Gå til innhold

Umulig å leie bolig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette den absolutt verste tiden å finne ny leilighet på?!

Trudde ikkje det verste rushet var før om ca. 1 måned. Er jo fortsatt eksamenstid, og mange veit ikkje om dei er kommet inn på studier til høsten før rundt juli.

På ein leilighet me ringte på (9000 for 35 kvm i Bergen sentrum) hadde det vært rundt 30 stykker som ringte. Rundt 20 på visning, og rundt 10 som til slutt var interessert.

Har sett flere annonser der ein ikkje får gå på visning eingong, før ein har sendt søknad med referanser??

Hittil har eg også sett 2 aktuelle leiligheter når eg har vært på arbeid, og når eg har kommet heim er de allereie utleid.

Tidlegare når eg har søkt på leiligheter, har det ikkje vært så vanskeleg som det er no, og eg hugsar me hadde ein nyoppussa 130 kvm leilighet 8 min med buss utenfor sentrum. Prisen var 9000 i måneden. No er eg heldig om eg får 40kvm for 9000?

Har begynt å lure på om det hadde vore betre å kjøpe istedetfor å leie, men et studentpar uten egenkapital.. Antar det ikkje blir store lånesummene der i gården..

Måtte berre blåse ut litt damp! Irritert nå! :P

Nokon som veit om dette faktisk er et elendig tidspunkt å leite etter leilighet på? Eller andre årsaker til pris/etterspørselen? Kanskje berre ein artig liten historie for å gjere dagen min betre? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle gjerne ha kunnet komme med et godt svar, men har dessverre ikke det! Vil tro at det at bankene ikke innvilger lån i øst og vest lenger, gjør at det er flere på leiemarkedet. Ikke gi opp!! Lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar det er få leiligheter på markedet på denne tida av året. Som du selv nevner er ikke studenter flest på flyttefot akkurat nå.

Om en måneds tid vil det antakelig bli flere leiligheter å velge mellom.

Skrevet

ja, det har du nok rett i. Men tenkte at når studentene er på vei ut av leilighetene, så kommer det nye studenter inn til leilighetene også :P

Viss det nå er 10 leiligheter, og 100 som ønsker leilighet, så blir det vel om 1 måned 100 leiligheter, men 1000 som ønsker leilighet.

Jaja! Får krysse fingrene for at det blir bedre og at me finn ein fin leilighet til slutt =)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har følgende teori:

Mai: Vanskelig å finne leilighet fordi det er få på markedet.

Juni/første halvdel av juli: Mange ledige leiligheter, ikke så mange på leilighetsjakt. Studenter som har fullført studiene har flyttet videre, mens de nye studentene fortsatt ikke har fått svar på søknaden sin.

Siste halvdel av juli/august: Vanskelig å finne leilighet fordi det er så store mengder studenter som skal ha et sted å bo.

Skrevet (endret)

hmm.. ja det høres jo logisk ut =)

Prøve å "holde ut" til juni då, og ikkje hoppe på det første og "godt nok" no =)

Men, burde ikkje i teorien studenter på flyttefot allerede ha sagt opp leilighetene sine no pga oppsigelsestid, og dermed ville husvert no hatt visninger, for å få nye folk inn i leilighetene til juni/juli?

Endret av Lennev
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men, burde ikkje i teorien studenter på flyttefot allerede ha sagt opp leilighetene sine no pga oppsigelsestid, og dermed ville husvert no hatt visninger, for å få nye folk inn i leilighetene til juni/juli?

Min erfaring er at mange utleiere (ikke alle) venter med visning til leieboeren er så godt som ute. Å vise fram ei rotete studentbule er kanskje ikke det beste? Dessuten vil jo mange seriøse utleiere gå over leiligheta og sjekke om noe trenger å fikses eller pusses opp før de leier videre. Jeg har i hvertfall ofte vært på boligjakt og kun svært sjelden har jeg vært på visning i ei bebodd leilighet.

Skrevet

Der seie du noko =)

Så då er me kanskje et par veker for tidlig ute med leitinga allikavel me då :P

jaja! No stresser eg ikkje like mykje lenger! :D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du burde annonsere etter leilighet. Leste nylig en avisartikkel der det sto at det blir mer og mer vanlig at utleiere foretrekker å velge leietaker selv, enn å annonsere og bli kontaktet av hauger med interesserte. Så markedet er nok større enn det ser ut på annonsesidene.

Skrevet

ja, me har vurdert å lage eiga annonse, men det vil ikkje typen. Han har nemleg et veldig uvanlig navn (berre han i Norge som heter det), og har tidligare fått problem når han har hatt privat informasjon tilgjengelig på nettet :sukk:

Det er ikkje kriseting, men det er t.d litt kjipt å bli oppringt klokken 23 på kvelden av kunder som har vært inne på butikken han jobber på og notert seg selgerkoden hans frå kvitteringer etc., søkt den opp på google, funnet tlfnr hans, og som lurer på om "er den varen eg venter på kommet inn nå?". :kjefte:

Så han er nok litt paranoid ang. å leggje ut slik informasjon på nettet, og då blir det vanskelig med eiga annonse :fnise:

Skrevet

Navnet deres legges ikke ut på finn.no med mindre dere ønsker det selv, så annonse på finn.no burde ikke være noe problem.

