Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #1 Skrevet 27. mai 2010 Er på nippet med å slå opp med kjæresten min jeg nå.. Fordi han er en forbanna latsabb! I et år har vi pratet om å flytte sammen, vi ventet bare på at jeg skulle bli friskemeldt og begynne å jobbe. Jeg fikk meg en (deltids)jobb, men han sluttet i sin (pga utrivsel) i januar. Siden det har han vært arbeidsløs, bare sitti å venta på nav penger og spillt world of warcraft hele dagen. Jeg prøver å hjelpe han, jeg titter etter jobber for han osv (nei jeg presser han ikke på noe vis fordi jeg bare leser opp en jobb kanskje 1-2-3 ganger i mnd. Ikke oftere. ). Han sier bare at han ikke er "klar" for å jobbe enda ogsånt. I går kom jeg med et forslag om den PERFEKTE jobben. Bra lønn, det er innen for det han er utdannet som og det er noe han elsker å gjøre. Så får jeg til svar at "neeei, synd den var lagt ut nå, for jeg gidder ikke jobbe enda!" Jeg blir jo oppgitt han sier hele tiden at han snart skal legge ut CV hos diverse bemanningsbyråer ogsånt, men jeg er så dritt lei. Det er ikke det at han ikke vil flytte inn med meg, det vil han gjerne. Han bare vil helst sitte på rævva og spille og få navpenger istedet for å jobbe.. Vurderer virkelig å slå opp..
Gjest Smaragd Skrevet 27. mai 2010 #2 Skrevet 27. mai 2010 Tror kanskje et aldri så lite ultimatum er på sin plass snart da....?
Piper Skrevet 27. mai 2010 #3 Skrevet 27. mai 2010 Jeg hadde ikke orket å leve med en person som ikke gidder å jobbe, for det sier mye om han som person. En ting er at man er ufrivillig arbeidsledig, noe helt annet er det når man er frivillig arbeidsledig. det sier mye om hans holdning til arbeid, og den er ikke god.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #4 Skrevet 27. mai 2010 Det er virkelig ikke attraktivt med en partner som ikke gidder. Man MÅ jobbe (med mindre man ikke kan) for å overleve og gjøre det man vil her i verden. Problemet er at han er også avhengig av WOW. Han forstår ikke at han ikke kan fortsette slik, og noen ganger så går det så langt at de får ikke sluttet før noe alvorlig skjer. Som f.eks at partneren går fra dem. Hadde jeg vært deg hadde jeg sagt at hvis det ikke blir noen ordning så flytter jeg ut - NÅ.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. mai 2010 #5 Skrevet 27. mai 2010 Han har vært frivillig arbeidsledig siden januar? Uffda. Jeg forstår godt at du blir sur på ham og vurderer å dumpe ham. Det er veldig uattraktivt med en mann uten ambisjoner, man føler på en måte at man ser dem råtne bort og visne vekk. Synes du har vært flink til å oppmuntre ham. Kanskje problemet er at han er dritt lei av det han utdannet seg til, og burde prøve noe helt nytt? Prøv å finn ut hvor langt du kan strekke deg i situasjonen. Klarer du å leve med ham som arbeidsledig et helt liv? Eller kanskje bare til høsten? Det du finner ut får du si til ham. "om du ikke har begynt å søke jobber innen (maksgrensa for hva du fikser) så går jeg fra deg, FORDI (jeg synes du er uattraktiv/jeg synes du er lat eller hvilken grunn du mener er sterkest)" og så nevner du det ikke igjen. Og da får du stå ved det også, om han ikke innfrir det du vil, så stikker du. Hvorfor skal du leve med en mann du ikke respekterer?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #6 Skrevet 27. mai 2010 Hva mener du med friskmeldt? Hva feiler det han?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #7 Skrevet 27. mai 2010 Takk for svar. Er veldig vannskelig det her, jeg syntes det er så irriterende at han dag og og dag inn sitter foran dataen og spiller.. Vi bor IKKE sammen, vi skulle egentlig flytte sammen når JEG fikk meg jobb (så begge jobbet) men han sluttet jo i jobben så da blei det ikke noe av. Vi er begge unge, og begge bor hos foreldrene våre. Hva mener du med friskmeldt? Hva feiler det han? JEG ble friskemeldt, ikke han. Han er frisk som en fisk.
Kråkesaks Skrevet 27. mai 2010 #8 Skrevet 27. mai 2010 Det høres ut som om han har en form for spilleavhengighet og at han trenger hjelp.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #9 Skrevet 27. mai 2010 Eller så vil han ikke flytte sammen, siden kriteriet har endrert seg.. Fra du må ha jobb til begge må ha jobb. Vi bor IKKE sammen, vi skulle egentlig flytte sammen når JEG fikk meg jobb (så begge jobbet) men han sluttet jo i jobben så da blei det ikke noe av. Vi er begge unge, og begge bor hos foreldrene våre. Hva lever han egentlig av? Sine foreldre? og hvor gammel er han? Syns foreldrene det er helt greit at han bor hjemme? Tiltaksløse mannfolk.. Spring så fort som du kan
gullhjerte Skrevet 27. mai 2010 #10 Skrevet 27. mai 2010 Det er tydeligvis veldig behagelig å spille WoW, bo gratis hos mamma og pappa, og samtidig få penger av NAV.. Bonus liksom! Først og fremst lurer jeg på hva foreldrene hans tenker.. Men det eneste du kan gjøre er å være ærlig med han. Si det som du er, at du synes det er forferdelig uattraktivt at han er så bedagelig, og ikke ønsker å jobbe for at dere skal kunne flytte sammen. Er det dataavhengighet inne i bildet? Jeg har en tidligere venn som er i samme situasjon, han bor hjemme hos mor og far (23 år), får penger av Nav og det er ikke lenger noe alternativ å gå ut i den virkelig verden.. Han fungerer rett og slett ikke der, det er altfor lenge siden han deltok sist i det virkelige samfunnet. Kanskje litt skremselspropaganda, men det er faktisk noen som havner der i samfunnet og. Det er like ødeleggende som å være avhengig av alkohol.
gbnj Skrevet 27. mai 2010 #11 Skrevet 27. mai 2010 Jeg hadde ikke orket å leve med en person som ikke gidder å jobbe, for det sier mye om han som person. En ting er at man er ufrivillig arbeidsledig, noe helt annet er det når man er frivillig arbeidsledig. det sier mye om hans holdning til arbeid, og den er ikke god. Hvis vedkommende ikke snyltet på andre, hva hadde vært galt med å ikke arebeide mer enn nødvendig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #12 Skrevet 27. mai 2010 Det høres ut som om han har en form for spilleavhengighet og at han trenger hjelp. Han blir sint hver gang jeg drar det opp og sier han trenger en form for avkobling med tanke på faren. Faren er en agressiv, sint mann som klager og skriker og drikker konstant når faren er hjemme. Umulig å prate om det da han bare hisser seg opp.. Eller så vil han ikke flytte sammen, siden kriteriet har endrert seg.. Fra du må ha jobb til begge må ha jobb. Hva lever han egentlig av? Sine foreldre? og hvor gammel er han? Syns foreldrene det er helt greit at han bor hjemme? Tiltaksløse mannfolk.. Spring så fort som du kan Han får jo nav penger og lever av det. Betaler ikke noe i husleie, men må betale mat selv da faren er "reisende snekker" og reiser rundt og blir borte i et par dager. Han er 21 år. Faren syntes det er ok han bor hjemme, men han klager hver dag om at han ikke har jobb. Han er veldig sint, og går inn for å såre sønnen sin daglig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 27. mai 2010 #13 Skrevet 27. mai 2010 diskuterte dette med min samboer(da kjæreste) i studietiden når vi hadde en relativt vanskelig økonomi. både han og jeg konkluderte med at vi selvsagt ville ta enhver jobb om vi ikke fikk jobb med en gang studiene var ferdige. frivillig arbeidsledighet(og faktisk snylting på våre skattepenger) er det mest uattraktive jeg vet om, og det er direkte provoserende. jeg har selv mastergrad, og holder på å bygge meg en ganske bra karriere. min CV er langt bedre en endel andre i mitt segment, og jeg har tro på at jeg skal kunne gjøre det bra i ykreslivet. likevel har jeg vært helt forberedt på å ta jobber som ikke er relatert til utdannelse/erfaring dersom mitt muligens kommende jobbskifte ikke går like raskt som jeg ønsker. det er rett og slett for flaut å sitte hjemme frivillig å ikke "gidde" arbeide. han fortjener å bli dumpet, og du kommer til å få så utrolig stor respekt for deg selv om du gjør det. når du blir litt eldre kommer nok det til å være noe du ser tilbake på med stolthet, istedetfor skam for at du faktisk gadd være sammen med en så tafatt guttunge. finn deg en fantastisk kjæreste som har pågangsmot, respekt for seg selv og andre - og som har et oppegående liv. det er nok av dem der ute:)
gbnj Skrevet 27. mai 2010 #15 Skrevet 27. mai 2010 diskuterte dette med min samboer(da kjæreste) i studietiden når vi hadde en relativt vanskelig økonomi. både han og jeg konkluderte med at vi selvsagt ville ta enhver jobb om vi ikke fikk jobb med en gang studiene var ferdige. frivillig arbeidsledighet(og faktisk snylting på våre skattepenger) er det mest uattraktive jeg vet om, og det er direkte provoserende. jeg har selv mastergrad, og holder på å bygge meg en ganske bra karriere. min CV er langt bedre en endel andre i mitt segment, og jeg har tro på at jeg skal kunne gjøre det bra i ykreslivet. likevel har jeg vært helt forberedt på å ta jobber som ikke er relatert til utdannelse/erfaring dersom mitt muligens kommende jobbskifte ikke går like raskt som jeg ønsker. det er rett og slett for flaut å sitte hjemme frivillig å ikke "gidde" arbeide. han fortjener å bli dumpet, og du kommer til å få så utrolig stor respekt for deg selv om du gjør det. når du blir litt eldre kommer nok det til å være noe du ser tilbake på med stolthet, istedetfor skam for at du faktisk gadd være sammen med en så tafatt guttunge. finn deg en fantastisk kjæreste som har pågangsmot, respekt for seg selv og andre - og som har et oppegående liv. det er nok av dem der ute:) Har man skapt nok verdier tideligere, som man lever av, dvs ikke snylter på andre, hva er galt med å ikke jobbe mer enn nødvendig?
cypress Skrevet 27. mai 2010 #17 Skrevet 27. mai 2010 Har man skapt nok verdier tideligere, som man lever av, dvs ikke snylter på andre, hva er galt med å ikke jobbe mer enn nødvendig? Ingenting! Men det er jo ikke det som er tilfellet her dessverre...
Gjest A Skrevet 27. mai 2010 #18 Skrevet 27. mai 2010 Men det er jo trygdesvindel. Han har ikke rett på penger fra NAV når han skulle søkt og fått jobb. Så han svindler NAV og burte bli ferska. Han kan bli straffa for trygdesvindel. Og bør i hvertfall miste NAV-penga pga han kunne hatt en jobb -og regler er at når du ikke tar den jobben du kan få-så får du ingen støtte.
Gjest A Skrevet 27. mai 2010 #19 Skrevet 27. mai 2010 Han blir sint hver gang jeg drar det opp og sier han trenger en form for avkobling med tanke på faren. Faren er en agressiv, sint mann som klager og skriker og drikker konstant når faren er hjemme. Umulig å prate om det da han bare hisser seg opp.. Han får jo nav penger og lever av det. Betaler ikke noe i husleie, men må betale mat selv da faren er "reisende snekker" og reiser rundt og blir borte i et par dager. Han er 21 år. Faren syntes det er ok han bor hjemme, men han klager hver dag om at han ikke har jobb. Han er veldig sint, og går inn for å såre sønnen sin daglig. Da skaffer du deg en jobb da. Og får inntekt og så fløtter du for deg sjøl så du får en bedre situasjon. Faren har alkoholproblem men klarer fortsatt å jobbe. Og prøver å få disiplin på sønnen sin- sjøl om han ikke vet hvordan han skal få ordna det men bare bruker kjeft... Og han lar sønnen bo hos seg sjøl om sønnen er voksen pga han har interesse av at sønnen skal ha det bra. Så kritiserer den sønnen faren sin? Hva er det med den sønnen spør jeg da. Avkobling fra at faren klager- det blir å skaffe den jobben -så faren slutter å klage. Og fløtte for seg sjøl så han får en bedre situasjon. Det blir avkobling. Ikke å sitte på World of Warcraft og ta imot penger far NAV som han bryter reglene med å få når han ikke søker på jobber.
Gjest Psiv Skrevet 27. mai 2010 #20 Skrevet 27. mai 2010 Wow er veldig avhengighetsskapende, iom. at det stadig stimulerer belønningssenteret i hjernen. For enkelte kan den avhengigheten bli like sterk som hos en narkoman (uten at man skal stigmatisere wow-spillere av den grunn, de fleste greier jo å holde en viss balanse). Forholdet han har til faren forverrer det hele, kanskje selvtilliten hans er helt på bånn og det føles helt uoverkommelig å dra ut og søke jobb. Skjønner godt at han heller vil stenge verden ute og spille wow... Men det at en helt arbeidsfør mann sitter hjemme og spiller hele dagen i stedet for å jobbe er helt tragisk, og han er nok ikke noe godt samboeremne nå. Høres ut som om du burde stille et ultimatum ja, du kommer nok til å bli glad for det senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå