Gå til innhold

En reminder til deg som idrettsforelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar ti minutter i sofaen med dataen på fanget, må roe sinnet før jeg finner sengen- er nokså sliten og sint nå ja.

I dag har jeg hatt dugnad i forbindelse med barnets idrettsaktivitet. Vakta (i kiosken) skulle vare fra 16.30-19.00. Stresset hjem fra jobb (en halvtime før jeg egentlig slutter, fikk slengt sammen vaffelrøre, kjørt barn til barnevakt (er eneforsørger) og sto klar til innsats.

Kom den jeg skulle dele vakta med? Å nei da...

Vakta som skulle stå fra 19-21.30, kom den? Intet sett, intet hørt.

Så da sto jeg der- alene, uten 2/3 av vaflene som skulle selges, lang kø, vanskelig å komme i fra for å fylle på med andre varer, en sur barnevakt som måtte droppe kinoen, et meget trøtt barn som skulle lagt seg to timer før vi kom hjem.

Så da regner jeg med at det er helt greit at jeg sender neste kontigent i to deler til foreldrene til "Kari" og foreldrene til "Mari"? Foreldrene til Kari for den delen som har økt fra i fjor, grunnet manglende inntekt fra dugnad. Foreldrene til Mari får resten, ettersom jeg måtte betale barnevakten overtidspenger. Ydmykelsen for å gjentatte ganger måtte si "desverre det er jeg tom for" kan dere få dele! Muligens kunne klubben tenkt seg en kompensasjon for tapt inntekt også.

Og ikke si at dere ikke har fått med dere at dere skulle ha vakt. Det er blitt sendt ut 3 mailer (for 2 uker siden, 1 uke siden og på mandag) om dugnaden- blitt snakket om på trening, og dere fikk jo begge med dere at det i mail nr 2 sto skrevet om endringer i treningstidene sist uke. Ei heller har dere tatt kontakt med lagleder for å si at dere var forhindret.

Er sint nå ja. Jeg vet jo at det disse foreldrene ant ikke er på KG, men skriver dette som en reminder til dere andre foreldre der ute også- for som idrettsmamma over flere år, trener for annen idrett og tidligere idrettsutøver selv så vet jeg at det er mange av dere som ikke dukker opp! Skjerp dere! Det går ut over andre!

Med hilsen fra en sliten, oppgitt og faktisk ganske sint Reveal

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg (og mannen for den sags skyld) en av de som alltid stiller opp, og jeg har vært ute for noenlunde det samme. Skulle sitte kafevakt i et lokale som fungerte som kafe for turgåere om helgene. Ankom i god tid og siden det var første gang for meg på denne typen dugnad var det avtalt at den andre som skulle være med skulle hente nøkkel..den andre ankom ikke i tide. Så jeg måtte etterlyse nøkkel og fikk tilslutt tak i en. Da jeg åpnet lokalet, hadde det vært utleid til fest kvelden før...og en kan trygt si at det ikke var blitt ryddet. Så jeg kunne ikke åpne i tide men brukte flere timer på renhold, slik at ettermiddagsvakten kunne i alle fall åpne...det er noen år siden, men jeg gremmes enda når jeg tenker på det...

Skrevet

Jeg synes at du bør kreve å få slippe dugnaden til neste år siden du gjorde mye mer enn det du skulle i kveld. Slapp av, ta en :kaffekopp: og klapp deg selv på skulderen og tenkt at du er en flott mor! :)

Da jeg spilte håndball for mange år siden var det dårlig oppmøte på dugnad/ kiosk salg.

Da var trener streng:

Foreldre som ikke møtte opp til dugnad fikk bot, og at de måtte jobbe dobbelt - altså ta en ekstra vakt i tillegg til den de skulle ha.. (for å forhindre at folk ikke dukker opp og heller betaler i stedet)

Hvis man ikke fulgte opp måtte de ta barnet ut av idretten.

Plutselig ble det litt lettere å stille opp allikevel...

Skrevet

Jeg dukker opp på dugnaden til høsten og våren igjen også jeg. For det første er det faktisk ganske gøy, en får jo mulighet til å bli enda bedre kjent med de andre foreldrene. Men også fordi jeg vet hvor viktig dette dugnadsarbeidet er for barnas idrettstilbud. Jeg vet hvor mye det koster å delta i serier, turneringer, få treningstid i hall/bane, ha draktsett og annet utstyr til alle barna, at klubben skal kunne ha råd til både å ha gode trenere og til å utvikle trenere og dommere.

I idretten jeg er trener er jeg fritatt for dugnader (jeg gjør jo min dugnad en gang i uken i 2 timer)- jeg slipper også treningsavgift for barnet (klubbkontigent må betales for å være forsikret gjennom klubben/forbundet). Men, jeg møter opp på dugnader vi har felles (varetelling og vårdugnad på/ved klubbhus/bane/hall. For meg er det en pur glede å få bli kjent med de andre foreldrene (på treninger/kamper går jo jeg glipp av "tribunepraten" ettersom jeg er ute på banen:-) ).

Jeg blir bare å forferdelig irritert over å måtte straffes (gjennom høyere kontigent) fordi andre ikke stiller opp.

(Men nå har jeg funnet igjen roen, og tar natten med stor ro mens jeg smiler over de morsomme samtalene jeg hadde med andre foreldre/trenere mens jeg sto i kioskluka:-) )

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skulle det skje igjen så steng kiosken å gå hjem når din vakt er over. Denne gangen dekte du over for foreldra til Kari og Mari. Dem slapp med andre ord unna hele "forglemmelsen" på en lettvint og enkel måte. Om kiosken derimot var stengt fordi Kari/Mari ikke dukka opp ville Kari/Mari antakelig oppleve det som betydelig flauere at dem dreit i felleskapet.

Forøvrig superflott at dugnadsånden og ansvarsfølelsen i hvert fall lever hos noen!! :tommelsmil:

(men i dette tilfellet ville jeg - om jeg var deg - følt mer ansvar overfor barnevakten og eget barn, og gått hjem når min vakt var ferdig. Etter å ha forsøkt å få tak i Kari/Mari samt gitt beskjed til kioskansvalig om hva som har skjedd selvsagt).

Skrevet

Tommelen opp for alle dere foreldre der ute som stiller opp for barna, og viser at dere bryr dere både om barna og aktivitetene de bedriver! :klappe:

Jeg skjønner ikke hvordan samvittigheten til dere andre gir dere ro om natta...? :fy_fy: Det er greit at man ofte har fullt opp, og mye å gjøre - men som Reveal sier; man kan i verste fall si ifra hvis det er helt umulig.. Så slipper andre å stå der uten å vite noe som helst.

Skrevet

Mine foreldre var både trenere, oppmenn, i FAU og korpsledere da de hadde små barn, og de lærte tidlig at enkelte barn er foreldreløse. Og for å slippe irritasjon over de som ikke møtte når de skulle på dugnader, kiosvakter elns, så ble ikke foreldrene til disse satt opp i det hele tatt. Til gjengjeld måtte de f.eks. vaske sure fotballdraktsett flere ganger i sesongen eller kjøre på flere kamper. ;)

Skrevet

Forstår godt irritasjonen din, foreldre som sluntrer unna finnes det alt for mange av.

Men gi hvertfall beskjed til de som styrer dugnaden slik atde vet om det og tar det KRAFTIG opp med dem det gjelder.

En ting er at det kan dukke opp noe, men en skal da gi beskjed!

Var selv i dugnad i barnehagen til gutten vår for noen uker siden, vi var hele 4stk som stilte opp - jeg, sambo + 2 andre foreldre.

Sløvt!

All ære til dere som stiller opp, stå på - idrett, korps, kor, osv hadde ikke vært det samme uten dere! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Både jeg og min mann er av de som stiller opp på dugnad så sant vi kan. Vi tar oss ikke fri, men det er alltid noe vi kan stille opp på. Har allrede hatt årets første kioskvakt når det gjelder fotball. Vi stiller alltid opp på kjøring og kakebaking. Men jeg kjenner at jeg blir irritert iblant. Nå er vi innkalt til 4 dugnader i løpet av 2 uker. Dette gjelder ikke fotball, men er en aktivitet en av ungene er med på. Fått brev om at det forventes at vi stiller opp. Kioskvakter er da 6 timer pr. dugnad. Når begge foreldrene er i full jobb, tre unger som skal følges opp på diverse. Mor jobber i helsevesenet og jobber ofte både kveld og helg. Dagene er fulle nok, og jeg ser ikke hvordan jeg skal klare å stille opp på disse uten at det skal gå utover noe. Har gitt beskjed om at vi ikke klarer så mange dugnader, men skal stille opp så godt vi kan. Så iblant skulle jeg ønske jeg kunne gi blaffen, og ikke få dårlig samvittighet.

Skrevet

Idrettslagene kan bare ansette personer til kioskvakter, kakebaking og all annen dugnad. Så kan man heve kontigenten til 10 ganger så mye....

Ser at bla gjest over er irriterte over dugnad, men det finnes IKKE et eneste idrettslag med god økonomi. Alle idrettslag baseres på frivillig arbeid, der enkelte bruker hundrevis av timer i året, mens andre klager på noen kioskvakter.

Jeg er en av dem som helst så at man økte kontigenten kraftig, men vet at da blir ikke idretten for alle - og at mange flinke, kjekke barn og unge ikke får et tilbud.

Gjest Dhanu
Skrevet

Jeg stiller alltid opp på dugnader. Men av og til gjør idrettslag det temmelig umulig å stille opp!

Under forrige dugnad ble jeg satt opp som parkeringsvakt på to steder samtidig - begge vaktene varte flere timer. Vi hadde liten baby, så en måtte være hjemme med lillemann, og det sier seg selv at jeg ikke kan være to steder samtidig.

Under en tidligere dugnad satte de som krav at begge foreldre skulle stille opp samtidig. For det første jobbet mannen min utenlands i en periode på flere mnd akkurat da, noe jeg varslet om i god tid. For det andre hadde jeg jo den lille babyen, som jeg da var helt alene om. Det ble ikke tatt nådig opp at jeg spurte om jeg kunne få en vakt i stedet for to, og om jeg kunne få en type vakt som jeg kunne ha med babyen på...

Idrettslag aksepterer ikke alltid at man kan ha mindre søsken som ikke kan passe seg selv, at enkelte er aleneforeldre eller at familie bor timesvis unna slik at barnevakt ikke er lett tilgjengelig.

Så jeg skal ærlig innrømme at selv om jeg alltid stiller opp, så har jeg ofte lurt på det når lappen kommer, om kravene blir for store til at jeg makter på dem eller ikke.

Skrevet

Hvis ikke foreldrene er medlemmer av klubben, kan ikke idrettslaget kreve av dem at de skal stille på dugnad. Det kan de bare kreve av medlemmer, og selv da blir det oppfordret til å begrense dugnadene til helst ingenting. Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men jeg gjetter at det var i reglene for barneidrett. Dem finner man hos NIF. Det var iallfall noe med utspring fra NIF.

Og før noen hugger hodet av meg: Jeg er en av de foreldrene som bruker hundrevis av timer på dugnadsarbeid. - Jeg synes likevel ikke at man skal overbelaste foreldre med dugnader. Jeg synes det skal være gøy for foreldrene også, ikke bare et åk de bærer fordi ungene har glede av idretten de driver. Kanskje kunne vi være flinkere til å sette ungene i sving?

Skrevet

Nå ber jeg om bråk, men sånn generelt mener jeg at folk med tre barn må kunne forutsi såpass at hvis disse skal være med på flere ting så BLIR det mye dugnadsarbeid.

Men i tilfeller som hun med babyen som fikk to vakter samtidig og hadde mann som jobbet i utlandet, så synes jeg også at det bør gis forståelse i visse situasjoner!

Gjest Gjest
Skrevet

Dugnader er noe som er frivillig, og kan ikke pålegges foreldre. Og joda, vårt idrettslag har penger i massevis, men sylter dem ned. Har vært trener for et lag som ungen spiller på. Trening 2 kvelder i uker. kamper og turneringer. Ble likevel ikke fritatt for dugnader. Her vi bor er det heldivis ikke så mange dugnader. Foreldrene orker det rett og slett ikke. Har kioskvakter og søppelplukking, resten har de gitt opp fordi folk ikke møter opp. Her ble det oppvask med fotballkretsen fordi idrettslaget doblet kontigenten for de som ikke stilte opp på dugnad. Det viste seg at de ikke hadde lov til. Skjønner egentlig ikke hvorfor idrettslag ikke har penger. Alle foreldre betaler kontigent til idrettslaget, i tillegg betaling for hver enkel idrett(slik er det ihvertfall her). I tillegg så er det foreldrene som er trenere og ordner alt mulig. De burde da ha flust med penger.

Skrevet

Det koster vel likevel litt å drive et idrettslag, selv om foreldrene er trenere. Utgifter til baner/klubbhus/strøm/forsikring... ?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er også aleneforelder og har stor forståelse for den frustrasjonen TS føler når andre ikke stiller. En ting er at det kan være ganske mange dugnadstimer, noe som i seg selv er en påkjenning. Noe helt annet er at andre foreldre ikke stiller opp, for det er VELDIG irriterende.

Som TS viser til går det ut over mange andre. For de som er aleneforelder uten andre voksne hjemme betyr det endringer av søvnvanene for barna ettersom små barn kansje sovner borte.

Barnevakter blir naturligvis ittitert. Å miste en kino kan være veldig irriterende for en 14-15 åring. Men hva om det er en voksen barnevakt som skal på visning av bolig (siste sjanse for å se eller vise boligen). Hva med barnevakt som skal levere bilen på verksted og hvor verkstedet holder igjen folk for å ta imot bilen ? Eller hva om et annet barn skal på aktivitet/konkuranse og må droppe sin konkuranse fordi den som står i kiosken får beskjed om å bli stående for sent til at det kan ordnes med alternativ transport ?

At foreldre lar vær å møte opp skaper store problemer for hele dugnadsystemet. Om en derimot gitt beskjed om at en ikke kan stille vil lagets ledelse kunne skaffe tilveie andre.

I tillegg taper naturligvis laget en del penger fordi det ikke er nok vaffelrøre, etc.

Jeg har selv opplevd tilsvarende av det TS har opplevd, og kan bare bekrefte at det er veldig frustrerende. At vi ikke kan stole på små barn som stadeig glemmer er en sak. Men at vi ikke kan stole på voksne mennesker er et helt annet problem. Nå må foreldre begynne å oppføre seg som de voksne og ansvarsfulle personene de bør fremstå som ovenfor egne barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor idrettslag ikke har penger. Alle foreldre betaler kontigent til idrettslaget, i tillegg betaling for hver enkel idrett(slik er det ihvertfall her). I tillegg så er det foreldrene som er trenere og ordner alt mulig. De burde da ha flust med penger.

Det kan du fort finne ut av. Det skal legges fram årsregnskap til hvert årsmøte, så du kan se det der eller be styret om en kopi, og hvis de i tillegg sender inn regnskapet til Brønnøysundregistrene, kan du også kontakte dem for å se tallene.

Jeg fører regnskap for flere frivillige organisasjoner, og jeg har ennå ikke opplevd en kontingent som dekker mer enn 20-25% av utgiftene organisasjonen har.

Resten av inntektene må dekkes inn gjennom andre tilskudd, og for de fleste organisasjoner jeg har vært borti, er dugnadsarbeid for den inntektskilden som blir viktigst for organsiasjonen (opptil 40-50% av inntekten kommer vanligvis fra dugnadsarbeid).

Selv har jeg et handikap som gjør at dugnadsarbeid er ikke bare vanskelig, men umulig, for meg, derfor har jeg tatt på meg å gjøre det jeg kan gjøre.

Som sagt fører jeg regnskap, jeg koker kaffe, baker kaker, jeg sender ut informasjon og avlaster ledelsen mtp div organisering mm, og gjør på den måten min del.

Dette er noe alle foreldrene vet, og de har ingen problemer med å ta min del av dugnadsjobbingen, så lenge de vet at jeg avlaster dem på andre områder, og gjør oppgaver som de er veldig glade for å slippe å gjøre selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...