Gjest feather Skrevet 21. september 2003 #1 Skrevet 21. september 2003 Er det noen som vet sånn circa hvor lenge en parfyme holder seg i skapet? Jeg har en hylle full av parfymer, og endel av de begynner å bli noen år gamle. Når jeg lukter på flaskene synes jeg de lukter det samme som før, men er det noe særlig å bruke av en parfyme som har stått der i 4 år? feather
Morgan Skrevet 21. september 2003 #2 Skrevet 21. september 2003 Nå er det sikkert mange her som har bedre peiling på slikt enn meg,da jeg ikke bruker sånt. Men en jente jeg kjenner sa faktisk til meg at du skal oppbevare parfymene dine i kjøleskapet,det bevarer dem! Kult?
Gjest Ellisiv Skrevet 21. september 2003 #3 Skrevet 21. september 2003 Leste på nettet i går at en parfyme holder seg i ca. 3 år.
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2003 #4 Skrevet 21. september 2003 Jeg har hørt at parfyme holder seg ca 6 måneder i romtemperatur, og om man har den i kjøleskap, så kan den holde seg et år ++..... Det er i allefall "retningslinjene" jeg går etter. Diva, ikke innlogget
Gjest Ellisiv Skrevet 21. september 2003 #5 Skrevet 21. september 2003 Bare 6 måneder?????????? :o Jammen- da er jo to av parfymene mine klare for søpla, da. :-? Merker ikke noe på lukten?... Hvordan merker man at parfymen er kaputt?
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2003 #6 Skrevet 21. september 2003 Hvis du lukter på parfymen på flakongen, og så tar litt på håndleddet f.eks, og gir duften en halvtime. Så kan du dømme selv hvordan du synes den er. Sånn i forhold til den duften du kjente da den var ny. En del parfymer, blir beske, seige og får gjerne en liten (harsk) bilukt i tillegg til duften når de står lenge. Men det gjelder ikke nødvendigvis alle! Du må nesten lukte deg fram til det selv. Jeg vil ikke anbefale å ha en parfymeflaske i 3-4 år i allefall. Den lengste tiden jeg har hatt en parfyme, har vært ca et år / halvannet. Stort sett bruker jeg dem opp innen 6 måneder / et halvt år. Synes du de "gamle" parfymene dine dufter bra ennå, og at de fortsatt dufter bra på huden etter en halvtime, så ikke kast dem! Kan godt hende de fungerer bra ennå Lykke til
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2003 #7 Skrevet 21. september 2003 Innlegget over var fremdeles Diva, ikke innlogget sitt verk
sirka Skrevet 21. september 2003 #8 Skrevet 21. september 2003 Jeg har mange parfymer stående som er for gamle, men jeg orker ikke kaste dem... Hver duft har sine minner........, men jeg bruker de ikke.
Gjest Ellisiv Skrevet 21. september 2003 #9 Skrevet 21. september 2003 :o Hvis parfymen ikke holder seg lenger, har jeg bare 1 som er brukende!... Jaja.. Får kjøpe nye etterhvert.
Gjest Shivani Skrevet 21. september 2003 #10 Skrevet 21. september 2003 Det jeg har lært er at det egentlig ikke er en spesiell regel for slikt. Siden dufter er bygd opp av aromaer og stoffer med vidt forskjellig holdbarhetstid varierer dette sterkt fra duft til duft. Men lys- og lufteksponering øker selvfølgelig nedbrytingen av disse stoffene. Så det sikreste er å se på fargen. Hvis den begynner å bli mørkere er den moden for søpla. Neste steg er å lukte. Hvis den lukter harskt er også søpla et godt alternativ. Det siste er å ta på seg litt og la aromaen utvikle seg. Da kjenner man om noe er på ferde hvis ikke nedbrytingsprosessen har kommet så langt at fargen har avslørt det, eller den lukta harskt.
Gjest Ellisiv Skrevet 22. september 2003 #11 Skrevet 22. september 2003 :-? Kastet noen parfymer i går som var 3 år gamle og halvfulle. Nå har jeg bare èn... som er et par mndr gammel.
Gjest GreenSky Skrevet 22. september 2003 #12 Skrevet 22. september 2003 mormor har en hel haug med gamle og da mener jeg gamle parfymer på badehylla. (noen er sannsynligvis på min alder ) Jeg har testet dem ut, og mange av dem kan faktisk brukes enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå