Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :) jeg har prøvd å begynne og spise litt sunnere. Problemet er at jeg ikke kan så mye om sunn mat. Er det noen som har gode oppskrifter til sunn mat, gjerne med næringsinnhold, kcal o.l. Eller kanskje dere vet om noen gode sider med oppskrifter på sunn mat? Målet er å gå ned i vekt og jeg har fått beskjed om å spise mellom 1200 og 1500 kcal om dagen. Håper noen kan hjelpe meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann :) jeg har prøvd å begynne og spise litt sunnere. Problemet er at jeg ikke kan så mye om sunn mat. Er det noen som har gode oppskrifter til sunn mat, gjerne med næringsinnhold, kcal o.l. Eller kanskje dere vet om noen gode sider med oppskrifter på sunn mat? Målet er å gå ned i vekt og jeg har fått beskjed om å spise mellom 1200 og 1500 kcal om dagen. Håper noen kan hjelpe meg :)

Vann/råkost.
Skrevet

Sunnheten i mat måles ikke i energi. Så om du ser på mengden kcal i en produkt som et mål på hvor sunt det er: Slutt med det!

Sunn mat er f.eks. Grønnsaker, frukt, (grovt/helt) korn, nøtter, renskåret kjøtt, egg, fisk.

Usunn mat er feks: fløte, godteri, brus, øl, vin, sprit.

Første steg er å lage all mat selv, fra bunnen av.

Andre steg blir å redusere mengden energi du spiser.

Tredje steg blir å trene.

Få nok regelmessig søvn. Du må ikke være oppe lenge. Om du har en 8-16 jobb kan du godt legge deg feks kl 22 og stå opp kl 6. Alt du får gjort om morgenen vil da føles som en bonus.

De fleste gjør ikke så mye annet etter kl 22, enn å se på tv alikevel.

Skrevet

Nå synes jeg absolutt ikke du skal gå noe under 1500 kalorier (dette er for lite om du er veldig aktiv og eller trener i tillegg mener jeg), selv dette er i utgangspunktet lite, men jeg vet ikke noe om deg, din høyde, vekt og aktivitetsnivå osv. Men her har du en dagsmeny for kvinner på 1500 kalorier, så får du litt innblikk i hvor mye mat/drikke dette tilsvarer;

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=10626

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...