også omgivelsene rundt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet om flere verneverdige bygg i Trondheim der det ikke er lov til å endre på fasaden ved å skifte vindustype, flytte dører eller bygge altan og/eller garasje.

Innendørs er det ofte friere og vet om noen som har lagd en slags vegg foran noen vindu fordi de ikke ønsker å ha dem, men ikke har lov til å fjerne/stenge igjen. Dermed er det bare utenfra det ser ut som om det er et vindu der.

Skrevet

Dersom huset er vernet, kan dere ikke rive det. Dere kan heller ikke pusse det opp uten godkjenning fra riksantikvar.

Det er derfor vi tenker på å finne ut om det er noe verneverdi i det. Det er jo ikke vits i å lage fremtidsdrømmer om et nytt hus dersom det ikke er mulig! :)

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg tror det ikke er så enkelt som å si at man ikke kan gjøre noe med det overhodet dersom huset ligger i en verneverdig sone.

Ta kontakt med kommunen siden det er der dere må søke dersom dere skal gjøre noe. Her i byen er det store verneverdige soner, med ulike begrensninger etter den geografiske plasseringen. Og selv i sone 1 - den strengeste vernesonen - kan det være lov å endre på fasader/rive, dersom det er det mest hensiktsmessige. Blant annet er det anledning til å endre fasader, dersom det er tilbake i opprinnelig stil, blant annet. Så dette kommer veldig an på både husets stil i dag, om det er opprinnelig og kommunens regler.

Fredning er noe annet. Fredningsvedtak gjøres såvidt jeg vet ikke lokalt (kanskje det også, men jeg vet iallefall at Riksantikvaren er involvert i en del saker) og enkelte hus fra som er gamle nok er automatisk fredet uten særskilt enkeltvedtak. Hvor gammelt det må være, kjenner jeg ikke til, men mener det dreier seg om flere hundre år. Dette er sikkert enkelt å sjekke opp selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...