Gjest Madley Skrevet 22. september 2003 #21 Del Skrevet 22. september 2003 Hehe..kjæresten min har sagt at "Du planlegger, du bestemmer og jeg sier ja." Fin ordning. Men jeg får den hjelpa jeg trenger og jeg spør jo alltid om det er noe hun er enig/uenig i. Vi skal i utgangspunktet betale alt selv. Har iallefall planlagt ut fra det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
9na Skrevet 22. september 2003 #22 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg og kjæresten min bestemmer alt selv, foreldrene våre har ikke lagt seg opp i noe (men jeg har luftet mange ideer med moren min og fått gode innspill). Ellers er vi like mye engasjert i planleggingen begge to, og det synes jeg er veldig fint, at bryllupet ikke blir "min greie". (Nå har vi samme smak når det gjelder det meste, så det gjør det jo litt enklere. Ellers hadde jeg vært sjefen! :blunke: ). Vi betaler endel selv, og får endel av foreldrene våre. Foreldrene mine og svigerforeldrene skal betale en like stor sum. Vi synes det var greit, så bir det ikke noe dårlig stemning dem imellom (føre var...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2003 #23 Del Skrevet 22. september 2003 Nei nei. Logikken deres stinker, damer. Det er ikke logisk at den som betaler bestemmer - det er logisk at de som gifter seg bestemmer! Er foreldrene så kontrollsyke at de ikke vil la brudeparet bestemme dagen sin selv, burde de heller ikke bidra økonomisk. Økonomisk bidrag bør være en HJELP og en GAVE, ikke noe man gir for så å kreve masse tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2003 #24 Del Skrevet 22. september 2003 Kunne ikke vært mer enig med deg, gjest! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 22. september 2003 #25 Del Skrevet 22. september 2003 Nei nei. Logikken deres stinker, damer. Det er ikke logisk at den som betaler bestemmer - det er logisk at de som gifter seg bestemmer! Er foreldrene så kontrollsyke at de ikke vil la brudeparet bestemme dagen sin selv, burde de heller ikke bidra økonomisk. Økonomisk bidrag bør være en HJELP og en GAVE, ikke noe man gir for så å kreve masse tilbake. applaus for den vi bestemmer alt selv, og får det dermed som vi vil. Vi er voksne nok til å ordne i stand et bryllup uten innblanding fra foreldre og andre som måtte tro de hadde noe de skulle ha sagt Min søster prøvde seg med å si at hun ikke ville at vi skulle ha buffet, og fikk til svar av meg, har jeg spurt deg hva du synes? :o snakk om å bli paff, men jeg bryr meg ikke om hva alle andre måtte mene. Den dagen jeg gifter meg, er min og min kjære sin dag, og de som vil kan være med Men det lbir på våre premisser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurre Skrevet 22. september 2003 #26 Del Skrevet 22. september 2003 Når det gjelder vårt bryllup bestemmer samboeren og jeg like mye, men når sant skal sies er det vel "egentlig et fett" for han. Uansett er han likevel flink til å delta. Foreldrene våre bestemmer litt, men er veldig føyelige :D Når det gjelder betaling for bryllupet blir dette delt mellom foreldrene, men vi betaler bryllupsreisen selv. Vi er kjempe heldige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #27 Del Skrevet 23. september 2003 Nei nei. Logikken deres stinker, damer. Det er ikke logisk at den som betaler bestemmer - det er logisk at de som gifter seg bestemmer! Er foreldrene så kontrollsyke at de ikke vil la brudeparet bestemme dagen sin selv, burde de heller ikke bidra økonomisk. Økonomisk bidrag bør være en HJELP og en GAVE, ikke noe man gir for så å kreve masse tilbake. Endelig en gjest det er vel verdt å applaudere for!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #28 Del Skrevet 23. september 2003 det er faktisk logisk at den som betaler bestemmer.. dersom du vil bestemme alt og styre alt selv.. så får du jammen betale alt selv! gaver kan man selvfølgelig gjerne få.. men dersom man på noe vis "forventer" noen "gaver" fra foreldrene... (det er en del som gjør det.. mange tråder som antar at det er en "normal ting" at foreldre betaler..) det er dessuten min erfaring at selv gaver kan ha "strings attached" ser absolutt for meg kommentarer i retning "slik ville jeg aldri ha gjort det" osv så lenge foreldre har bidratt økonomisk så mener jeg faktisk de har krav på respekt og medbestemmelse. de vil da tradisjonelt også være "vertskap" for begivenheten; de er altså de som inviterer.. dere er da "hedersgjester" nei, bruke andres penger på ditt vis.. blir for barnslig for meg! og jeg holder fremdeles på logikken i at du ikke bør gape over mer enn du selv kan klare.. og ikke gifte deg før du har vist (og viser også i bryllupet) at du er så voksen at du også økonomisk står fult og helt på egne bein Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 23. september 2003 #29 Del Skrevet 23. september 2003 Vi betalte alt selv - selvsagt. Vi var over 30 hadde godt betalte jobber og dermed kunne vi også bestemme alt selv. Hver gang svigerdragen kom med dårlige forslag så ble hun avfeid. Den som betaler får bestemme - synes jeg. Vil du bestemme selv, så betaler du selv. Vi var også to stykker som giftet oss, og dermed to som betalte og bestemte. Kunne aldri ha overkjørt min mann på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #30 Del Skrevet 23. september 2003 Vi betaler den største biten selv, men har fått økonomisk hjelp fra begge sider, noe vi selvsagt setter stooor pris på!! Mine foreldre er offisiellt vertskap, fordi jeg ønsket det slik, uavhengig av støtte eller ikke. Min mor bidrar i tillegg med et hav av arbeidstimer, noe jeg setter umåtelig stor pris på! Og medbestemmelsesretten...... Vel, hun vil ikke ta noen avgjørelser og får det heller ikke. Men vi hører på alle hennes gode råd og har fulgt mange av dem! Dama har mer peil enn oss når det gjelder å arrangere store selskap, klart man skal benytte seg av tilgjengelig kunnskap..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minniepus Skrevet 23. september 2003 #31 Del Skrevet 23. september 2003 det er faktisk logisk at den som betaler bestemmer.. dersom du vil bestemme alt og styre alt selv.. så får du jammen betale alt selv! gaver kan man selvfølgelig gjerne få.. men dersom man på noe vis "forventer" noen "gaver" fra foreldrene... (det er en del som gjør det.. mange tråder som antar at det er en "normal ting" at foreldre betaler..) det er dessuten min erfaring at selv gaver kan ha "strings attached" ser absolutt for meg kommentarer i retning "slik ville jeg aldri ha gjort det" osv så lenge foreldre har bidratt økonomisk så mener jeg faktisk de har krav på respekt og medbestemmelse. de vil da tradisjonelt også være "vertskap" for begivenheten; de er altså de som inviterer.. dere er da "hedersgjester" nei, bruke andres penger på ditt vis.. blir for barnslig for meg! og jeg holder fremdeles på logikken i at du ikke bør gape over mer enn du selv kan klare.. og ikke gifte deg før du har vist (og viser også i bryllupet) at du er så voksen at du også økonomisk står fult og helt på egne bein Nei nei nei!!!! Våre foreldre bidrar. Jeg regnet med litt, siden jeg kjenner mamma og pappa, ikke "fordi det er sånn det er", men vi var også forberedt på å betale hele gildet selv. Skal man vente til man er godt etablert og har betalt ned lån osv før man gifter seg? Det er for de fleste sånn at de er i en etablererfase når de gifter seg, og har dermed ikke så mye til overs. Hvem som betaler og bestemmer får man finne ut selv! (Helt feil svar på denne tråden, men jeg blir så forbanna!!!) Vi bestemmer selv. Diskuterer med og spør foreldre i de tilfeller vi ønsker det, men de har ikke prøvd å bestemme noe (enda). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Tiili¤ Skrevet 23. september 2003 #32 Del Skrevet 23. september 2003 Vi bestemmer selv, og hører på gode råd fra foreldrene, men det er ikke en selvfølge at vil følger de rådene. Jeg har skilte foreldre, så vi har delt hele sulamitten i fire, så vi slipper jo kjempebillig fra det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 23. september 2003 #33 Del Skrevet 23. september 2003 ...syns det er meget overraskende hvor mange som får bryllupet betalt av foreldrene!! Selv gjorde vi alt selv - planla, satte opp budsjett etc. Og selvsagt la vi opp til et bryllup vi kunne betale selv... Det kostet oss til slutt ca. 50 000 - noe vi klarte fint med egne oppsparte penger. Selvsagt snakket vi med våre foreldre (særlig mine, siden bryllupet ble holdt på mitt hjemsted) underveis om ulike løsninger etc., men de var aldri inne på tanken at de skulle bestemme noe... Etter bryllupet kom det imidlertid frem at siden mamma og pappa bare har en datter, ville de gjerne stå for maten - de satte så inn på vår konto et beløp tilsvarende det de regnet med vi hadde betalt for maten. Vi tok selvsagt imot - tror de ville blitt skuffet ellers. Poenget er at det var VI som giftet oss, derfor betalte vi i utgangspunktet selv, og bestemte selv! Og dette har ikke noe med god økonomi og gjøre - vi er 23 og 24 og studenter begge to... Ikke det at det gjør meg noe at andre gjør det annerledes, men ville bare si at jeg ser det IKKE som noen selvfølge at foreldre er med og betaler! Samtidig syns jeg faktisk ikke det er unaturlig, hvis de betaler halve bryllupet deres, at de får et ord med i laget når det gjelder enkelte ting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. september 2003 #34 Del Skrevet 24. september 2003 helt enig med deg pip!! og nei; det ville ikke falle meg inn å vente til jeg fikk bedre råd med å gifte meg.. da vil jeg heller kutte ned på utgiftene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg Skrevet 24. september 2003 #35 Del Skrevet 24. september 2003 Litt begge deler hos oss - vi får økonomiske bidrag fra begge foreldreparene, fordi de selv ønsker å bidra. Men det er vi som bestemmer, og det respekterer de. Når det er sagt, lytter vi selvsagt til gode råd. Mamma kjenner restauratøren fra før gjennom jobben, så hun bidrar litt på den fronten. Svigerfar er prest og skal vie oss, så det er klart vi lytter til gode råd fra hans kant også. Dessuten har hele familien utpreget god smak og er flinke til å diskutere, så det har ikke blitt noe krangling. Så langt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvilling76 Skrevet 25. september 2003 #36 Del Skrevet 25. september 2003 Vi betalte, vi bestemte. ALT! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PrinsesseGullhår Skrevet 25. september 2003 #37 Del Skrevet 25. september 2003 Mamma og pappa insisterte paa aa betale alt. De vil gjerne folge tradisjoner og synes det er hyggelig aa kunne hjelpe naar de har muligheten til det. Reisen for hans venner tur/retur Norge betaler hans familie + kost og losji for disse. Bryllupsreisen betaler vi selv. Naar det gjelder hvem som bestemmer, er det vanskelig aa svare. Vi bestemmer litt alle sammen. Mamma er en mester i aa arrangere store selskaper og er i tillegg veldig kreativ. Iom at jeg ikke er i Norge blir det da naturlig at en del avgjoerelser blir gjort av henne. Dette synes jeg bare er hyggelig saa lenge jeg vet hun trives med det. Hun kjenner min smak, noen ganger bedre enn meg selv. Jeg er ikke en detaljfreak, jeg er heller opptatt av stemning... For meg er bryllupsdagen noe annet enn "Den Storste Dagen i Mitt Liv" og Bare Jeg Skal Staa i Sentrum.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå