Gå til innhold

114 stemmer

1. 1. Fikk du førerkort av dine foreldre?

• Ja
      64
    • Nei
      50
  2. 2. Får dine barn førerkort av deg eller om du hadde barn hadde de fått av deg?

• Ja
      78
    • Nei
      36

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Helt i fra jeg var liten har mine foreldre sagt at hvis jeg ikke begynnte å røyke skulle de betale førerkortet mitt. Og det har de gjort... og det ble dyrt.

Men jeg har venner som ikke har sertifikat fordi foreldrene ikke ville betale. Jeg har en venninne som ikke røyker og som har ganske rike foreldre, men som ikke kan kjøre fordi foreldrene ikke ville betale for sertifikatet. Det er jo selvfølgelig opp til hver familie hva de velger å gjøre, men når foreldrene har mer enn nok penger til å betale for barnets førerkort ville en vel trodd at de dekket det. Personlig har jeg alltid trodd at de fleste fikk det dekket av foreldrene. Hva mener dere?

Det er jo selvfølgelig ikke obligatorisk å betale for barnas førerkort, men er ikke det litt tradisjon? Det er i min familie i allefall.

EDIT: Skjønner at ikke alle har råd til det. Foreldrene min er gift og har begge fulltidsjobb. Jeg har to brødre som er 8 og 5 år eldre enn meg så det ble ikke slik at foreldrene mine ikke hadde råd. De betallte bare ett førerkort om gangen, men jeg tror mitt var litt dyrere fordi det er så lenge siden brødrene mine fikk og fordi jeg trengte flere timer tror jeg.

Endret av Chiyo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har det aldri vært snakk om å få sponset noe førerkort og ser ikke hva foreldrene mine har med det å gjøre. Den dagen jeg har behov for lappen klarer jeg nok å finansiere den selv :)

Har fått hjelp med leilighet da :)

Skrevet

Jeg fikk tilsammen 10 000kr av foreldrene mine til lappen, resten betalte jeg selv med penger jeg hadde spart opp osv :)

Skrevet

Eg og syskna mine fekk ikkje førarkort, så rike foreldre har ikkje eg... Over 20 tusen kr ganger tre ungar blir i overkant dyrt for mange. Hugsar me fekk noko av det i bursdagsgåve (trur det var glattkjøyring eller langkjøyringskurset)... Men ellers betalte me alt sjølv, finansiert av deltidsjobbar.

Eg kjem ikkje til å betale for mine ungar heller, kanskje delvis viss eg får god økonomi, men ikkje fullfinansiering. Eg meiner ungdommar har godt av å jobbe for sånt sjølv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke fått førerkortet betalt. Skal sies at jeg røyka fra jeg var 12 til jeg var 15, og begynte også å drikke alkohol på fest når jeg var 12-13, men jeg fikk aldri noe løfte om at de skulle betale visst jeg lot være. Det samme gjelder søskenene mine :) Vi har vel stort sett blitt opplært til at vil vi ha noe - så får vi spare penger til det selv :) Har forsåvidt valgt å ikke ta lappen foreløpig - for sålenge jeg er under 20 så er det mye billigere med ungdomskort på kollektivtransport. Har veldig trang økonomi og når husleie og regninger er betalt og den billigste maten er kjøpt inn så er det ikke en krone til overs til sparing - enda. :)

Skrevet

Jeg og søsteren min fikk begge 10 000kr til førerkortet. Hvis vi ikke hadde begynt å røyke før vi ble 18år. Tror vi også fikk 5000kr av besteforeldrene våre.

Skrevet

Jeg hadde også den avtalen at hvis jeg ikke begynte å røyke før jeg var 18 skulle mamma og pappa betale førerkortet for meg. Nå begynte jeg å røyke, men de fullfinansierte allikevel sertifikatet for meg. Kommer til å gjøre det samme for mine barn, hvis jeg har økonomi til det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Både og.

Traktorkortet betalte mine foreldre mot at jeg måtte hjelpe til med brøyting osv. Personbilkortet måtte jeg betale selv (mine foreldre mente at dersom jeg måtte jobbe/streve for å få kortet ville jeg sette mer pris på det og være reddere for å miste det, altså kjøre penere)

Når jeg kjører opp for storbil skal foreldrene mine hjelpe meg med ca halvparten (mot at jeg kjører en del for de)

Skrevet

Jeg fikk førerkort av foreldrene mine ja, og godt var det, for fy søren så dyrt det var/er! Foreldrene mine har råd til det, og har støttet både meg og min søster. Skal sies at jeg jobbet masse selv også da, men de pengene ble brukt på andre ting.

Vet ikke enda om jeg kommer til å sponse mine barn - sannsynligvis om økonomien tillater det, både jeg og samboeren min tjener mindre enn foreldrene mine gjør. Hans foreldre har ikke særlig med penger, så han har ikke fått førerkort; det har ikke søsknene hans heller.

Gjest Berit
Skrevet

Jeg og min søster fikk førerkort i 18-årsgave :)

Skrevet

Har sponset det, og synes at det skulle helst bare mangle så fremst man har økonomi til det.

Jenta hadde deltidsjobb, og kjøpte seg en bil for egne penger.

Skrevet

Jeg fikk halvparten av førerkortet dekket av foreldrene mine. Da er de sikre på at jeg ikke "sløser", og at det er noe jeg virkelig vil. Synes det er en veldig fin ordning, og kommer til å gjøre det samme med mine barn mest sannsynelig.

Det samme gjorde de forsåvidt ved kjøp av bil og instrument. De forstår jo at en ungdom på 16 år kanskje ikke har mulighet til å spare opp over 20.000 til å kjøpe instrument for, men jeg viste at jeg kunne få til 10.000, og da la de i 10.000 i tillegg. Jeg tror de gjør det for at jeg skal kunne veie pris mot hva man får.

Ble litt off topic, menmen..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke betalt førerkort for mine unger. Derfor så er de begge uten lappen. Jeg har bare ikke hatt økonomi til det ellers så hadde jeg gjerne gjort det. Det jeg har stilt opp med er å betale trafikkalt grunnkurs samt at jeg har sagt meg villig til å øvelseskjøre.

Selv fikk jeg lappen betalt. På den tiden da det ikke var lov til å øvelseskjøre privat. Jeg ville ikke for jeg kunne ikke se at jeg hadde råd til bil. Jeg ble "presset" og det er jeg glad for. Bil ble det jo etter hvert. Må si at jeg var enebarn av en enslig forsørger. Min mor skjønte verdien av dette og jeg er veldig takknemlig for at hun hadde mulighet.

Skrevet

Jeg hadde avtalen å ikke røyke eller drikke før jeg ble 18, og jeg fikk lappen av mine foreldre. Ønsker også å gjøre dette med eventuelle barn :)

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg skulle få førekortet hvis jeg ikke begynte å røyke før jeg var 18. Det gjorde jeg, derfor ingen lapp.

Kommer til å gjøre det samme med mine barn

Skrevet

Jeg fikk førerkortet av foreldrene mine, siden jeg hadde vært rolig og snill gjennom hele oppveksten. Og selvom jeg hadde begynt å drikke litt før jeg var 18 valgt foreldrene mine å se overse det siden det var under kontrollerte forhold, og jeg kom aldri beruset hjem!

Hvis det ikke hadde hvert for at moren min betalte for det hadde jeg nok ikke giddet å ta lappen! :)

Skrevet

Bortskjemmte unger får førerkort fra foreldra.

Hvist du ikke har råd til bil- så har du ikke råd til førerkortet heller. Så da må du få deg inntekt først.

Det er vertfall min mening.

Skrevet

Hvist du ikke har råd til bil- så har du ikke råd til førerkortet heller. Så da må du få deg inntekt først.

Og hvorffor trenger folk betaling for å ikke røyke og drikke? Hva er DET lissom..

Bestikke unger pga at foreldra ikke har bra nok argumenter?

Skrevet

Og hvorffor trenger folk betaling for å ikke røyke og drikke? Hva er DET lissom..

Bestikke unger pga at foreldra ikke har bra nok argumenter?

Kan jeg regne med at du ikke fikk sponsest lappen av dine foreldre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...