Gå til innhold

På bussen...

Fremhevede innlegg

Gjest Micka
Skrevet

Folk flytter som regel veskene sine når man sier "unnskyld?" og gir mine til å sette seg. Men av og til blir man bare oversett, akkurat som de tror man gir opp og velger å stå.. :rolleyes: En gang var det en som såvidt trakk veska litt nærmere seg, da flyttet jeg veska over på fanget hennes. Det var litt av noen blikk jeg fikk, en huffing og tsk-ing av en annen verden, som om det var skikkelig frekt av meg å okkupere HELE det ledige setet, istedet for å finne meg i å sitte og vippe på kanten.

Kan ikke si jeg har noen liste over folk jeg prøver å unngå å sitte ved siden av, jeg reiser i rushen og som regel er det flaks om man finner ledig plass, så jeg rekker ikke akkurat å scanne omgivelsene særlig nøye for å velge en "akseptabel kandidat" :fnise:

Når jeg leser denne tråden lurer jeg litt på hvordan enkelte her i det hele tatt orker å reise kollektivt... mulig det forekommer relativt sjelden?

Ikke rart du fikk reaksjon. Var det så vanskelig å spørre om hun kunne flytte veska si litt mer? Nei det er dumt å bruke munnnen til å snakke når man bare kan slenge veska opp i fanget på folk :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke rart du fikk reaksjon. Var det så vanskelig å spørre om hun kunne flytte veska si litt mer? Nei det er dumt å bruke munnnen til å snakke når man bare kan slenge veska opp i fanget på folk :roll:

:ler:

Når man sier "unnskyld?" og gir mine til å sette seg, og den andre bare flytter veska bittelitt, så synes jeg faktisk ikke jeg skulle behøve å spørre mer spesifikt om hun kunne være så snill å flytte den mer slik at jeg kunne sette meg, nei ;)

Gjest strykebrett
Skrevet

:ler:

Når man sier "unnskyld?" og gir mine til å sette seg, og den andre bare flytter veska bittelitt, så synes jeg faktisk ikke jeg skulle behøve å spørre mer spesifikt om hun kunne være så snill å flytte den mer slik at jeg kunne sette meg, nei ;)

Enig med deg :)

Skrevet

Argh, i dag tok jeg banen til byen, var nesten ingen på, så satte meg på en ledig 4-seter (to og to seter vendt mot hverandre). Etter to stopp sitter jeg inneklemt mellom 3 damer med store vesker og bæreposer, de kjente ikke hverandre fra før. Det var flere ledige to setere, og ytterst på noen tre setere, enda måtte de skvise seg rundt inn meg! Skulle av to stopp etterpå så gadd ikke flytte meg, men skjønner virkelig ikke hva som er poenget med å skvise inne andre når det er mer enn nok ledige plasser rundt omkring hvor man gir folk litt rom.

Skrevet

Glad jeg ikke reiser kolektivt men av og til må man jo. Ikke så nøye på hvem jeg setter med ved men prøver å unngå folk som stinker.

Også er jeg så frekk at jeg faktisk ser på akkurat det som måtte falle meg inn på bussen uten å skjemmes over det. Selvfølgelig om noen har fysiske skavanker de ikke kan noe for prøver jeg å være diskret men ellers ser jeg akkurat der det passer meg. Så om noen har silikon og verdens største utringning, tryne fult av tattiser, gullfortenner, microskjørt, tanktopp og arnold muskler eller veldig spesielle klær ser jeg på dem. Det fasinerer meg og får bussturen min til å gå fortere. Om det plager dem bryr jeg med ikke så hardt om. Kan også fint finne på å høre på telefonsamtalen/musikken eller lese boka/sms til sidemann.

Breier meg også og møter og holder gjerne blikket til de som kommer mot med så de heller finner seg en annen plass. Ikke interessert i å få noen på nabo setet, er det rimelig fult gidder jeg ikke bry meg da.

Skrevet

Breier meg også og møter og holder gjerne blikket til de som kommer mot med så de heller finner seg en annen plass. Ikke interessert i å få noen på nabo setet, er det rimelig fult gidder jeg ikke bry meg da.

Plutselig ble første setningen din veldig logisk. "Glad jeg ikke reiser kolektivt men av og til må man jo."

Jeg er igrunn også glad du ikke reiser kollektivt :)

Skrevet

Om man har store vesker, så må man da få lov til å ha dem i setet ved siden av. Om jeg ser at bussen begynner å bli full, så fjerner jeg den selvsagt, men folk som insisterer på å sitte ved siden av folk som har vesker i setet ved siden av på pur f*** synes jeg er noen skikkelige stuter.

Det IKKE gøy å sitte innerst mot veggen med en diger veske i fanget med en dust som breier seg ved siden av, når vedkommende fint kunne ha satt seg et annet sted.

Tror jeg skal begynne å ha spisse gjenstander i veska mi jeg, i tillfelle en eller annen gjøk kommer og setter seg på den... :kjefte:

Jeg har egentlig ikke noe imot at utlendinger lukter krydder i seg selv, det er bare det at de lukter så til de grader mye svette at jeg mistenker at de ikke gjør noen innsats for å vaske seg skikkelig og ofte (noe man burde gjøre når man har en sterk kropplukt, av hensyn til sine medmennesker).

Forresten har jeg hørt at utlendinger synes at vi vestlige lukter sur melk pga alle meieriproduktene vi har i oss.

Jeg kan forsåvidt forstå at tunge rusmisbrukere ikke er så veldig renslige av seg, de lever jo i sin egen rusverden og greier ikke å ta skikkelig vare på seg selv, men de endrer ikke på det faktum at de er helt forferdelige å sitte ved siden av.

Jeg synes forøvrig at frykten for sprøyter er nokså begrunnet, det finnes faktisk mange psykotiske gærninger som har såpass dårlig kontakt med virkeligheten og kan finne på ganske mye sprøtt. Det har skjedd flere ganger.

Skrevet

Rent intuitivt, uten at jeg tenker over det engang, er nok verstinglisten slik:

1. Folk som av en eller annen grunn ser ut som de kan antaste eller henvende seg til meg på en ubehagelig måte (raringer, rusede, sleske menn, de som ser ut som de er ute etter bråk)

2. Folk som ser ut som de lukter vondt og er veldig ustelte

3. Ungdommer i flokk

4. Folk som virker syke (hoster)

5. Folk som tar stor plass - overvektige, masse poser og jakker

6. Folk som spiser noe som lukter eller tygger veldig på tyggegummi

7. Unge jenter med mye sminke som ser sure ut

8. Folk med rart og stirrende blikk

9. Veldig pene mennesker

Ikke mange igjen da. Står du som oftest på bussen du da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om man har store vesker, så må man da få lov til å ha dem i setet ved siden av. Om jeg ser at bussen begynner å bli full, så fjerner jeg den selvsagt, men folk som insisterer på å sitte ved siden av folk som har vesker i setet ved siden av på pur f*** synes jeg er noen skikkelige stuter.

Det IKKE gøy å sitte innerst mot veggen med en diger veske i fanget med en dust som breier seg ved siden av, når vedkommende fint kunne ha satt seg et annet sted.

Tror jeg skal begynne å ha spisse gjenstander i veska mi jeg, i tillfelle en eller annen gjøk kommer og setter seg på den... :kjefte:

Jeg har egentlig ikke noe imot at utlendinger lukter krydder i seg selv, det er bare det at de lukter så til de grader mye svette at jeg mistenker at de ikke gjør noen innsats for å vaske seg skikkelig og ofte (noe man burde gjøre når man har en sterk kropplukt, av hensyn til sine medmennesker).

Forresten har jeg hørt at utlendinger synes at vi vestlige lukter sur melk pga alle meieriproduktene vi har i oss.

Jeg kan forsåvidt forstå at tunge rusmisbrukere ikke er så veldig renslige av seg, de lever jo i sin egen rusverden og greier ikke å ta skikkelig vare på seg selv, men de endrer ikke på det faktum at de er helt forferdelige å sitte ved siden av.

Jeg synes forøvrig at frykten for sprøyter er nokså begrunnet, det finnes faktisk mange psykotiske gærninger som har såpass dårlig kontakt med virkeligheten og kan finne på ganske mye sprøtt. Det har skjedd flere ganger.

Mange afrikanere har sånn lukt som er veldig sterk,de kan ikke vaske det bort unasett hvor mye de dusjer.Kjenner en sånn jente lånte en gang en genser av hun og fyyyy jeg holdt på å kaste opp av lukta

Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg setter meg aldri ved siden av pakkiser

Setter de seg ved siden av meg ber jeg enten de flytte seg eller så flytter jeg meg.

Samme gjelder feite

Hadde jeg satt meg ved siden av noen og de hadde bedt meg om å flytte meg så hadde jeg nesten blitt fornærma. Man ber ikke folk om å flytte seg:s Begge setene er ikke dine og du har ingen rett til å be folk om å flytte seg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Argh, i dag tok jeg banen til byen, var nesten ingen på, så satte meg på en ledig 4-seter (to og to seter vendt mot hverandre). Etter to stopp sitter jeg inneklemt mellom 3 damer med store vesker og bæreposer, de kjente ikke hverandre fra før. Det var flere ledige to setere, og ytterst på noen tre setere, enda måtte de skvise seg rundt inn meg! Skulle av to stopp etterpå så gadd ikke flytte meg, men skjønner virkelig ikke hva som er poenget med å skvise inne andre når det er mer enn nok ledige plasser rundt omkring hvor man gir folk litt rom.

Skjønner ikke hva som er problemet? Det var ledige plasser rundt deg, så da får de lov å sette seg, eller ? .. Uansett om det var andre ledige plasser, er det ikke noen regel som sier at man ikke kan sette seg ved siden av andre? makan

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva som er problemet? Det var ledige plasser rundt deg, så da får de lov å sette seg, eller ? .. Uansett om det var andre ledige plasser, er det ikke noen regel som sier at man ikke kan sette seg ved siden av andre? makan

Enig, herregud dette blir so å bli oppgitt over at bussen stopper på steder hvor man selv ikke skal av. Det tar jo lengre tid da.

