Gå til innhold

På bussen...

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bare ikke dette er tilfelle for jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv og har aldri noen sinne blitt spurt om setet ved siden av meg er ledig.

Det er jo unødvendig å spørre om det på bussen, man ser om det er ledig eller ikke. På toget kan det være litt annerledes. Hvis jeg ser et sete der med en jakke eller veske på kan jeg ikke vite om det tilhører personen ved siden av, eller en som er på toalettet eller restaurantvogna. Så da kan det være jeg spør om det er ledig. På t-banen har jeg ofte hatt lyst til å spørre folk som breier seg noe sånt som "unnskyld, trenger du fire seter?" Men jeg har ikke turt til nå. ;)

Synes likevel dere som setter dere på veskene til folk er litt rare. Da er det jo bedre å løfte opp veska og gi den til eieren. Men som regel napper de den fort til seg når jeg viser tegn til å sette meg der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tuller ikke. Har hørt allverdens historier om jenter som får sprøyter i leggen og blir smittet av HIV på diskotek. Har også hørt historier om narkomane som setter sprøyte i andre for å få de avhengig...

mye av dette er nok bullshit, men det har brent seg inn på hjernen min og jeg er LIVREDD for at noen skal smitte meg med HIV....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tuller ikke. Har hørt allverdens historier om jenter som får sprøyter i leggen og blir smittet av HIV på diskotek. Har også hørt historier om narkomane som setter sprøyte i andre for å få de avhengig...

mye av dette er nok bullshit, men det har brent seg inn på hjernen min og jeg er LIVREDD for at noen skal smitte meg med HIV....

Det der har jeg aldri hørt om. Hvorfor skulle noen stikke sprøyte i deg for å gjøre deg avhengig? For å kunne lange dop til deg siden, da aller? Hvis man skal være redd for noe så usannsynlig som å bli HIV-smittet på bussen, av alle steder, så kan man jo ikke gå noe sted. Vil nok tro at selve reisen, uten belter og ofte med ståplass, er langt farligere. Jeg ville vært mye reddere for å bli most i frontruta på bussen under en kollisjon. Det er forresten forsvinnende sjelden jeg ser noen narkomane på bussen. Det er litt vanligere på banen, fordi man lettere kommer seg inn uten å betale der. Men jeg kan aldri huske å ha sett noen vifte med sprøyter på noe offentlig transportmiddel.

Skrevet

Jeg VET jo at det er liten sjangs for at det skjer, men hva jeg er redd for har da ingenting med fornuft å gjøre? Jeg er redd for edderkopper, selv om de ikke gjør meg noenting.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg VET jo at det er liten sjangs for at det skjer, men hva jeg er redd for har da ingenting med fornuft å gjøre? Jeg er redd for edderkopper, selv om de ikke gjør meg noenting.

Du har et poeng der. Vi mennesker ser ut til å være skapt sånn at vi blir reddere for noe jo sjeldnere det er. Vi kjører gjerne for fort uten bilbelte, men er redde for å få kugalskap eller ebola eller styrte i en askesky ;)

Edderkopper er forresten fæle :sjokkert:

Gjest fireflies
Skrevet (endret)

..

Endret av fireflies
Gjest fireflies
Skrevet

Helene, jeg er også hundre prosent sikker på at du aldri vil komme til å oppleve noe slik. Jeg blir bare så trist når jeg ser at folk er redd for de, for de er ikke farlige for andre (er du selv en del av rusmiljøet, så vil det jo bli noe annet). Du kan tenke som så at hvorfor skulle en narkoman gidde å bruke pengene sine på å gi bort stoffet sitt til deg, en person han/hun ikke en gang kjenner, når han/hun trenger det så sårt selv :).

Når det gjelder meg selv, så unngår jeg gjerne å sette ved siden av utlendinger, fordi sannsynligheten for at det lukter hvitløk/annet krydder er stor (jeg klarer ikke slike lukter). Vil helst slippe å sitte i nærheten av barn, da de gjerne pleier å skrike og skråle på bussen, noe jeg heller ikke orker å høre på.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helene, jeg er også hundre prosent sikker på at du aldri vil komme til å oppleve noe slik, selv om du er i nærheten av en narkomen. Jeg blir bare så trist når jeg ser at folk er redd for de, for de er ikke farlige for andre (er du selv en del av rusmiljøet, så vil det jo bli noe annet).

Det du sier der er ikke riktig. Narkomane kan gå inn i psykoser når de er rusa og særlig kan folk som går på speed være totalt utilregnelige. Jeg har mer enn én gang gått av bussen fordi speeda tullinger har løpt rundt med mord i blikket, total forvirra. Men at de stikker sprøyter i folk for nærmest å "verve" andre tror jeg ikke forekommer.

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)

Om de narkomane er farlige eller ikke kommer jo alt an på hvilken form de er i det da. Treffer du dem på feil dag er de jo helt utilregnelige. Syns ikke det er noe rart at folk er redd for narkomane jeg, selv om jeg vansligvis ikke er det selv.

Endret av strykebrett
Skrevet

Det har jeg vanskelig for å tro. Når du sitter på bussen eller t-banen og det er et ledig sete ved siden av deg så sier folk "Unnskyld, er det ledig her? Er det greit at jeg setter meg?"? Eller hva sier de?

Jeg spør iallfall før jeg setter meg, synes det er normal høflighet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å spørre om et sete på t-banen f eks er ledig? Hvis det ikke sitter noen der er det jo ledig?

Gjest fireflies
Skrevet

Det du sier der er ikke riktig. Narkomane kan gå inn i psykoser når de er rusa og særlig kan folk som går på speed være totalt utilregnelige. Jeg har mer enn én gang gått av bussen fordi speeda tullinger har løpt rundt med mord i blikket, total forvirra. Men at de stikker sprøyter i folk for nærmest å "verve" andre tror jeg ikke forekommer.

Jeg har aldri opplevd noe sånt på hverken buss, tbane eller trikk, og jeg er en hyppig bruker av kollektivtransporten i Oslo.

Klart at ting kan skje (alt kan jo skje), men hva er sannsynligheten og i hvor mange tilfeller skjer det noe? Ikke særlig ofte. Skal man gå rundt og være redd for å bli angrepet av en rusmisbruker, så tror jeg virkelig det er mye annet man burde gå rundt og være redd for også.

Gjest fireflies
Skrevet

Selv om jeg absolutt ikke forventer at folk skal spørre før de setter seg ved siden av meg, så må jeg innrømme at det er hyggelig når noen gjør det. Nettopp fordi det, som du sier, er normal høflighet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd noe sånt på hverken buss, tbane eller trikk, og jeg er en hyppig bruker av kollektivtransporten i Oslo.

Klart at ting kan skje (alt kan jo skje), men hva er sannsynligheten og i hvor mange tilfeller skjer det noe? Ikke særlig ofte. Skal man gå rundt og være redd for å bli angrepet av en rusmisbruker, så tror jeg virkelig det er mye annet man burde gå rundt og være redd for også.

Det er ikke snakk om å gå rundt å være redd narkomane, jeg bor i Oslo selv og er ikke redd narkomane, men det var en som skrev lengre opp her at narkomane ikke er farlige, men det kan de faktisk være. Jeg har opplevd paranoide rusmisbrukere på bussen og det var ikke spesielt hyggelig.

Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Det er ikke snakk om å gå rundt å være redd narkomane, jeg bor i Oslo selv og er ikke redd narkomane, men det var en som skrev lengre opp her at narkomane ikke er farlige, men det kan de faktisk være. Jeg har opplevd paranoide rusmisbrukere på bussen og det var ikke spesielt hyggelig.

Ok, for å korrigere det jeg skrev da: I utgangspunktet, og i de aller, aller fleste tilfeller er de ikke farlige for andre enn de i rusmijøet. Det er med dette som med alt annet: Det kan skje noe, men sannsynligvis gjør det ikke det.

Jeg ser du skriver at du har opplevd paranoide rusmisbrukere på bussen. Javel, hva skjedde da, annet enn at de kanskje sa masse uinteressant vrøvl?

Endret av fireflies
Gjest Airi Chikako
Skrevet

Jeg tror bare ikke dette er tilfelle for jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv og har aldri noen sinne blitt spurt om setet ved siden av meg er ledig.

Kanskje det er forskjellig fra bydel til bydel? På Birkelunden skjer det i alle fall ofte, og på bussene til Fornebu og Bygdøy også...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, for å korrigere det jeg skrev da: I utgangspunktet, og i de aller, aller fleste tilfeller er de ikke farlige for andre enn de i rusmijøet. Det er med dette som med alt annet: Det kan skje noe, men sannsynligvis gjør det ikke det.

Jeg ser du skriver at du har opplevd paranoide rusmisbrukere på bussen. Javel, hva skjedde da, annet enn at de kanskje sa masse uinteressant vrøvl?

Bla a en som truet flere av passasjerene med at han skulle drepe dem fordi de overvåket ham. Politiet kom og tok ham med seg. Det var bare ett eksempel. Er så lei av å høre at narkomane og kriminelle er "verdens snilleste mennesker". Jeg har jobbet i fengsel og kan fortelle at det stemmer ikke.

Gjest fireflies
Skrevet

Bla a en som truet flere av passasjerene med at han skulle drepe dem fordi de overvåket ham. Politiet kom og tok ham med seg. Det var bare ett eksempel. Er så lei av å høre at narkomane og kriminelle er "verdens snilleste mennesker". Jeg har jobbet i fengsel og kan fortelle at det stemmer ikke.

Ok, å jeg har vokst opp med narkomane foreldre, og har derfor på mange måter vært en del av rusmiljøet i Oslo underveis i hele oppveksten min, og jeg kan bekrefte at det stort sett ikke er noe vondt i de!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, å jeg har vokst opp med narkomane foreldre, og har derfor på mange måter vært en del av rusmiljøet i Oslo underveis i hele oppveksten min, og jeg kan bekrefte at det stort sett ikke er noe vondt i de!

Det beklager jeg så mye. Men når de tømmer lommene til kompiser som har tatt overdose viser det bare hvor kyniske de er. Og de raner og stjeler og svindler. Ikke snille etter mine begreper.

Skrevet

Folk flytter som regel veskene sine når man sier "unnskyld?" og gir mine til å sette seg. Men av og til blir man bare oversett, akkurat som de tror man gir opp og velger å stå.. :rolleyes: En gang var det en som såvidt trakk veska litt nærmere seg, da flyttet jeg veska over på fanget hennes. Det var litt av noen blikk jeg fikk, en huffing og tsk-ing av en annen verden, som om det var skikkelig frekt av meg å okkupere HELE det ledige setet, istedet for å finne meg i å sitte og vippe på kanten.

Kan ikke si jeg har noen liste over folk jeg prøver å unngå å sitte ved siden av, jeg reiser i rushen og som regel er det flaks om man finner ledig plass, så jeg rekker ikke akkurat å scanne omgivelsene særlig nøye for å velge en "akseptabel kandidat" :fnise:

Når jeg leser denne tråden lurer jeg litt på hvordan enkelte her i det hele tatt orker å reise kollektivt... mulig det forekommer relativt sjelden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...