Skrevet

Var nettopp inne og såg på finn.no, ser jo greit ut det. Kan jo fint legge ut min kontaktinformasjon, så me ikkje vert fullstendig anonyme for eventuelle husverter :gjeiper:

Blir nok litt utfordring å skrive om oss då. "Vi er et par som har 3 jobber på (..),(..) og (..). Vi studerer (..) og (..)" høres bra rart ut å ikkje spesifisere kven som gjer dei ulike tinga, og det samme om me skriv "Hun jobber og studerer, han jobber og studerer" :skratte:

Jaja! Då har me noko å finne på i kveld! :fnise:

Skrevet

Dere skal selge dere selv som leieboere, ikke som venner.

Riktig å skrive er noe i retning av;

Vi er et par som studerer fulltid/deltid ved UiO/UiB/NTNU/hvor-du-enn-studerer, og begge jobber X antall timer i uken ved siden av (innen hvilken bransje er også hjelpsomt) - røykfrie, ingen dyr, stille og rolige, sikre betalerere, interessert i leilighet på XX til YY kvm i bydel X, Y eller Z, maxpris 10.000.

Om HAN har et uvanlig navn, bare oppgi ditt eget som kontaktinfo og ignorere hans.

Skrevet

Signerer det med å sette inn annonse selv. Har gjort det selv flere ganger og det har fungert veldig fint. Husker jeg såg på en leilighet som forøvrig også var i Bergen og hun som skulle leie ut hun annonserte aldri leiligheten lenger, men svarte på annonser. En gang hun hadde satt inn annonse så skjønte hun ingen ting for det var jo så mange folk i gaten der. En laaang rekke med mennesker som stod å ventet på å komme på visning.. :skratte:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg leide alene på Minde for 3000kr/mnd inkl. alt i mange år. Vi er ennå et studentpar, men kjøpte et dødsbo langs Bergensbanen, langt fra sentrum (45' med toget), men 200kvm for 1.4 mill, med sjøen utenfor stuevinduet, naust og hage. Det er ikke noe for alle, men med litt støtte fra foreldre ender vi opp med faste kostnader på 4500kr/mnd, eier og nyter, men er jo ikke så mye i sentrum lenger. Folk kommer heller ut hit. :)

Skrevet

Dere skal selge dere selv som leieboere, ikke som venner.

Riktig å skrive er noe i retning av;

Vi er et par som studerer fulltid/deltid ved UiO/UiB/NTNU/hvor-du-enn-studerer, og begge jobber X antall timer i uken ved siden av (innen hvilken bransje er også hjelpsomt) - røykfrie, ingen dyr, stille og rolige, sikre betalerere, interessert i leilighet på XX til YY kvm i bydel X, Y eller Z, maxpris 10.000.

Om HAN har et uvanlig navn, bare oppgi ditt eget som kontaktinfo og ignorere hans.

oj! flott! Tusen takk for "oppskrift"! Eg ender alltid opp med å skrive venne'kontaktannonse/stil whatever. Så tusen takk!

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva budsjettet deres er på og ikke vet jeg hvor stort dere føler dere må ha.

Men en ting er helt sikkert og det er at man skal ikke passere så veldig langt over 5000/mnd i leie før man bør begynne seriøst om man skal kjøpe istedet. Se Dine Pengers kalkulator for akkurat dette.

Leiemarkedet i Bergen er sinnsvakt hett - det er sannelig ikke mye man får for 5000/mnd.

Skrevet

Me har lagt oss på maks 9500,- (forhåpentligvis 8000 eller mindre)

Det er godt mulig me kjem til å avtale møte i banken for å høre kva me kunne fått i lån, men det skumle med å kjøpe er jo om ein får problem med å selge dersom ein kjem i ein situasjon at ein ikkje har råd til å betale lånet (mister jobben f.eks) =/

Gjest Blondie65
Skrevet

Me har lagt oss på maks 9500,- (forhåpentligvis 8000 eller mindre)

Det er godt mulig me kjem til å avtale møte i banken for å høre kva me kunne fått i lån, men det skumle med å kjøpe er jo om ein får problem med å selge dersom ein kjem i ein situasjon at ein ikkje har råd til å betale lånet (mister jobben f.eks) =/

Hvis dere har sikre jobber bør dere komme dere inn på boligmarkedet som eiere. Det har dere råd til dersom dere har råd til 9500/mnd i husleie.

Hva om dere mister jobben og ikke får solgt? Jammen da leier dere jo ut? Det er jo klondyke - folk tar leiligheter usett. Korrekt? ;)

Skrevet

haha, jo der har du et godt poeng.. xD

Men me har nok ikkje sikre jobber. Me studerer, eg har 2 deltidsjobber og han har 1 deltidsjobb.

Men eg har hørt at det teller kva ein studerer også når ein søker lån? Eg kjem nok ikkje til å få problem med å få ein nokonlunde godt betalt jobb fort etter studiene, men han vil vel mest sannsynlig jobbe frilans etter studier (fotograf).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...