Hva bruker man kollektiven for da hvis man ikke tåler at andre bruker det ..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter meg aldri ved siden av pakkiser

Setter de seg ved siden av meg ber jeg enten de flytte seg eller så flytter jeg meg.

Samme gjelder feite

Deg skulle jeg ha møtt på buss/trikk/t-bane.

Skrevet

Ikke mange igjen da. Står du som oftest på bussen du da?

Hehe, du har rett :) Jeg mente ikke at jeg unngår alle disse så bevisst eller tenker veldig mye over hvem jeg vil/ikke vil sitte ved siden av egentlig. Som regel når jeg reiser kollektivt er jeg helt i min egen verden og bryr meg lite. Og ofte har man heller ikke det helt store valget. Men jeg synes det er interessant å tenke på hvorfor det er sånn at man intuitivt heller setter seg ved siden av noen enn av andre. Det lille sekundet der man bestemmer seg for at nei, ikke der, men der. Om du skjønner ;)

Å reise kollektivt er interessant! Masse forskjellige mennesker!

Gjest lolita___
Skrevet

Den der reagerte jeg også på,da ber du egentlig om bank når du har den instillingen.Be folk om å flytte seg??Hmmm

Eier du bussen/t banen?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmm..jeg røyker, og lukter derfor sannsynligvis røyk av og til. Musikk har jeg på hele tiden når jeg reiser kollektivt. Men, det er alltid noen som har lyst til å sitte ved siden av meg. Faktisk ofte små jenter (så jeg virker tydeligvis ikke særlig skummel ;) )

men også ungdom og voksne.

Det jeg har undret meg over er at det aldri er menn som vil dele setet (hvis noen lurer er jeg kvinne i slutten av tyveårene). I det minste hvis de er under 70++. Hmm, kanskje jeg skremmer dem bort med musikken min ;)

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Hehe, det tenkte jeg og. Da skulle du fått passet påskrevet :)

Skrevet

Jeg sitter meg ikke vedsiden av (Sortert verst-mindre gale)

- Narkomane (Livredd for å bli ranet/få sprøyte i låret)

- Ustelte eldre menn (lukter ofte, alkoholikere?)

- Rasistisk utsagn: Svarte MENN(Jeg har opplevd ALT for mange ganger at de stinker eksotiske krydre og sterk svettestank)

- Tjukke mennesker (mindre sete til meg, blir alt for intimt)

Selv sitter jeg alltid langt bak i bussen og merker at da er det ikke så ofte folk setter seg ved siden av meg. Ingen ser så langt bak. Sitter man helt fremme er det garantert at man får noen ved siden av seg.

Hahah, huff, ser for meg hvordan det hadde sett ut å plutselig få en sprøyte i låret på bussen. :ler:

Gjest fireflies
Skrevet

Det beklager jeg så mye. Men når de tømmer lommene til kompiser som har tatt overdose viser det bare hvor kyniske de er. Og de raner og stjeler og svindler. Ikke snille etter mine begreper.

Det er jo nettopp det jeg sier om at de er ikke særlig snille mot hverandre innad i miljøet, men for den vanlige mann i gata, er de ikke særlig farlige.

Skrevet

Jeg sitter meg ikke vedsiden av (Sortert verst-mindre gale)

- Narkomane (Livredd for å bli ranet/få sprøyte i låret)

- Ustelte eldre menn (lukter ofte, alkoholikere?)

- Rasistisk utsagn: Svarte MENN(Jeg har opplevd ALT for mange ganger at de stinker eksotiske krydre og sterk svettestank)

- Tjukke mennesker (mindre sete til meg, blir alt for intimt)

Selv sitter jeg alltid langt bak i bussen og merker at da er det ikke så ofte folk setter seg ved siden av meg. Ingen ser så langt bak. Sitter man helt fremme er det garantert at man får noen ved siden av seg.

:hakeslepp:

Altså, det er ikke alle narkomane du kan se er narkomane. Dessuten er de uansett harmløse som alle andre. Mitt søskenbarn var narkoman, men han var også en vennlig, harmløs gutt. Kunne tatt flere eksempler, men tviler på at du egentlig bryr deg.

Og de som legger sine eiendeler i setet ved siden av, det er respektløst. Har dere betalt for det setet? Neppe. Da holder du deg i det du har satt deg i.

Nei, jeg er ikke så veldig kravstor når jeg tar buss eller offentlig transport generellt. Overvektig sier mange, men jeg tror dere mener dem som faller inn under fedme. Selv er jeg overvektig, men jeg tar ikke større plass på bussen enn det ene setet. Er det en person som er så står at h*n kommer inn under kategorien fedme kan jeg derimot forstå det, da blir det trangt om plassen.

Mange grunnene er nok gode, men tar man buss så tar man buss. Det lukter vondt, er trangt og bråkete uansett. Er det mulig tar jeg heller bena fatt...god plass, lukter vanligvis ikke så veldig mye og støyen jeg hører er kun min egen musikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...