Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I gangen vår har vi ei pipe med sotluke. Det er ikke montert ovn i huset (ennå). Vi kunne tenke oss å ha skyvedørsgarderobe i gangen, og da gjerne over hele bredden. Men i så fall må vi ha garderobedøra foran pipa, sånn at den blir stående inni garderoben. Det er jo ikke noe problem å åpne garderoben for å åpne sotluka ved behov. Men er det lov? Pipa blir jo ikke varm, selv hvis vi monterer ovn i boligen.

Endret av Nala
Skrevet (endret)

Tror min far sjekket dette for mange år siden og da var det ikke lov å bygge inn piper. Ta en telefon til brannvesnet og spør, det er vel det sikreste. :)

Endret av onyx
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvis jeg husker riktig fra brannbesøk hjemme hos foreldrene mine, så kunne pipa bygges inn på 2 eller 3 sider, så lenge feieluka var lett tilgjengelig. Men ikke skyt meg hvis jeg tar feil ;)

Det letteste er nok å ta en telefon til brannvesnet i din kommune.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det holder ikke at det er lett tilgang til feieluka. Det skal være en viss avstand til brennbart materialer. Vi fikk faktisk beskjed om at panelveggen inntil pipa og feieluka var ulovelig pga for kort avstand.

_mia_

Skrevet

Ovn/peis, rørinnføring og feieluke skal naturligvis ha sikkerhetsavstand siden det blir flere hundre graders varme.

Er det kun pipe i mur du snakker om så kan du fint ha skyvedør foran.

Denne er det jo bare å skyve til side for tilgang.

Forutsetter at du har flere 1 eller 2 åpne pipeflater (altså ikke innkledt).

Er ikke fagmann, men hvis ovn og feieluke står i annen etasje eller på baksiden av dette skapet så er det helt kurant.

Skrevet

Nå klarte jeg å overse startinnlegget (dvs lese det på nytt). Det står jo nevngt sotluke der du ønsker å ha skapdør.

Så lenge det ikke er noen ovn i huset ser jeg ingen problemer med ei feieluke som ikke brukes, men som står for nær etter reglene. Feieluka blir vel sjelden varm, men det kan komme gnister ut som følge av "slagtrekk" hvis det smelles i dører eller det blåser og dør/vindu står åpent f.eks.

Uten vedovn montert hadde jeg ikke spurt noen om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...