Gjest ThatWoodcut Skrevet 27. mai 2010 #1 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei! Jeg lurer på om jeg kanskje kan ha delvis laktoseintoleranse? Går det ann? Jeg får nemlig veldig diare hvis jeg spiser pisket krem, både hjemmelaget og på boks, og hvis jeg drikker mer enn tre store glass med melk. Ca. denne størrelsen: http://1.bp.blogspot.com/_ut7riBVpquY/S8MsmsaFhKI/AAAAAAAAAcM/g2Z1QWiX8U0/s1600/IMG_1869.JPG Jeg liker ikke melkesmaken så jeg drikker bare melk når jeg blander det med oboy/e.l og drikker bare lettmelk/ekstra lettmelk. Jeg bruker ikke melk i te eller kaffe og spiser ikke jordbær med fløte eller sånn type ting... Jeg spør her fordi jeg ikke har råd til å spørre på lommelegen eller få konsultasjon hos legen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 27. mai 2010 #2 Del Skrevet 27. mai 2010 Laktoseintoleranse kommer i en hel skala av grader, derav betegnelsen intoleranse og ikke allergi (hvor et stoff ikke tåles i det hele tatt). Hvor stor grad av LI du har avhenger av hvor mye laktaseensym som fortsatt produserers i tynntarmen din. Det er i tynntarmen, ytterst på tarmtottene (villier) at ensymet har sin virkning (brush border enzymes). Når noe melk melkesukker (laktose) blir spist, så spaltes laktosen og vi får glukose og galaktose. Glukose og galaktose blir tatt opp via tarmveggen og over i blodbanen, som igjen kan frakte næringsstoffene til de vevene som trenger det. Laktose derimot, er toksisk for bakteriene i tykktarmen, og det er derfor vi reagerer mer diare, mageknip, smerter, oppblåsthet og forstoppelse. Hvis du framdeles produserer en viss konsentrasjon av laktase, så kan du typisk tåle litt melk, og du vil tåle fete meiereiprodukter bedre enn lette (lettprodukter inneholder mer laktose for å beholde smaken som fettet ellers bidrar med). Ved store doser melkeprodukter så har du ikke nok laktase til å spiltte laktosen, og magevondt blir resultatet. Gubban, ble litt langt dette, men ja, du kan altså ha varierende grad av LI. Vær obs på at med økende alder så vil det dannes mindre og mindre laktase, så det er sannsynlig at du kan bli mer intolerant etterhvert. Jeg fikk de første symptomene på LI for flere år siden, men så ikke da noe mønster, nettopp fordi jeg tålte jo litt melk nå og da. Et par år etterpå så ble jeg veldig intolerant, og nå tåler jeg kun kvitost og smør av meieriprodukter. Håper dette hjalp litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ThatWoodcut Skrevet 27. mai 2010 #3 Del Skrevet 27. mai 2010 Okey, takk! Jeg har jo prøvd å google litt, men fikk bare opp definisjonen på det, ikke om det var flere grader. Da er det nok LI jeg har da...jaja, bra jeg ikke er så glad i melk uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ThatWoodcut Skrevet 27. mai 2010 #4 Del Skrevet 27. mai 2010 Siden du svarte så fint: vet du hvorfor jeg reagerer mest på krem? Og ender jeg opp med å ikke kunne spise is da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 27. mai 2010 #5 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg har reagert veldig på is i det siste Har reagert litt på melk før, men da at jeg får vondt. Nå er det om å gjøre å komme seg på doen kjapt nok. Tror det blir saftis på meg i sommer, ikke moro å måtte ha en do i nærheten når man spiser is. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanja Skrevet 27. mai 2010 #6 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg fikk påvist laktoseintoleranse, og jeg kan IKKE drikke melk (da får jeg ikke vondt i magen, men produserer så mye gass at jeg nesten eksploderer), ikke drikke iskaffe fra tine (da får jeg skikkelig vondt i magen ca 4 timer etter inntak), ikke spise grøt (smerter etter 4 timer her også), men kan spise mat med melk (ikke dårlig, ikke luftig, men ikke helt bra heller). Kan spise is uten problemer faktisk (IKKE softis...). Krem vet jeg ikke ettersom at jeg sjelden spiser det. Jeg reagerer veldig forskjellig alt etter hva jeg spiser hvertfall. Er veldig glad for at tine har lansert laktosefri melk og matfløte(dyrt da..). Håper de kommer med laktosefri iskaffe snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ThatWoodcut Skrevet 27. mai 2010 #7 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Åå, men sjokoladeis er jo så godt! Jeg får også mye gass av noen ting. Jeg husker ikke hva det er nå, men det er noe annet enn melk og krem i hvert fall... Grøt og alt det andre Tanja nevnte går greit, selv om jeg ikke spiser det så ofte at det gjør noe. Soft is blir jeg kvalm av da... Edit: skrev "da" på slutten av to setninger etter hverandre... Endret 27. mai 2010 av ThatWoodcut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanja Skrevet 27. mai 2010 #8 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg kunne forresten drikke melk da jeg var liten. Var først etter jeg ble 20 at jeg merket noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #9 Del Skrevet 28. mai 2010 Du kan lave iskrem selv av laktosefrieprodukter:P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 28. mai 2010 #10 Del Skrevet 28. mai 2010 Eller kjøpe soya-, havre- eller risis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 28. mai 2010 #11 Del Skrevet 28. mai 2010 Siden du svarte så fint: vet du hvorfor jeg reagerer mest på krem? Og ender jeg opp med å ikke kunne spise is da? Hvorfor noen reagerer mer på andre melkeprodukter enn andre, er litt vanskelig å svare helt konkret, men krem er så absolutt en av verstingene for LI. Laktoseinnholdet er svært høyt, og sammen med fettet så gir dette den gode fyldige, søte smaken. Derfor er den jo så god i alt "syndig", som bløtkake, kremsauser og is. Når det gjelder is, så er fløteiskrem ut av vinduet, men alle rene sorbeter skal være trygge alternativer (sjekk innholdsfortegnelse/spør hvis du er usikker), da de skal bestå av fruktsafter og vann. Vær også obs på at en god del kjøpte smudis innholder frossen yoghurt eller melk, har gått i den fella selv (au i fire dager etterpå). Går også an å lage is selv, spesielt nå som Tine lanserer lakstosefri fløte. Det finnes en laktosefri is (som er melkebasert), og den heter Swedish Glacè. Er ikke den aller mest tilgjengelige i Norge, men nå har ikke sjekket hos Ikea. Norge ligger litti bakevja når det gjelder såkalte fri for-produkter, og det er nå søttan at svenskene er mye flinkere enn oss der En annen felle er forsåvidt den utstrakte bruken av melkepulver i matvarer. Skummet melkepulver har en av de høyeste laktosekonsentrasjonene, og det puttes gjerne i posemat (gryteretter, supper, ferdigsaus etc), så les ingredienslista nøye. Skulle ønske at norske matvarer fikk en egen, godt synlig liste på hver vare, hvor de ti vanligste allergenene står skrevet med tydelig skrift, hvis varen inneholder noen av de. Slik slipper forbrukeren å lese gjennom hele ingredienslista i liten skrift når man er stressa nok i butikken og det er tonn av folk overalt. Tror Norges Allergiforbund jobber aktivt med bedre merking av varer, og de har mange gode melkefrie oppskrifter på allergimat.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mai 2010 #12 Del Skrevet 28. mai 2010 man har ikke delvis laktoseintoleranse, men man kan ha grader av det. altså være hardere rammet, eller ikke. noen kan ha en viss mengde daglig, andre må unngå det totalt. du får testet laktoseintoleranse ved å oppsøke legen, hvorpå du får en kopp med melkesukker som du drikker. de tar så målinger utfra dette(stikkprøve i fingeren). jeg har alltid reagert på melkeprodukter, og forverrer det hvis jeg bruker det mye i perioder(type ost som pålegg/youghurt ++ hver dag). jeg har ikke laktoseintoleranse(manglende evne til å spalte melkesukkeret), men reagerer nok på proteinet eller noe slikt...... dette kan du ikke teste slik som ved laktose. en indikasjon for min del på at det ikke var laktose, var at jeg tålet skummet melk langt bedre en helmelk - og skummet inneholder mer laktose. du må nok til legen for å teste det, eller bare kutte ut melk totalt, noe som er utrolig stress når du skjønner hvor mange produkter som innholder meieriprodukter..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
<CupCake> Skrevet 28. mai 2010 #13 Del Skrevet 28. mai 2010 Jeg tror du sikkert kan det.. Jeg får kjempe vondt i magen om jeg drikker ting med melk.. alt fra kakao til ren melk.. Får også vondt i magen av ting som blandes med melk, matt.. lasagne(sp) osv.. Men ikke noe mer enn det, bare vondt i magen og litt kvalm.. regner med at det er et LITE laktose problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå