Gjest Mor til 4 Skrevet 28. mai 2010 #1 Skrevet 28. mai 2010 Hva er dine forslag til timeslønn til barn og unge som har lyst å tjene litt ekstra penger ved å gjøre enkle oppgaver hjemme? Tenker da på feks stryking av klær, male, klippe plen, vaske gulv osv. Ønsker ingen diskusjon i denne tråden på hvorvidt barn skal jobbe, eller hva man skal gjøre uten å få lønn... 10 år: 11 år: 12 år: osv
estrella Skrevet 28. mai 2010 #2 Skrevet 28. mai 2010 Vi hadde i en periode en viss sum for "et arbeid"; 15 kr vaske badet 10 kr gå tur med hunden minst en halvtime (dette måtte bli gjort 3 ganger til dagen, så kunne få max 30 kr hvis jeg var den eneste som valgte dette her den dagen) 5 kr tørke støv 5 kr sette inn i oppvaskmaskinen 10 kr rydde soveromet osv..men vi hadde en maks sum på 50-75 kr i uka, slik at vi ikke skulle gjøre ørten oppgaver på en dag for å få mest mulig penger Hun minste hadde litt mindre sum/mindre oppgaver. 4 barn i dette tilfellet også.
Gjest mamma Skrevet 28. mai 2010 #3 Skrevet 28. mai 2010 Vi har 12 åringer og sier at om de klipper plenen - 50 kr vasker bilen utvendig - 25 kr vasker innvendig - 25 kr vasker hele huset grundig (stor-rengjøring) 1000, dvs 500 pr etasje inkl. vinduer. vanlig rengjøring av huset - 100 kr pr etasje luke bed - 20 kr tenker du timesbetalt på maling etc ? kanskje 20-30 kr timen?? for 12 åringer øker med alderen, senkes for de yngre.
Gjest ulønnet Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Vi fikk lommepenger hver fredag da vi var barn/ungdom. Ti kroner, men det er mange år siden og det utgjør kanskje 100-200 kroner i dag. Ellers fikk vi det vi trengte av utstyr til fritid, klær, gaver til bursdager og kino iblant. Vi deltok daglig med husarbeid, oppvask, søpla, dekke bord, ta over på badet og wc, holde orden i stua og rommene måtte vi gjøre ok hver fredag/lørdag uten at det ble satt noen krav bortsett fra sengtøyskift. Det ble satt opp lister som tok 15 - 30 min. på hver på ettermiddagene (var tre barn) og kanskje en time eller to på fredager (helgevask). Helgevasken ble delt opp, en fikk en uke ansvaret for stua (stor stue), en for kjøkken pluss gang og entre og en for vaskerom og wc og bad. Dette gikk på rundgang. Middag fikk vi lage når vi selv hadde lyst, også på kvelden hvis vi ville eksperimentere. Klesvask deltok vi også med, men mest med å henge tøy og brette klær. Plenen tok pappa seg mest av, men vi deltok der også hvis det var mye å gjøre ellers. Når alle bidro, førte det til at ingen var stresset og alle kunne slappe av på ettermiddagene eller ha tid til hobbyer og fritidsinteresser. I begynnelsen var det noen protester angående denne lista som skulle gjøres daglig (samme når på dagen egentlig bortsett fra oppvasken), men det ble en rutine og 15-20 minutter er ikke mye for f.eks en ti- tolvåring eller en ungdom. Det vil si at vi var hjemme cirka halv tre på ettermiddagen, var middagen ferdig siden omsorgsforeldrern vår hadde en jobb som medførte at h*n kunne lage i stand, før h*n måtte på jobb par timer igjen. Det ble raskt en rutine, og badet og huset ble aldri direkte støvete eller skittent så det tok faktisk ikke så lang tid. Før jeg var ti, hadde jeg ikke hatt ansvar for annet enn å handle inn par småting av og til, gå med søpla, dekke på bordet og rydde rommet men dette må bli opp til hver enkelt familie. Jeg synes ikke man skal gi lønn for å gjøre husarbeid. Det er bedre med lommepenger og å lære seg at alle må delta i et hjem.
Gjest Mollyu Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 Lurte litt på ditta jeg også. Er eni i at ungene skal hjelpe til, men av å til ønsker dei sjøl å hjelpe til ekstra. Syns det då kan være greit å gje litt lønn. Fin trening til dei sjølv skal ut i arbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå