Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #101 Skrevet 29. mai 2010 For det første så har jeg ikke sagt man ikke skal fjerne veska. Ta å les det første innlegget mitt du på side 4 frøken. Jeg snakket om høflighet.At man er høflig å spørr før man setter seg. Unasett om man har veske i sete eller ikke. Var det jeg mente med det jeg sa til deg. Har ikke sagt noe om at man ikke skal fjerne veska når bussen blir full Mener du at man skal spørre før man setter seg på et ledig sete på bussen?? Hvorfor skal mandet, setet er jo ledig?
Gjest Airi Chikako Skrevet 29. mai 2010 #102 Skrevet 29. mai 2010 Mener du at man skal spørre før man setter seg på et ledig sete på bussen?? Hvorfor skal mandet, setet er jo ledig? Bare for å være hyggelig. Kan jo ikke skade, skjønner ikke at det er noe å ta på vei for. Jeg blir ikke sint når noen ikke spør om å få sitte, men at de spør kan bare hjelpe på humøret.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #103 Skrevet 29. mai 2010 Bare for å være hyggelig. Kan jo ikke skade, skjønner ikke at det er noe å ta på vei for. Jeg blir ikke sint når noen ikke spør om å få sitte, men at de spør kan bare hjelpe på humøret. ingen som gjør det her i Oslo ihvertfall og jeg har tatt bussen to ganger om dagen i 20 år. er alle uhøflige da?
Gjest Airi Chikako Skrevet 29. mai 2010 #104 Skrevet 29. mai 2010 ingen som gjør det her i Oslo ihvertfall og jeg har tatt bussen to ganger om dagen i 20 år. er alle uhøflige da? Tar buss i Oslo, jeg, og på den spør i alle fall de aller fleste før de setter seg... Tar buss og bane til skolen hver dag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #105 Skrevet 29. mai 2010 Tar buss i Oslo, jeg, og på den spør i alle fall de aller fleste før de setter seg... Tar buss og bane til skolen hver dag. Det har jeg vanskelig for å tro. Når du sitter på bussen eller t-banen og det er et ledig sete ved siden av deg så sier folk "Unnskyld, er det ledig her? Er det greit at jeg setter meg?"? Eller hva sier de?
Rosalie Skrevet 29. mai 2010 #106 Skrevet 29. mai 2010 Foretrekker å sitte alene, men i rushen er jeg glad for sitteplass i det hele tatt. Kan vel telle på en hånd hvor mange ganger jeg har fått sitte på t-banen om morgenen siste året. Jeg må nevne at jeg setter vesken i setet ved siden av, men den er GIGANTISK og jeg har alltid laptop + noen bøker nedi der, så å sitte med den på fanget er utrolig plagsomt. MEN, jeg tar den vekk når jeg ser at bussen fyller seg opp. Dersom det ikke er mange passasjerer står den på siden hele veien, gjør det meg til en dårlig person? Fordi jeg bruker et sete jeg ikke har betalt for til tross for at sikkert ingen andre har bruk for det? (Jeg sitter alltid bak i bussen) Da regner jeg også med at du ikke setter veska di fra deg på bakken eller møkkete gulv. For gjør du det, er veska di god og møkkete under og har like lite i et sete å gjøre som skobekledte bein. Jeg venter heller ikke på at folk skal ta vekk veskene sine etter at jeg har sagt "Unnskyld". Er de ikke kjappe nok, setter jeg meg på den. For jeg vil gjerne rekke å få satt meg før bussen kjører avgårde. Har nemlig ikke verdens beste balanse, og i buss har jeg en tendens til å bli veldig svingstang når bussen akselrerer ut fra holdeplass.
Gjest Airi Chikako Skrevet 29. mai 2010 #107 Skrevet 29. mai 2010 Det har jeg vanskelig for å tro. Når du sitter på bussen eller t-banen og det er et ledig sete ved siden av deg så sier folk "Unnskyld, er det ledig her? Er det greit at jeg setter meg?"? Eller hva sier de? På banen skjer det ikke vel ikke ofte, men på bussen er det regelen heller enn unntaket. Da sier de som regel "Unnskyld, er det ledig?" eller bare smiler litt unnskyldende og setter seg når jeg har smilt tilbake. Det er også høflig, i motsetning til å buse inn og kaste seg over setet uten å ofre den andre et blikk. Men er dette ærlig talt noe å diskutere? Trodde de fleste satt pris på høflighet. Ville noen blitt irritert om man spurte om det var ledig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #108 Skrevet 29. mai 2010 På banen skjer det ikke vel ikke ofte, men på bussen er det regelen heller enn unntaket. Da sier de som regel "Unnskyld, er det ledig?" eller bare smiler litt unnskyldende og setter seg når jeg har smilt tilbake. Det er også høflig, i motsetning til å buse inn og kaste seg over setet uten å ofre den andre et blikk. Men er dette ærlig talt noe å diskutere? Trodde de fleste satt pris på høflighet. Ville noen blitt irritert om man spurte om det var ledig? Jeg tror bare ikke dette er tilfelle for jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv og har aldri noen sinne blitt spurt om setet ved siden av meg er ledig.
Mir Skrevet 29. mai 2010 #109 Skrevet 29. mai 2010 Hvis noen hadde spurt meg om de kunne sitte i setet ved siden av så hadde jeg blitt sjokkert, og sikkert kikket rart på dem uten å mene det slik. Jeg er iallefall vant til at folk bare setter seg, det er jo et ledig sete, og jeg sitter bare på ett. De gangene folk har spurt om det så har jeg tenkt at de sikkert er nyinflyttet til Oslo
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #110 Skrevet 29. mai 2010 Hvis noen hadde spurt meg om de kunne sitte i setet ved siden av så hadde jeg blitt sjokkert, og sikkert kikket rart på dem uten å mene det slik. Jeg er iallefall vant til at folk bare setter seg, det er jo et ledig sete, og jeg sitter bare på ett. De gangene folk har spurt om det så har jeg tenkt at de sikkert er nyinflyttet til Oslo Signerer denne. De spør ikke om det er ledig på subwayen i New York heller, og amerikanerne er jo overhøflige, så ikke skyld på uhøflige Oslofolk. I byen på buss, trikk og bane setter man seg der det er ledig uten å unnskylde seg og spørre.
superior Skrevet 29. mai 2010 #111 Skrevet 29. mai 2010 Jeg tar buss fra og til stallen, så jeg skjønner veldig godt hvis folk tar mitt sete til slutt, men det skjer som regel aldri. Selv er jeg forsiktig med å sette meg ved siden av folk med hund, etter at jeg ble forsøkt bitt av en hund på buss for en tid tilbake (det er jo ikke dermed sagt at alle hunder er sånne, jeg ble bare bittelitt skremt).
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #112 Skrevet 29. mai 2010 Jeg pleier ofte å ta sekken min over på fanget mitt med en gang bussen fylles opp litt, men hvis det er ledig over alt så har jeg sekken på det andre setet. Jeg synes egentlig det bare er flaut å ha sekken på det andre setet når det begynner å fylles opp i bussen. Men de jeg ikke liker å sette meg ved siden er vel: - utlendinger (stinker dritt) - eldre menn fra 40 år og oppover (stor sjanse for at de lukter, svette, ubehagelig) - narkiser - de som ser ustabile ut - eiere med hund på bussen, hunder pleier å STINKE!!! De setter jeg meg langt unna.
Cata Skrevet 29. mai 2010 #113 Skrevet 29. mai 2010 Holder meg veldig unna folk som ser rusa eller skikkelig ustelte ut. Da er faktisk ståplass å foretrekke. Er heller ikke veldig begeistret for å slenge meg ned ved siden en fjortis (tror jeg ubevisst venter på "fløtt på deg, kjerring" ) eller noen med småbarn i "sparkealderen". Det er ikke alltid det passer med skitne små fotavtrykk på låret...
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #114 Skrevet 29. mai 2010 Jeg har aldri opplevd at noen ikke har sagt noe som helst før de setter seg ned rett ved siden av meg. Folk pleier som regel å spørre er det ledig? Skjønner ikke hva som er så galt med å spørre om det. Det er høflighet men er jo ikke alle som eier det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #115 Skrevet 29. mai 2010 Jeg har aldri opplevd at noen ikke har sagt noe som helst før de setter seg ned rett ved siden av meg. Folk pleier som regel å spørre er det ledig? Skjønner ikke hva som er så galt med å spørre om det. Det er høflighet men er jo ikke alle som eier det. Er dette i en større by, f eks Oslo? Det er i og for seg ikke noe galt i å spørre, men på t-bane, trikk og buss på større steder gjør man det ikke, ikke i utlandet heller.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #116 Skrevet 29. mai 2010 Er dette i en større by, f eks Oslo? Det er i og for seg ikke noe galt i å spørre, men på t-bane, trikk og buss på større steder gjør man det ikke, ikke i utlandet heller. Nei dette er en liten by så kanskje det er forskjell fra liten by og stor by.
Gjest Micka Skrevet 29. mai 2010 #117 Skrevet 29. mai 2010 Etter å ha lest denne tråden, fant jeg ut at jeg skiller meg litt ut fra resten. Innleder sjelden til en samtale selv, men kommer stadig i kontakt med folk som vil prate på bussen, t-bane, trikk og jeg LIKER det. Prater villig vekk om løst og fast med de som er pratesjuke, spesielt eldre. Har blitt kjent med mange på bussen, jeg.
Gjest Invicta Skrevet 29. mai 2010 #118 Skrevet 29. mai 2010 Jeg har aldri opplevd at noen ikke har sagt noe som helst før de setter seg ned rett ved siden av meg. Folk pleier som regel å spørre er det ledig? Skjønner ikke hva som er så galt med å spørre om det. Det er høflighet men er jo ikke alle som eier det. Det er ikke uhøflig å ikke spørre. Man betaler nemlig bare for ett sete, og da har man ingen bruksrett på setet ved siden av seg.
Gjest fireflies Skrevet 29. mai 2010 #119 Skrevet 29. mai 2010 Jeg sitter meg ikke vedsiden av (Sortert verst-mindre gale) - Narkomane (Livredd for å bli ranet/få sprøyte i låret) Hahaha! ...tuller du?
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mai 2010 #120 Skrevet 29. mai 2010 Jeg setter meg aldri ved siden av pakkiser Setter de seg ved siden av meg ber jeg enten de flytte seg eller så flytter jeg meg. Samme gjelder feite
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå