Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Min snart 2 år gamle sønn falt å slo seg i sta. Han ramlet i gulvet med smokken i munnen. Han blødde en god del og fikk seg et ordentlig kutt over fortanna og smokken hadde han faktisk bitt over i fallet . Jeg tror ikke tanna ble slått løs, men er usikker da han kneip munnen igjen hver gang jeg prøvde å undersøke. Det "båndet" som er oppe i ganen, over fortennene ble kunttet av og jeg fikk helt vondt i meg (ER DETTE FARLIG?). Ringte legevakta bare for å være på den sikre siden ang fortanna, men vet jo at det er lite å gjøre med melketenner. Dama i tlf sa det mest sannynelig grodde av seg selv, men at det kunne være lurt å ta kontakt med tannlege om jeg misstenkte at tennene var veldig forslått. Må undersøke tennene og munnen hans på nytt i morgentidlig, og håper at tanna klarer seg. Han spiste ei brødskive uten skorpe før han la seg og klagde ikke når jeg pussa tennene hans heller. Bør jeg holde han hjemme fra barnehagen i morgen, eller skal jeg bare nevne at de ansatte holder et ekstra øye med den forslåtte tanna?
Leanne Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Bør jeg holde han hjemme fra barnehagen i morgen, eller skal jeg bare nevne at de ansatte holder et ekstra øye med den forslåtte tanna? Barnet er ikke syk, han har bare slått seg litt. Send i barnehagen som normalt hvis barnet klarer å spise frokost. (uten mat og drikke, duger helten ikke ) Jeg ville nok kontaktet tannlegen etterhvert bare for å ha sett om det er noen skader i tannkjøttet/nervene rundt. Barnet mitt slo tannen sin, et halvt år etter var den blå og vond, tilslutt måtte den trekkes. Ny tann er ikke kommet - men hvis det er skader på den når den kommer så er uhellet med i journalen, i tilfelle dette for konsekvenser i senere alder. Ulykker som skjer i barndom gir rett til gratis behandling som voksen også..
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Takk for svar Nei han er jo ikke syk, men vil heller ikke sende han dit om han har smerter i munnen som plager han. Er ei overbeskyttende hønemor, og får så vondt i meg når han slår seg sånn. Skal ringe tannlegen i morgen, bare sånn for sikkerhetsskyld.
Miss Puddel Skrevet 28. mai 2010 #4 Skrevet 28. mai 2010 Du bør be tannlegen ta en sjekk med røntken for å forsikre deg om at ikke nerven er skadet, og at heller ikke den tannanlegget under melketannen er skadet. Sønnen min slo flere tenner i barnehagen da han var omlag tre år, han ble da fulgt opp av tannlegehøyskolen med rønkten, og jevnlige kontroller, noe som viste seg å være bra, da han etterhvert utviklet en rotbetennelse som ikke ville blitt oppdaget om ikke en ambisiørs liten student hadde satt seg til å sammenligne bilder gang for gang. dermed ble tannen trukket før gutten fikk noen plager med den, hadde det ikke skjedd ville tannen til slutt ha brukket... De andre tennene han slo i samme uhell festet seg fint igjen, ettersom vi var nøye med å la ham spise myk mat i noen dager etter uhellet, slik at tannen fikk ro til å feste seg. Men alt dette vil tannlegen fortelle deg i morgen om du ringer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå