Gå til innhold

Hvilket alderstrinn er mest krevende?

Anbefalte innlegg

Gjest Jenny
Skrevet

Som nybakt mor som ennå ikke har fått hverdagen helt på stell ennå, har jeg begyntå lure på hvilket alderstrinn du mener var mest krevende og utfordrende og slitsomt slik duopplevde det?

Jeg sliter med å komme meg gjennom amming og stell på nettene og for lite og oppstykket søvn, men innser at det nok går seg til etter hvert og at det kan ligge tøffere perioder foran oss som jeg ikke vet om ennå... Tross alt har jeg et barn som stort sett spiser og sover ennå (og når hun sover kan jeg få gjort litt annet).

Men når begynner barnet å bli klengete døgnet rundt, eller når kommer tøffe trassperioder?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et alderstrinn du ikke har tatt med i beregningen enda - tenåringen :gjeiper:

Gjest molte
Skrevet

Jeg synes absolutt de første månedene er mest krevende. Det lir lettere etterhvert som man får rutine på ting.

Vi hadde en tøff periode med mye sykdom og dårlig søvn da eldstemann var 1-1,5 år, men etter det har jeg følt at ting har blitt bedre og bedre. Man får et barn man kan kommunisere med og finne på ting sammen med i større og større grad, og det er kjempemorsomt.

Trass og klenging varierer jo fra barn til barn, men jeg synes ikke det har vært noe problem hos oss. Viktig at foreldre har en strategi på hvordan man skal takle slike ting.

Gjest Jenny
Skrevet

Hehe, jeg tenkte i grunnen på hele oppveksten fra 0 til 18 år, og en venninne med tenåring nå har det veldig tøft for tiden.

Men jeg har mye erfaringer med større barn/tenåringer, men ingen erfaring med småbarn, derfor jeg spurte...

Takk for svaret ditt forresten :)

Gjest molte
Skrevet

Tenåringer ja... Det gruer jeg meg til... :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Syns den mest slitsomme tiden var fra de begynte å gå (rundt 1 år) til det gikk ant å prate litt fornuft til dem, rundt 4 års alderen. Måtte fotfølge dem hele tiden, de var høyt og lavt + trassige.

Gjest navnelapp
Skrevet

Dei første tjue åra...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en venninne som bruker å sammenligne barns oppvekst med et svangerskap... hun gjør det med et glimt i øyet så klart. ;)

De første 3 mnd/6 årene er preget av masse kos, nyhetens interesse, alt er spennende og nytt, men også tøft med morgenkvalme/sykdom, redsel for at noe skal gå galt osv...

3-6 mnd/6-12 år... nyhetens interesse har lagt seg, rutinene har kommet fullt ut på plass, alt går egentlig av seg selv. Dette er tiden man gleder seg mest over svangerskapet/barnet.

Det siste trimesteret er tyngst. Utfordringene står i kø, du føler deg tung, sliten, og gleder deg til å få barnet ut av magen/redet.

Jeg liker denne sammenligningen godt, og den stemmer veldig godt med mine erfaringer som mor. :)

Skrevet

Tror nok det er veldig forskjellig fra barn til barn og. Jeg har ikke tenåringer så får ikke sammenligna med det da. Men datteren min var så trssig som ett mareritt fra hun var 1,5-4 år, var virkelig ille, og jeg var kronisk utslitt. Mens med minstemann var det babytiden som var mest slitsom da han var krevende og få til og sove og sov lite som baby, men fra 1 år og oppover på han har det bare blitt bedre og bedre, nesten ikke noe trass, så han er en drøm å ha med å gjøre nå som han er 3 år.

Skrevet

Min eldste er berre litt over to år, men eg syns det har blitt lettare og lettare. Fyrste halvåret var fælt. Etter det blei det stadig betre fram mot 1 år. 1-2 år er ein fantastisk alder :hjerte: Gler meg til fortsettelsen.

Minsten er 8 mnd og har vore igjennom ein tøff periode med fast føde-nekt, flaskenekt og dårleg søvn. Men no, 3 mnd etter innføring av fast føde, og 8 mnd etter at eg prøvde å gi flaske for 1. gong, drikker han endeleg av både tutekopp og flaske, og eter så og seie alt han får servert. Så no gler eg meg til fortsettelsen der og :)

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg har 2 jenter. En på 4 og en på 16...og må innrømme at de begge er i en vanskelig alder. 4åringer trasser og tenåringen har humørsvingninger. Jeg blir dratt fra den ene til den andre og føler meg helt maktesløs innimellom. :sukk:

Jeg tror det er lettere å si når den beste alderen er. Det er fra ca 7 til ca 11... ikke så ulikt innlegget til Gjest som sammenligner barns oppvekst med et svangerskap.

:skravle:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Alle alder har sin sjarm heter det. Jeg synst de første årene var mer slitsomt, men på en annen måte en det er nå. Min mellomste har vært krevendes hele tiden og er snart 5 år og krever mer en minstemann som er 2.5. Tror det kommer an på barnet og er ganske så forskjellig. Jeg tror ikke det blir enklere med årene, men slitsomt på en annen måte ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

(13)14-16(17) år gamle jenter er nok de verste skapningene på jord.

Skrevet

Dei første tjue åra...

Skriver under på den...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...