Gå til innhold

Furumøbler.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er egentlig galt med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke noe galt med furumøbler.

Men for noen få år siden var det fryktlig moderne med lutet/oljet furu og lakkert furu. Det var liksom ikke aktuelt å kjøpe noe annet enn furu.

I min hjem hopet det seg opp. Bokhyller, stuebord, seng, klesskap, nattbord, kjøkkenbord, stoler... ALT var i furu.

Det som er "galt" er mengden av slike møbler. Det blir på en måte litt "hyttete" når det blir så mye. Og man blir LEI!!!

Jeg har fortsatt enkelte møbler i furu, men det meste er enten kastet, malt eller beiset. Og jeg kjøper fortsatt furumøbler (fordi det er ganske billig) bare for å male eller beise dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

ingenting..bortsett fra at en blir lei etterhvert. Det gjelder vel alle stiler?

Har masse furu selv, som jeg nå skal fornye med hvit beis. Skal forøvrig pusse opp hele stua med bare lyse og lette farger. Trengs nå i mørketida.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror nesten alle furumøblene hjemme hos oss nå er beiset.... :wink:

Det er som Lea sier at man blir LEI!!!!!

Skrevet

En del enig med siste innringer,furu er i og for seg ålreit og lukter godt.Men det blir jaggu kjedelig i lengden synes jeg...selv kan jeg ikke fordra furu.

Fint på hytten!

Skrevet
. Og jeg kjøper fortsatt furumøbler (fordi det er ganske billig) bare for å male eller beise dem.

:Nikke:

Furumøbler kan jo være så mangt, men de er ofte litt svulstige og overdimensjonerte, (bompibjørn møbler...) eller veldig "jålete" med ornamenter etc..

Fordelen med furumøbler er (som Lea sier) at de er billige, (og det er jo faktisk massivt tre, i stedet for folie og laminat til en dyrere penge..) holdbare og kan bli valdig bra med maling/beis.

Også er det vel slik med alt som har vært veldig moderne - når alle har skaffet seg det og moten skifter blir det pluttselig veldig dumt.. På linje med klær..

I noen miljøer passer det jo også veldig godt med luta el. anitkk furu. Det er trist hvis furupolitiet skal arrestere alle som syns det er fint! (og om noen år er det topp moderne igjen) :wink:

Skrevet

Furu er topp! :wink:

Alt jeg har av møbler er furu,og jeg har ingen planer om å skifte det ut,selv om mange synes det er umoderne!

Vi har også furubrøstning på veggene i stua,og det er lekkert!

Vi har kanskje et hjem som minner om en hytte,men gjør egentlig det noe?

Selv synes vi, at vi har et hjemmekoselig og lunt hjem,og det viktigste er vel at vi trives?

Nei,hva disse "bedreviterne" mener,driter jeg en lang masj i!

Skrevet
Furu er topp! :wink:

Alt jeg har av møbler er furu,og jeg har ingen planer om å skifte det ut,selv om mange synes det er umoderne!

Vi har også furubrøstning på veggene i stua,og det er lekkert!

Vi har kanskje et hjem som minner om en hytte,men gjør egentlig det noe?

Selv synes vi, at vi har et hjemmekoselig og lunt hjem,og det viktigste er vel at vi trives?

Nei,hva disse "bedreviterne" mener,driter jeg en lang masj i!

Go Barbie ! :D

(og det kan jo være noe litt små teit over dette at man først fyller opp huset med furu når det er in, for så å kaste seg på neste trend når vinden snur året etter... Det er jo tross alt sitt eget hjem!!)

*embla har også brystningspanel og lever godt med det*

Skrevet

Vi har nettopp kjøpt et stort skap til stua, nettopp i furu. Det er det ENESTE vi har av furumøbler da (vi hadde nemlig ikke noe eget hjem da dette var moderne, da bodde vi begge hjemme hos våre foreldre (mine foreldre har masser av slike møbler og liker dem kjempegodt, det passer fint i deres hjem)

Dette skapet liker jeg, syntes det var fint (og rimelig) Om noen år maler/beiser/behandler på en eller annen måte vi det kanskje for å få et annet utseende, som kanskje passer bedre da, me for øyeblikkrt passer dette utmerket inn hos oss (der stilen evl kan kalles "lett blanding av alt" ;) )

Skrevet

Jeg synes at syrelutet furu og all slags furu bort blir gørrkjedelig. Ett hjem som er fylt av slike møbler vitner om lite fantasi og evne til å tenke stil når man innreder.

Jeg har konsekvent valgt å unngå dette og har heller satset på gamle møbler i feks. eik- møbler med sjel i. Ikke noe som kommer flatpakket fra Bohus, Skeidar eller gud vet hvor. Av andre tresorter utenom eik har jeg valgt kirsebærtre og maple (lønn).

Brystpanel har jeg i vaskerommet men dette er malt hvitt og det er også bygget som ett gammeldags brystpanel med smale bord. Dette falt seg naturlig da jeg ønsket ett gammeldags vaskerom. Men brystpanel i en hel stue kombinert med syrelutet furu og (skrekk) hjørnesofa med treramme og slike flermønstrede puter som ser ut som om de er laget av samme stoff som buksene til Bård Tufte Johansen's figur "Vidar" i LilleLørdag.... *grusomt*.

Mae

Skrevet

Vi har bare furumøbler på stua - og vi har helpanel i furu på tre vegger... Og den stilen passer oss utmerket :D Den ene veggen på stua er malt i never, med hvite gardiner og kirsebærparkett på gulvet.

Har tenkt på å beise møblene i provence beis, men vet ikke om jeg kommer til å angre. Det er dritfint, og mørke møbler er jo på vei inn igjen :D Får tenke litt mer på det.

Skrevet

Vi har stort sett bare furumøbler, vi. Hvorfor? Jo, for jeg begynte å kjøpe mine egne møbler allerede før jeg flyttet hjemmefra. Og når du er 16-17 år gammel, da går man for det som er billig.

Etterhvert som jeg og mannen begynte å kjøpe flere og flere møbler (for å fylle opp egen leilighet) fortsatte vi i furustilen. Vi var studenter begge to, da sier det seg selv at man ikke kan velge fra øverste hylle i møbelbutikkene.

Jeg synes furumøbler er helt greit. Men det er som flere sier, man blir lei. Har planer om å beise møblene i stua, men det var det med å få ånden over seg da... Tar det når den tid kommer. Enn så lenge har vi det fint med furumøblene våre, vi (som forøvrig kom flatpakka fra Bohus alle sammen).

Men bare vent til jeg vinner i lotto, da skal det byttes ut møbler her i gården :sjarmor: Da skal jeg forøvrig bytte ut ikke bare møbler, men også huset, bilene, klærne, pynten, ja ALT. Eller nei, ikke mannen og barnet da :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Furu var veldig inn på særlig begynnelsen av 90-tallet, akkurat som lyse vegger, mørke møbler og mye svart tilbehør har vært det en stund nå. Hva som er inn skifter veldig. Et annet eks er brudekjoler. På 80-tallet var marengskjoler det hotteste, nå er enkle kjoler mest pop.

Gjest gurimalla
Skrevet

Folk må ha hva de vil hjemme hos seg selv.

Jeg har aldri hatt sansen for furumøbler og har unngått disse, selv om jeg flyttet hjemmefra på begynnelsen av 90 tallet og ikke hadde mer enn studielånet å leve for. Jeg har heller ikke hatt sterke farger på veggene, ikke grå sofa og sort tilbehør.

Når det gjelder innredning er jeg nok litt mer for det tidløse.

Skrevet
Jeg har fortsatt enkelte møbler i furu, men det meste er enten kastet, malt eller beiset. Og jeg kjøper fortsatt furumøbler (fordi det er ganske billig) bare for å male eller beise dem.

Jeg også... :ler:

Skrevet

Det er vel ikke noe galt med det... Folk får innrede som de vil...

MEN jeg kan ikke fordra furumøbler - får følelsen av å være på hytte...

Skrevet
Ett hjem som er fylt av slike møbler vitner om lite fantasi og evne til å tenke stil når man innreder.

Like tolerant ovenfor andre menneskers smak enda, Mae.....? :wink:

Skrevet

Like tolerant ovenfor andre menneskers smak enda, Mae.....?  :wink:

Det finnes god smak og det finnes dårlig smak.

Nå som jeg holder på å flytte har jeg og min interiørarkitekt hatt det ganske så morsomt med det hun kaller "Det norske syrelutehelvetet"!

Mae

Skrevet

......og det finnes personlig smak! :wink:

Vi har egentlig aldri hatt så veldig mye i furu, og de tingene vi har hatt er nå havnet på hytten!

Men det er flottings når folk har det slik de vil og føler seg hjemme i, og ikke hiver seg på enhver trend som kommer! Det gjelder enten trenden sier furu eller bjørk :wink: !

Ellers når det gjelder interiør så føler jeg at de første årene vi bodde for oss selv så slet vi litt med og finne vår stil. Det skulle noen år og noen feilkjøp til før vi fant ut at - dette er oss!

Når det gjelder smaken - er den som kjent som baken, derfor blir det så innmari teit når noen skal putte det i båser; god og dårlig smak.

Skrevet

Likte godt furu da jeg var 12 år - da hadde bestevenninnen min nyoppusset soverom i grønt og med furumøbler; alt fra bondebrisk til bokhyller med tørkede roser på toppen. Det var tider ja:). Tror hun har malt alle furumøblene i svart nå.

Selv liker jeg ikke furumøbler så godt - ikke noe hat-forhold altså - men jeg foretrekker lysere treverk uten mye synlig kvist (får assosiasjon til hytta av furu) - har vokst opp i et hjem med myyye mørkt treverk er derfor litt lei det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...