Gå til innhold

Innser at jeg trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bruke deres kloke hoder jeg... Skjønner ikke hva som skjer!

Jeg har klart å gå ned 17 kg på ca et år. Begynte å trene, endret kosthold, og dette fungerte greit. Men nå er det 4 mnd siden vekta rikket seg. Jeg er 1.73 høy, veier 73 kg. Ønsker å gå ned 5-8 kg til. Bør vel fortelle om trening og matvaner:

Frokost: En skive grovt brød med magert pålegg, et hardkokt egg.

Mellommåltid: Frukt eller en sånn pose fra Allevo.

Lunsj: Salat/brødskiver med pålegg/egg

Middag: Kan være mye forskjellig; kylling/pasta/gryterett/fisk... Alltid mye grønnsaker.

Mellommåltid: Frukt/yougurt/pose fra Allevo.

Kveldsmat: 1-2 brødskiver med pålegg, et hardkokt egg.

Koser meg med litt snop, litt ekstra god mat og et glass med brus på lørdagene :D

Noen vil sikkert si at dette er for lite mat, men jeg forsøker nå å kutte litt ned for å komme videre. Har spist mer enn dette før, men som sagt har det stoppet helt opp de siste 4 mnd.

Jeg trener 4 dager i uka. En halvtime på trimsykkel, en halvtime på steppmaskin og ca 15 min med rockering hver gang. Jeg rir også aktivt. Vil gjerne jogge, men grunnet skade i ankel er dette for vondt ennå.

Vil også gjerne si at jeg ikke har noe særlig peiling på dette med trening i forhold til kosthold og slikt... Forsøker å holde kaloribruken over inntaket, og vet at det ikke er noen rask løsning på vektnedgang.

Så hva gjør jeg feil dere?

Alle råd og kommentarer mottas med stor takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spiser du mer til kvelds enn til frokost?

Hvis du ikke går ned så kan det hende kroppen har vendt seg til den samme gamle tralten i treningen din. Øk intensiteten, jobb enda hardere.

Skrevet

Hvorfor spiser du mer til kvelds enn til frokost?

Hvis du ikke går ned så kan det hende kroppen har vendt seg til den samme gamle tralten i treningen din. Øk intensiteten, jobb enda hardere.

Blir gjerne mer til kvelds fordi jeg aldri har vært glad i mat på morgenen.

Takk for råd ang treningen, skal forsøke dette :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at måltidene skal reduseres i mengde ettersom dagen går. Dette er ofte ikke kompatibelt med den vestlige livsstilen, hvor man gjerne ikke er ferdig på jobb før 5.

Skrevet (endret)

Det eneste jeg legger merke til er at du har to måltider etter middag. Er det nødvendig?

Edit: Ser også at du spiser pasta til middag, det er jo ikke det beste hvis du prøver å gå ned. Hvor ofte spiser du det?

Endret av Gjesten
Skrevet

Det eneste jeg legger merke til er at du har to måltider etter middag. Er det nødvendig?

Edit: Ser også at du spiser pasta til middag, det er jo ikke det beste hvis du prøver å gå ned. Hvor ofte spiser du det?

Nei det er sikkert ikke nødvendig med to måltider etter middag, men jeg blir så sulten. Prøver å ikke spise så mye hver gang, er vel bedre med flere små måltider enn store?

Jo, jeg nevnte pasta, selv om dette ikke er ofte. Jeg spiser veldig variert til middag, men er flink til å styre unna ting som poteter, ris og pasta, selv om jeg jo får i meg noe av dette en skjelden gang også. Spiser pasta 2-3 ganger i mnd ca.

Skrevet (endret)

Nei det er sikkert ikke nødvendig med to måltider etter middag, men jeg blir så sulten. Prøver å ikke spise så mye hver gang, er vel bedre med flere små måltider enn store?

Jo, jeg nevnte pasta, selv om dette ikke er ofte. Jeg spiser veldig variert til middag, men er flink til å styre unna ting som poteter, ris og pasta, selv om jeg jo får i meg noe av dette en skjelden gang også. Spiser pasta 2-3 ganger i mnd ca.

Da burde det ikke ha så mye å si :)

Blir litt nysgjerrig på når du spiser middag, siden du blir sulten to ganger etterpå? Spiser du nok til middag? Du har rett i at man skal spise "litt og ofte", men samtidig har du lov til å spise deg mett. Når du er sulten er det fordi kroppen trenger påfylling og da bør du spise til du er passelig og behagelig mett.

Endret av Gjesten
Skrevet

Jeg har lest at måltidene skal reduseres i mengde ettersom dagen går. Dette er ofte ikke kompatibelt med den vestlige livsstilen, hvor man gjerne ikke er ferdig på jobb før 5.

Dette er nok bare gammel myte, det er det totale inntaket som teller uansett. Men det anbefales at en spiser mer på dagen for da trenger en mer energi, det viktig å holde ett stabilt blodsukker og da unngår en ofte de store fristelsene om kveldene som ofte består av usunn snacks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...