Gå til innhold

Leter etter en gammel barnebok..

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er på jakt etter favorittboka fra da jeg var liten, men kan ikke huske hva den heter.

Det er vel 20 år siden sist jeg leste den, så jeg husker ikke hele handlingen heller.. men det var om en mann og en dame som bodde på en liten øy, de hadde nesten ingenting og var lykkelige. Så bygget de ut øya (husker ikke helt hvordan det gikk til) skaffet seg båter og kyr og alt man kan tenke seg.. og en paviljong eller noe.

Så var det et forferdelig uvær, og alt sammen ble ødelagt hvis jeg ikke husker feil.

Moralen i boka var i hvert fall at man trenger ikke å ha masse ting for å være lykkelig.

Den kom fra en bokklubb på 80-tallet en gang, husker ikke hva bokklubben heter, men de hadde mange andre bøker, som Gullhår, Rødhette, Ulven og geitekillingene, piken med svovelstikkene, osv.

Håper noen kan hjelpe meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den hemmelige øya var en av mine favorittbøker, men den handler om fire barn, ikke en mann og en dame. Resten passer for så vidt ganske bra, så kanskje det er den...? Den handler om tre søsken som bor hos en slem onkel og tante eller noe, og de rømmer derfra sammen med en gutt som kan alt om å klare seg ute i naturen. De bor på en øy i en innsjø i månedsvis, og bygger blant annet et slags hus av levende piletrær, og de dyrker mat og smugler over en ku og noen høner. Det stemmer at det var et uvær, men de fikk vel stablet seg på bena igjen. Det var også noen grotter på øya hvor de ved en anledning gjemte seg for noen uvedkommende. Til slutt ble de naturligvis gjenforent med foreldrene sine, og kompisen ble adoptert som en del av søskenflokken.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke den jeg tenkte på, men tusen takk for svar!

Fant ut hva den heter - "Havkongens gave", men det er visst ikke så lett å få tak i den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...