Gå til innhold

11 mnd gammel jente, våkner alt for tidlig om morgenen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en jente på 11 mnd, sliter med tidlig oppvåkning.

Slik ser døgnet hennes ut:

Kl. 04-04.30: står og roper og hoier i senga, er klar for kos, action, musikk, lek, grøtfrokost.

Kl. 07-08: surere og surere, griner og hyler, gnikker seg i øynene

Kl. 08-09: sovner mens vi triller til b.hagen med storesøster

Kl. 09-11: Sover (2timer)

kl. 11-14: lunsj, lek

Kl. 14-15: ofte trøtt og grinete, hender hun sover en liten halvtime hvis vi triller ut, sover ikke når vi er inne.

Ca kl, 17: sosialt høydepkt med middag i familien, hun storkoser seg, prater, spiser og er fornøyd.

17.30 - 18.30: stuptrøtt

19.00: i seng, sovner noen ganger greit, men virker ofte overtrøtt og kan hyle hysterisk og ha problemer med å roe seg og finne søvnen.

Har regnet ut at hun sover 11, max 12 timer i døgnet, og har lest at babyer på 6-12 mnd skal sove 14-16 timer i døgnet. Hun trenger kanskje mindre søvn da, men hvordan skal vi få det til at hun sover litt lengre på morgenkvisten? Jeg begynner å jobbe igjen om en uke, men sliter med at jeg får alt for lite søvn når jeg må stå opp i 4-halv 5 tiden om morgenen.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

samme dagsrytme som mitt barn. Fant ut at jeg ikke kan gjøre en dr..

Begynner å bli A-menneske selv

Skrevet

Jeg sliter også med en som starter dagen for tidlig. Min sønn er 10 mnd og har de siste 2,5 mnd startet dagen rundt kl 5.

Har du prøvd å legge henne tidligere? Kanskje lurt å legge henne kl 18.30 hvis hun er stuptrøtt. Å legge babyen tidligere betyr ikke nødvendigvis at de vækner tidligere.

Skrevet

Signerer effy.

Vi fant til vår overraskelse ut at når gutten la seg en halvtime/time tidligere sov han glatt en time lengre om morgenen.

Skrevet

Sier det samme som Effy og Synne-Marie.

Gutten vår hadde en periode når han våknet klokken fire og nektet å sove mer. Dagene var lange og han sov ikke veldig mye om dagen heller. Så begynte vi å legge han klokken seks isteden for klokken syv. Og da kunne han fint sove til syv, kanskje tilogmed åtte noen dager.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med de andre, "Søvn avler søvn" het det da jeg fikk barn for ca 100 år siden. ;)

Kanskje hun er overtrett når du legger henne kl 19?

Gjest lulua
Skrevet

Prøv å legg henne tidligere ;)

Ikke ta hun opp når hun våkner klokka fire,det er fortsatt natt.. Gå inn legg hun ned,uansett hvor mye hun gråter,fortsett sånn noen dager så går det seg nok til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Bor du i nærheten av Oslo anbefaler jeg deg å ta kontakt med Midtimellom. De rådgir i forhold til søvn, barn og familier, og er veldig dyktige. De hjelper dere å legge en plan for hvordan dere ønsker å gjøre noe med dette. de konsulterer også per tlf. dersom det er langt. Det er helt sikkert mulig. Hva som er antall normal søvn for barn varierer veldig, og ikke alle har like stort behov. Vår baby sover bare 12 timer i døgnet.

Skrevet

Vi var også gjennom en slik periode i den alderen, det varte faktisk til han var rundt halvannet år gammel. Det tidligste vi var oppe var 0330, men det skjedde heldigvis bare noen få ganger.

Hos oss er det også slik at jo tidligere han legger seg, jo lengre sover han om morgenen. Hvis han legges tidlig, sover han gjerne 13 timer på natta. Legges han for sent, sover han gjerne 10 timer.

Skrevet

TS

Takk for alle svar:)

Får forsøke legging kl 18 i kveld og se hvordan det går, og beholde duppen (e) på dagtid, evt redusere dagduppen til f. eks 2 ggr a halv time....?

TS

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig at barn i den alderen sover to dupper på dagtid? Jeg ville lagt inn en liten dupp i 13-14 tiden, da du sier hun er stuptrøtt da.

Ellers ville jeg droppet den tidlige duppen og heller lagt henne i 12 tiden, og latt hun sove i 2-3 timer da.

Skrevet

Min gutt har ikke vært slik at å legge tidligere hjelper. Søvn avler ikke søvn her i huset, det er begrenset hvor mange timer han kan sove på et døgn. Her sover han lengre om morgenen når han legges senere. Også når han var mindre. Så hvis det ikke funker å legge tidligere kan du forsøke å forskyve døgnet og rutinene. Vi har også en morgenfugl, dog ikke så ille som deres. Men han legges også mye senere. Skjønner jo at hun er veldig trøtt når siste lur ender kl. 11, kanskje viktig at hun får en liten halvtime-time litt senere på dagen slik at hun holder ut til leggetid uten å bli overtrøtt? Evt at morgenluren kan forskyves? Er jo viktig å ikke sove dupp for sent også, men kl 11 er jo tidlig.

Skrevet (endret)

Enig med Soul! Jenta mi på 1 1/2 år sover heller ikkje lenger, om ho legg seg tidlegare om kvelden.

Du kan jo først prøva å leggja henne tidlegare om kvelden, slik andre her inne foreslår - for å sjå om det funkar. Men fortset ho å våkna like tidleg eller enda tidlegare om morgonen (natta), så ville eg ha prøvd å forskyva rutinane, som Soul seier, og heller lagt henne seinare om kvelden. Og ja, siste dupp kl 11 på dagtid er litt for tidleg! Då blir det mange timar jenta di må halda seg våken, før ho får leggja seg om kvelden. Ikkje la henne bli overtrøtt, for då blir det berre styr! Det beste er at ho er trøtt nok til at ho legg seg fint og sovnar raskt om kvelden, uten å vera overtrøtt. Lykke til!

Endret av Mirabella76
Skrevet

TS

Hun var forkjølet og ekstra trøtt i går, sovnet i 5 tiden og sov til i 6-tiden, da fikk hun mat og stell og sovnet ikke for natta før kl. 8, så jeg fikk ikke testet ut vanlig legging kl 6.

Uansett, forkjølet eller ikke, kl 04 20 var det full fart!:) Synes det er så merkelig at hun har bestemt seg for å starte dagen flere timer før resten av huset våkner. I 4-5 tia er det jo helt stille og fredelig, både ute og inne, bare fuglesang.

Det blir en utfordring å forskyve duppen, hun er egentlig trøtt etter frokost, når vi triller til b hagen med storesøster i 8 - 9 tiden, er hun helt kake med øyne som triller langt bak i skallen.

Jaja, skal prøve ut tips både med tidligere leggong og senere legging:)

Takk for alle svar;)

TS

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS

Hun var forkjølet og ekstra trøtt i går, sovnet i 5 tiden og sov til i 6-tiden, da fikk hun mat og stell og sovnet ikke for natta før kl. 8, så jeg fikk ikke testet ut vanlig legging kl 6.

Uansett, forkjølet eller ikke, kl 04 20 var det full fart!:) Synes det er så merkelig at hun har bestemt seg for å starte dagen flere timer før resten av huset våkner. I 4-5 tia er det jo helt stille og fredelig, både ute og inne, bare fuglesang.

Det blir en utfordring å forskyve duppen, hun er egentlig trøtt etter frokost, når vi triller til b hagen med storesøster i 8 - 9 tiden, er hun helt kake med øyne som triller langt bak i skallen.

Jaja, skal prøve ut tips både med tidligere leggong og senere legging:)

Takk for alle svar;)

TS

Om hun sov fra 5 - 6 så har nok det forstyrret nattesøvnen veldig. Du må være flinkere å la henne sove dupp rundt 13 tiden og ikke la henne sove lenger enn til 15 om ettermiddagen.

Det spiller jo ingen rolle at hun sovnet igjen 8 når hun allerede hadde sovet fra 5. Ikke så rart hun våkner supertidlig da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...