Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 ...Hva må jeg gå da?Hva slags utdanning?tenker relgion, historie og kankje engelsk/norsk lærer? Takker for svar:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Du kan ta LEKTOR utdannelse på universitetet. Læreren min var Norsk og Tysk lærer og hun tok Nordisk på universitet. Hvis det er blandt annet norsk lærer du vil bli tror jeg det er et greit valg. Jeg mener at alle kommer inn på nordisk fordi det er ikke så veldig mange som velger det.
Gjest Mikako Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Du kan jo for eksempel ta en bachelor i et av fagene, og deretter et år med Praktisk pedagogisk utdanning. Da blir du adjunkt med fire års utdanning(samme som vanlig allmennlærer), med kompetanse til å undervise i videregående skole. Jeg tenker også på å undervise i videregående skole, men for å ha mulighetene tilgjengelige har jeg først sikret meg en allmennlærerutdannelse. Da kan jeg altså undervise i barne- og ungdomsskolen. Planen videre er å bygge på til master, med spesialisering i norsk, slik jeg da har muligheten til å undervise i norsk i videregående skole Dette er mer tidkrevende enn førstnevnte utdanningsløp. Årstudium i hvert fag + PPU blir gjerne sett på som litt "tynt" for å undervise på videregående. Men med et bredt spekter er det kanskje mulig å skaffe seg jobb likevel? Ring til rådgiver ved skolen du vurderer å studere på du, så får du nok gode svar
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Så hvis jeg tar et årssrudium med relgion og ett med norsk og et med mat og ernæring.(det er det jeg har lyst til) Er det dumt synes dere?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #5 Skrevet 29. mai 2010 Så hvis jeg tar et årssrudium med relgion og ett med norsk og et med mat og ernæring.(det er det jeg har lyst til) Er det dumt synes dere? Det er vel ikke noe poeng i å ha mat og ernæring hvis du vil undervise på videregående, med mindre du tenker på yrkesfag, og da tipper jeg du kanskje trenger andre fag? Jeg tror heller ikke du kommer spesielt langt med årsstudium i nordisk (som er det du må studere for å kunne undervise i norsk), de fleste norsklærere på videregående har enten bachelorgrad eller mastergrad i faget, ihvertfall her i byen. Da sitter du igjen med religion, og det er et så lite fag at du ikke vil få nok undervisningstimer til å fylle en hel stilling på en skole. Mitt tips er å fokusere på to fag, som begge er relevante undervisningsfag på vgs. Minst en bachelorgrad og helst mer (det er stadig flere som har en mastergrad), så påbygning med PPU.
Gjest Mikako Skrevet 29. mai 2010 #6 Skrevet 29. mai 2010 Det høres jo ut som du heller vil ali allmennlærer Jeg hadde satset på spesialisering innen ett fag, med et tilleggsfag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #7 Skrevet 29. mai 2010 Takker for all svar:) Allmenn lærer er ungdomskolen? Jeg hadde satset på spesialisering innen ett fag, med et tilleggsfag.
Gjest Mikako Skrevet 29. mai 2010 #8 Skrevet 29. mai 2010 Jeg kan jo bruke broren min som eksempel: Han startet med en bachelor i musikk. Inn i den graden fikk han et valgfritt år(tredje året av bachelorgraden), der han valgte årsstudium i engelsk. Når han var ferdig med disse tre årene hadde han en fullverdig bachelor i musikk, med engelsk som tilleggsfag. Deretter tok han et år med PPU, og ble på denne måten kvalifisert til å undervise i musikk, og til en viss grad i engelsk, i videregående skole. Om han får seg jobb vet jeg ikke, siden han ikke er ferdig ed PPU enda. Allmennlærer er barne- og ungdomsskolen. Her kan man klare seg med års- eller halvtårsstudium i hvert fag, og man får også stor frihet til å velge sine egne fag de to siste årene av utdannelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå