Gå til innhold

"Uregistrert" valp - noen betydning?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe hund og lurer enkelt og greit på om det har noen betydning om hunden er registrert i Norges Kennel Klubb? Er det et "must" eller er det ikke så nøye? Hva har det av betydning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva slags rase og hva du skal bruke den til. Jeg har selv en ureg border collie. Men jeg ville ikke kjøpt hvilken som helst ureg gjeterhund. Jeg visste hvem "oppdretter" var og hvor godt foreldrene til valpen gjorde det, samt hvordan tidligere kull fra samme foreldre har gjort det. I tillegg kunne "oppdretteren" vise til hvilke som var besteforeldre osv til kullet. I tillegg får jeg god oppfølging og kan spørre "oppdretteren" om alt jeg som nybegynner med gjeterhund lurer på :)

Skrevet

Det er det samme som å kjøpe en blandingshund, så er jo i utgangspunktet ikke noe i veien for det. Med mindre man vil holde på med utstilling / få lydighet-/brukstitler på hunden sin / avle på hunden (blir jo valper uten stamtavle).

Eneste jeg ville vært veldig skeptisk til er annonser på finn.no som averteres som chihuahuaer/fransk bulldog/mopser og andre lignende miniatyrhunder uten stamtavle, og ofte fra Sverige. Disse kan være ulovlig innførte hunder som du kan risikere å bli fratatt. Sørg for å få se moren til valpene, hvor valpen er vokst opp osv, slik at du er sikker på at dette ikke er smuglervalper.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på rase og grunnen til at den ikke er registrert, men sånn generelt ville jeg aldri betalt full pris for en uregistret hund, siden den i praksis er det samme som en blandingshund. Det er så lite som skal til for å registrere, så jeg ville spurt meg hvorfor den ikke er det. Skyldes det at en forelder er ukjent er hunden verdt mindre, skyldes det at oppdretter avler på tisper for hyppig eller når de er for unge/gamle/har sykdommer som utelukker avl ville jeg ikke hatt hunden i det hele tatt.

Så lenge hunden tilhører en rase som kan registreres i NKK er det egentlig ingen grunn til at det ikke skal gjøres, så lenge begge foreldrene er kjent og tilhører denne rasen. Så at dette ikke blir gjort er vanligvis ett tegn på useriøse oppdrettere.

En annen sak er at dersom det er snakk om en rase som kan forveksles med de rasene som er forbudt i Norge kan man få store problemer og i verste fall få hunden avlivet, dersom man ikke har papirer på den.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er en renraset hund, ikke av en "risikorase" mht ulovlighet. "Oppdretteren" er en bekjent av foreldrene mine, de drev tidligere med avl på rasen, men kuttet det ut for noen år siden. Grunnen til at kullet ikke skal registres vet jeg ikke, men jeg har møtt både "oppdretteren" og begge foreldrene til valpene og har et godt inntrykk av både folkene og dyrene.

Har bare alltid hatt hunder som har vært registrert i NKK, men har aldri tenkt over hva dette egentlig har av betydnig...

Skrevet

Den må være reg i NKK for å:

- stille ut

- få championater i div grener (eks NLCh)

- få stamtavle på hunden

- kunne få registrerte valper selv

Så det kommer helt ann på hva du ønsker å bruke hunden din til. :)

Gjest Huffsa
Skrevet

Det er en renraset hund, ikke av en "risikorase" mht ulovlighet. "Oppdretteren" er en bekjent av foreldrene mine, de drev tidligere med avl på rasen, men kuttet det ut for noen år siden. Grunnen til at kullet ikke skal registres vet jeg ikke, men jeg har møtt både "oppdretteren" og begge foreldrene til valpene og har et godt inntrykk av både folkene og dyrene.

Har bare alltid hatt hunder som har vært registrert i NKK, men har aldri tenkt over hva dette egentlig har av betydnig...

Du bør ihvertfall finne ut hvorfor de ikke er registert.

Når foreldrene er reinrasa er det som regel en god grunn til at de ikke blir registrert (moren er for ung/for gammel, har fått for mange kull, faren har en testikkel osv).

For meg er det viktig å kunne sjekke sykdomshistorie bak i familien. Du kan heller ikke stille ut hunden eller kokurere på høyere nivå i hundesporter.

Den regnes som en blandingshund selv om den er "renraset".

Skrevet

Neida, hvis du bare skal ha hunden som kosehund går det nok bra at den ikke er registrert i NKK.

Skrevet

Nei det har ingen betydning om valpen er registrert i Kennelklubben.

Det gjør ingenting fra eller til, bortsett fra at valpen blir mye dyrere på grunn av alle de skyhøye avgiftene klubben tar, og alt papirarbeidet dette medfører for oppdretteren.

Til syvende og sist er det arbeidet oppdretteren gjør med valpen helsemessig, at foreldrene er ordentlig sjekket på helse og at valpen blir ordentlig sosialisert som teller, dette har jeg erfart selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hunden skal bare være kosehund, vi har aldri drevet med utstilling eller andre former med konkurranser på våre hunder, og sist vi kjøpte hund ble vi faktisk nektet av to oppdrettere fordi vi ga uttrykk for at vi ikke var interessert i å stille ut. Da ønsket de ikke å selge til oss allikevel.

Prismessig koster vel valpene drøyt halvparten av hva en valp som er registrert i NKK koster, så det er jo noen tusenlapper spart, men pengene er ikke det viktigste for meg. Helsemessig stoler jeg på "oppdretteren", de har drevet seriøst med oppdrett av rasen gjennom mange år og de var alltid mer fokusert på helse og gemytt enn eksteriør. Noe av grunnen til at de sluttet som aktive oppdrettere var visst at de ikke orket presset på ting de mente var helt feil innen rasemiljøet og de følte seg visst til slutt nærmest mobbet innad i miljøet. De ønsker ikke å registrere i NKK da de har meldt seg helt ut av hundemiljøet og ønsker ikke å ha noe mer kontakt med hverken NKK eller særforbundet for rasen.

Jeg skal kjøre dit i helgen for å hilse på valpene og foreldrene, så det blir spennende å se. Regner med at det kanskje blir et nytt familiemedlem, men jeg vil se valpene og snakke skikkelig med "oppdretteren" før avgjørelsen tas endelig.

TS

Skrevet

En av ulempene med å kjøpe uregistrert valp er at heller ikke eventuelle helseundersøkelser (HD, øyenlysning etc) er registrert noe sted (tror jeg da, mulig det finnes en mulighet til dette gjennom NOX-registeret, det vet jeg ikke.) Og da har du bare oppdretters ord for at foreldredyr og andre slektninger er testet for de sykdommene som er vanlige å teste for på rasen. Det finnes jo oppdrettere som avler på den eneste HD-frie hunden i et kull hvor alle søsknene har HD og skryter av at de er sååå seriøse som bare avler på frie hunder...

Du sier at du kjenner disse oppdretterne og vet at de er opptatt av helse og gemytt, så da er kanskje ikke dette så relevant for deg. Jeg bare nevner det siden det er ganske mange andre som tror at registrering og slik er fullstendig unødvendig.

Skrevet

Hvilken rase er det snakk om forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...