Tarindrelle Skrevet 31. mai 2010 #201 Skrevet 31. mai 2010 Etter å ha lest denne tråden er eg igjen overbevist om at bilen min er verdt alle pengene den sluker Men når eg i min tid reiste kollektivt, som ein 14 år gother med høg metal musikk på ørene, fekk eg ALDRI sitte aleine! Trur mange tenkte at eg sikkert kom til å bli kjempeirritert om dei satt seg attmed meg, og det var sikkert kjempegøy Dei få gongane eg tar buss i dag, så sitter eg meg alltid på et ledig sete nærmast den bakerste utgangen fordi eg skal som oftast av etter ei kort tid. Om det er ledige 2-seter plasser bryr eg meg ikkje om for dei blir nok fylt opp i løpet av 2 busstopp uansett.
oppesen Skrevet 31. mai 2010 #202 Skrevet 31. mai 2010 Hvis jeg kjøper to billetter, så kan jeg ha vesken min i fred i nabosetet midt i rushtiden uten innsigelser, om jeg har forstått veskedebatten korrekt? Dette skal testes ut i praksis! Dersom jeg vinner i lotto, skal jeg kjøpe månedskort til vesken min!
Amys Skrevet 1. juni 2010 #203 Skrevet 1. juni 2010 Hvis jeg kjøper to billetter, så kan jeg ha vesken min i fred i nabosetet midt i rushtiden uten innsigelser, om jeg har forstått veskedebatten korrekt? Dette skal testes ut i praksis! Dersom jeg vinner i lotto, skal jeg kjøpe månedskort til vesken min! Passasjer: Kan jeg sitte her? Du: Nei, vesken min sitter der. Passasjer: Du har ikke betalt for to seter. Du: Jo, det har jeg. hihi
Gjest Bianca26 Skrevet 1. juni 2010 #204 Skrevet 1. juni 2010 Du/dere har fortsatt ikke svart på hvorfor dere ser på det som deres rett å okkupere setet ved siden av dere, helt til det er det aller siste ledige setet. Det sier seg selv at man ikke tråkler gjennom hele bussen og leter etter det nest siste, eller nest nest siste, eller det nest nest nest (!) siste, hvis det første man ser når man kommer inn er et ledig sete med en veske på. Det hadde faktisk ikke dere gjort heller. Det er neppe ledig lenger uansett, når man omsider kommer tilbake etter leterunden (fordi det bakerste ikke var ledig lengre da man endelig kom seg helt dit). Helt tydelig at enkelte her ikke reiser kollektivt særlig ofte. Jeg leter bevisst etter ledig dobbeltsete. Hvis jeg ikke finner det så setter jeg meg ved siden av noen og helst noen som ikke har veske ved siden av seg. Har personen det spør jeg pent om setet er ledig.
Gjest stillness Skrevet 1. juni 2010 #205 Skrevet 1. juni 2010 (endret) Jeg vil helst ikke sitte med: -fulle folk.(som vrøvler uforståelige ting eller legger an på deg.) -folk som stinker. -folk som tar mye plass.(trenger ikke være feite folk engang.En gang ble jeg sittende ved siden av en fyr som brukte meg som armlene.Hyggelig.) -folk som absolutt må prate med deg.(kan jo ikke vite det før,men er irriterende når du bare vil sove eller slappe av.En gang mens vi ventet på at flyet skulle ta av,så ble jeg sittende ved siden av en fyr som måtte mase noe jævlig.Flyet hadde teknisk feil,så ble ikke til at vi lettet,men fyren var drita så jeg er glad for at jeg slapp 11 timer ved siden av han.) -irriterende fjortisser. EDIT:Glemte folk som generelt ikke virker helt gode og folk som virker ruset. Endret 1. juni 2010 av stillness
Gjest Anjelika Skrevet 1. juni 2010 #206 Skrevet 1. juni 2010 Jeg leter bevisst etter ledig dobbeltsete. Hvis jeg ikke finner det så setter jeg meg ved siden av noen og helst noen som ikke har veske ved siden av seg. Har personen det spør jeg pent om setet er ledig. Du har tydeligvis ikke tatt 34-bussen i Oslo. Sleng deg ned på første ledige sete før bussen rykker avgårde slik at folk blir slengt veggimellom. Det er jo litt forskjell på korte turer og lange turer da, skal jeg sitte noen timer så går jeg gjerne helt bakerst og håper ingen andre kommer og setter seg ved siden av meg sånn at jeg kan slenge rundt på beina mine. Men på kollektivtrafikken i Oslo sentrum så hiver man seg ned på et sete nær døra og driter i om det sitter folk eller vesker der og om bakerste rad er ledig.
Elena Skrevet 2. juni 2010 #207 Skrevet 2. juni 2010 - Narkomane, uteliggere, rumenske tiggere og eldre folk som lukter urin. - Svarte menn, typ somaliere, som alltid setter seg midt i setet og tilter om de får en ”uren” kvinne ved siden av seg. - Burkadamer, som tar stor plass, lukter og enten fyller opp setet med handleposer eller unger. - Barn, de er smittebomber og kommer garantert til å nyse eller spy på deg. - Folk som spiser. - Folk som lukter sterk parfyme, m.a.o. pakistanske, unge menn. - Store, tjukke menn som lider av kronisk skreving og leser aftenposten. - Folk som tar opp mer enn ett sete. Må jeg velge mellom å sitte ved de nevn over eller noen som har okkupert et sete til veska si, velger jeg selvfølgelig det siste. Jeg irriterer meg også over folk som bruker ett dobbeltsete til bæreposer, kofferter etc. og et dobbeltsete til seg selv. Eller de som plasserer bikkjene sine i setet. Små bikkjer sitter på fanget, store på gulvet. Setter meg oftere ved kvinner enn menn, og foretrekker ener-setene på trikken, men er jeg sliten sitter jeg hvor som helst. Nesten.
Gjest Bianca26 Skrevet 2. juni 2010 #208 Skrevet 2. juni 2010 Du har tydeligvis ikke tatt 34-bussen i Oslo. Sleng deg ned på første ledige sete før bussen rykker avgårde slik at folk blir slengt veggimellom. Det er jo litt forskjell på korte turer og lange turer da, skal jeg sitte noen timer så går jeg gjerne helt bakerst og håper ingen andre kommer og setter seg ved siden av meg sånn at jeg kan slenge rundt på beina mine. Men på kollektivtrafikken i Oslo sentrum så hiver man seg ned på et sete nær døra og driter i om det sitter folk eller vesker der og om bakerste rad er ledig. men da blir det en litt annen situasjon. Det blir nesten som i undergrunnsbanen der folk blir som sild i tønner. Da MÅ man jo sitte ved siden av noen. Noen byer er ikke så store som Oslo og da pleier ikke bussene å være så fulle.
Gjest Whitelines Skrevet 3. juni 2010 #209 Skrevet 3. juni 2010 (endret) Hmm mange delte meninger her når det gjelder kollektiv transport. Men slik er det jo bare - mennesker som ellers ikke ville hatt noe med hverandre å gjøre befinner seg på et sted til samme tid og da oppstår det gjerne misforståelser, "komplikasjoner" og uenighet - selv om disse kanskje ikke blir ytret der og da, men heller blir uttalt på et forum som dette. Når det gjelder mine uttalselser om høflighet/folkeskikk og at jeg forventer at folk spør når de skal sette seg: jeg burde kanskje nevnt at selv om jeg kjører kollektivt så og si hver eneste dag, er det først og fremst på lange reiser dette gjelder - da snakker vi om bussturer hvor man faktisk skal tilbringe de neste 9 timene ved siden av hverandre. Da hadde det jo vært hyggelig å egentlig bare å ha utvekslet et par ord i begynnelsen, og det er veldig sjeldent jeg ser at noen sette seg ved siden av folk uten å spørre først. I morgenrushet på vei til skolen er alltid bussen så full at enten får jeg ikke plass, eller så setter man seg der det er ledig. Jeg er enig i at i denne sammenhengen/situasjonen er veskedebatten veldig aktuell, for her opplever jeg aldri å finne et veske-okkupert sete i morgenrushet. Bussen er stappfull av studenter som skal av på samme sted, og vet at når det sjeldent blir en ledig plass så er det noen som trenger den. Ellers legger jeg vesken på setet ved siden av meg når det er en heller tom buss eller når jeg reiser i mange timer (for som sagt, da hadde jeg syntes det var hyggelig om folk spurte uansett). Jeg har reist alene kollektivt fra jeg var 8 år - 2-3 timers bussturer - og fikk beskjed av pappa om å opptre høflig på buss og tog. Da ble det bare en naturlig ting for meg å spørre en voksen om jeg får lov til å sette meg - og er noe av grunnen til at jeg forventer det samme av andre i dag. Endret 3. juni 2010 av Whitelines
Kamikatze Skrevet 3. juni 2010 #210 Skrevet 3. juni 2010 Noen oppdras av pappaer, andre oppdras av MTV.
Tipp-Topp-93 Skrevet 4. juni 2010 #211 Skrevet 4. juni 2010 Nå tar ikke jeg noe særlig buss lenger, men da jeg gjorde og når jeg gjør så står jeg heller enn å sitte med noen jeg ikke kjenner. Har veske / jakke vedsiden av meg, flytter det når noen faktisk spør om å få sette seg der.
Transemann 35 Skrevet 4. juni 2010 #212 Skrevet 4. juni 2010 Feite slaskete ungjenter i sjasket joggedress som stinker tobakk.
Dolly-Betty Skrevet 4. juni 2010 #213 Skrevet 4. juni 2010 Hei! Når jeg tar bussen og det er masse folk på, blir det så godt som alltid slik at ved siden av meg er det siste setet som blir tatt! Skjønner ikke hvorfor... Noen andre som følder det slik? Er en 21 år gammel jente, liker selv å tro at jeg er ganske velstelt av meg. Kler meg bra, sånn passe med sminke, fikser håret så det ser greit ut, tror nok ikke jeg lukter heller Kom bare til å lure på det på bussen idag jeg. Så spørsmålet: Når du tar bussen, hvem vil du ikke sitte ved siden av?? Har du veske/sekk vedsiden av de slik at de må spørre om de kan sitte der og du må flytte bort masse ting? Jeg spør helst ikke slike med masse oppakk om jeg kan sitte vedsiden av de. Jeg foretrekker helst eldre damer i bestemorsalder til meg. De er alltid pratesyke og bussturen går ofte fort da. Liker helst ikke å sitte vedsiden av menn på bussen. For fire år siden ble jeg "antastet" på bussen av en mann som spurte om han fikk sette seg vedsiden av meg. Etter et par minutter lot han som han sov, la jakka over seg og snek hånda inn mellom lårene mine. dytta han vekk, men han gjorde det om og om igjen. Til slutte måtte jeg reise meg midt på 80-sone veiene med bussen full fart og sa høyt at jeg ville forbi han. Satte meg så langt bak i bussen som mulig etter det. Begynte å gråte, men prøvde å skjule det. Ble livredd da jeg så han gikk av samme sted som meg. Fortet meg alt jeg kunne dit jeg skulle. Huff Jeg foretrekker å sitte vedsiden av damer etter det! Helst ikke nær folk som lukter svette, hvitløk eller sterke parfymer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #214 Skrevet 4. juni 2010 Liker helst ikke å sitte vedsiden av menn på bussen. For fire år siden ble jeg "antastet" på bussen av en mann som spurte om han fikk sette seg vedsiden av meg. Etter et par minutter lot han som han sov, la jakka over seg og snek hånda inn mellom lårene mine. dytta han vekk, men han gjorde det om og om igjen. Til slutte måtte jeg reise meg midt på 80-sone veiene med bussen full fart og sa høyt at jeg ville forbi han. Satte meg så langt bak i bussen som mulig etter det. Begynte å gråte, men prøvde å skjule det. Ble livredd da jeg så han gikk av samme sted som meg. Fortet meg alt jeg kunne dit jeg skulle. Huff Jeg foretrekker å sitte vedsiden av damer etter det! Huff, jeg har opplevd nesten akkurat det samme, bare at det var på toget og mannen leste avisen mens hånda hans sakte men sikkert kom nærmere meg og havnet et visst sted mellom lårene mine. Jeg satt og duppet av, men våknet da jeg merket dette. Da skjøv jeg hånda hans vekk, men det samme skjedde igjen. Heldigvis skulle jeg av på stasjonen vi kjørte inn på da. Forbanna idioter dem som gjør sånt, men jeg angrer fælt i ettertid at jeg ikke gjorde noe ut av det, jeg skulle ropt PERVERSE MANNSGRIS eller noe. Men jeg er ikke redd for å sitte ved siden av menn da. Kan jo ikke skjære alle over en kam heller.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. juni 2010 #215 Skrevet 5. juni 2010 Huff, jeg har opplevd nesten akkurat det samme, bare at det var på toget og mannen leste avisen mens hånda hans sakte men sikkert kom nærmere meg og havnet et visst sted mellom lårene mine. Jeg satt og duppet av, men våknet da jeg merket dette. Da skjøv jeg hånda hans vekk, men det samme skjedde igjen. Heldigvis skulle jeg av på stasjonen vi kjørte inn på da. Forbanna idioter dem som gjør sånt, men jeg angrer fælt i ettertid at jeg ikke gjorde noe ut av det, jeg skulle ropt PERVERSE MANNSGRIS eller noe. Men jeg er ikke redd for å sitte ved siden av menn da. Kan jo ikke skjære alle over en kam heller. Herregud så utroolig kvalmt. Makan til oppførsel. Hva feiler det slike mennesker egewntlig?!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. juni 2010 #216 Skrevet 5. juni 2010 haha. Jeg legger allti veska mi i det andre setet. Flytter den ikke før jeg ser at ingen andre seter er ledige slik at noen må ha et sted å sitte. Haha...jeg er en a vde som alltid insisterer på å sitte i setet der du har lagt vesken din, selv om det er andre plasser ledige. Du har ikke enerett på et tomt sete til vesken din.
Gjest Hard Ride Skrevet 5. juni 2010 #217 Skrevet 5. juni 2010 Men jeg er ikke redd for å sitte ved siden av menn da. Kan jo ikke skjære alle over en kam heller. haha, nei problemet er vel ikke at han var mann, men at han åpenbart mangler både skrupler og impulskontroll.
Gjest Bianca26 Skrevet 5. juni 2010 #218 Skrevet 5. juni 2010 Haha...jeg er en a vde som alltid insisterer på å sitte i setet der du har lagt vesken din, selv om det er andre plasser ledige. Du har ikke enerett på et tomt sete til vesken din. Da er du jo bare ute etter å irritere da. Det blir for dumt om du av rent prinsipp skal sette deg ved siden av noen som har lagt vesken sin der bare for å være kjip.
Caramello Skrevet 5. juni 2010 #219 Skrevet 5. juni 2010 Tenker egentlig ikke så mye over det, men her er vel de jeg ikke setter med vedsiden av: - Fulle folk. - Folk som "stinker" parfyme (får migrene av slikt). - Fussete folk som lukter vondt. - "Berter" Men alltid koselig å sitte sammen med eldre folk da
Marabou Skrevet 5. juni 2010 #220 Skrevet 5. juni 2010 - Fussete folk - "Berter" Hva er en fussete person? Og hva er en "berte", evt. hva gjør at du ikke vil sitte med dem?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå