Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #261 Del Skrevet 3. juni 2010 Ja, det ville ikke forundre meg. Det som avgjør om man vil bruke penger på en behandling, er ikke om behandlingen fungerer eller ikke, men om man tror at den fungerer. Og akupunktur er nok ikke den eneste behandlingsmodaliteten som tas i bruk. I tillegg kommer fysioterapi, massasje, bandasjer, liniment og diverse medikamenter. Tror neppe en gjennomsnitts hestekar veit hva som virker hvor godt i en sånn cocktail. Ok. Så hvis hesten halter og blir bra etter behandling så er det fordi eieren tror på det og for all del ikke fordi det fungerer???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #262 Del Skrevet 3. juni 2010 Herregud!! Så utrolig negativ! Du må ha et trist liv. Sier en person at det og det fungerer, så er svaret fra dere skeptikere at vi vet ikke bedre!!! Forresten så gir ikke akupunktører noe form for medikamenter. Kanskje det er DU som ikke vet så mye? Nei, akupunktøren gir ikke medikamenter. Men det gjør kanskje dyrlegen og hestens eier? Nei, jeg har ikke noe trist liv, tvert imot. Og hva er det som er så negativt med å poengtere at det er vanskelig å vite HVA som virker dersom man gjør flere ting på en gang? Jeg skulle tro at det var temmelig selvsagt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #263 Del Skrevet 3. juni 2010 Ok. Så hvis hesten halter og blir bra etter behandling så er det fordi eieren tror på det og for all del ikke fordi det fungerer???? Hvis hesten halter og som konsekvens av det får lett tjeneste, bandasjer, massasje, liniment OG akupunktur, så er det ikke nødvendigvis akupunkturens fortjeneste at hesten blir frisk. Alle disse tingene vil kunne ha en effekt, og det er ikke så selvsagt hva det er som virker. Eierens tro påvirker nok ikke hestens tilhelning, men den kommer garantert til å påvirke ham mht hva slags behandling han velger for sin hest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #264 Del Skrevet 3. juni 2010 Hvis hesten halter og som konsekvens av det får lett tjeneste, bandasjer, massasje, liniment OG akupunktur, så er det ikke nødvendigvis akupunkturens fortjeneste at hesten blir frisk. Alle disse tingene vil kunne ha en effekt, og det er ikke så selvsagt hva det er som virker. Eierens tro påvirker nok ikke hestens tilhelning, men den kommer garantert til å påvirke ham mht hva slags behandling han velger for sin hest. Hvorfor tror du veterinærer henviser til den type behandling da? For å miste kunder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #265 Del Skrevet 3. juni 2010 Det er jo det jeg også syns er fantastisk!! At man har kommet dit nå hvor man kan studere det! Å det at de innrømmer de tidligere ikke trodde den gikk dypere enn til akkurat smertelindring. Ja, det er fint. Det forandrer ikke på det grunnleggende poenget med at det er placebo. Og ikke en effekt som springer ut av behandlingen, men av pasientens oppfatning av behandlingen. Dersom man skal komme videre i utviklingen av behandlingsmodaliteter, så er det viktig at man har klart for seg hva som virker og hva som ikke gjør det. Å slå seg til ro med en behandlingseffekt som kun er placebo, er å akseptere status quo, og stagnere. Det er det f.eks homeopater gjør, og som et resultat har deres "vitenskap" ikke utviklet seg i det hele tatt på 150 år. Eksempelvis. Når det er sagt, så er det bra å utforske placeboeffekten for å kunne utnytte den best mulig, selvsagt. For det er varierte effekter ute og går. Man vet at mer omfattende behandling er bedre enn den mindre omfattende. En grundig utspørring og diagnostisk prosess virker bedre enn en kjapp. To piller er bedre enn en, og røde piller har bedre effekt enn hvite. Injeksjoner er langt mer potente til å utløse placeboeffekter enn medisiner som inntas gjennom munnen. Så det finnes måter å øke utbyttet på, som det sikkert er lurt å ta hensyn til. MEN: Det er langt mer å hente med å utvikle de medikamentelle og kirurgiske behandlingsmetodene som har en reell effekt i seg selv. Så kan man raffinere behandlingen slik at man får med seg placeboeffekten også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #266 Del Skrevet 3. juni 2010 Hvorfor tror du veterinærer henviser til den type behandling da? For å miste kunder? For å gi kunden det kunden vil ha, og fordi de er akkurat like prisgitt hva de tror som alle andre, i fravær av kunnskap om faktiske effekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. juni 2010 #267 Del Skrevet 3. juni 2010 For å gi kunden det kunden vil ha, og fordi de er akkurat like prisgitt hva de tror som alle andre, i fravær av kunnskap om faktiske effekter. Så du vet mer om dyrehelse enn veterinærer? Hvis du aldri har prøvd alternativ behandling (som er tror du ikke har) så syns jeg ikke du skal uttale deg. Det er tydelig at du ikke vet hva du snakker om Uansett så er diskusjonen over for min del. Det blir for dumt å holde på sånn med noen som tydeligvis har satt seg svært dårlig inn i hva alternativ behandling er. Vi kommer uansett aldri frem til en konklusjon og dette blir bare meningsutveklsinger som kan vare evig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 3. juni 2010 #268 Del Skrevet 3. juni 2010 Så du vet mer om dyrehelse enn veterinærer? Hvis du aldri har prøvd alternativ behandling (som er tror du ikke har) så syns jeg ikke du skal uttale deg. Det er tydelig at du ikke vet hva du snakker om Uansett så er diskusjonen over for min del. Det blir for dumt å holde på sånn med noen som tydeligvis har satt seg svært dårlig inn i hva alternativ behandling er. Vi kommer uansett aldri frem til en konklusjon og dette blir bare meningsutveklsinger som kan vare evig. Nei, det gjør jeg nok ikke. Men jeg vet en del om akupunktur, blant annet at det ikke virker. Jeg trenger ikke ha prøvd det selv. Det er gjort en rekke studier som alle sammen konkluderer med at det ikke har noen effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
akkurat Skrevet 3. juni 2010 #269 Del Skrevet 3. juni 2010 Ok. Så hvis hesten halter og blir bra etter behandling så er det fordi eieren tror på det og for all del ikke fordi det fungerer???? Hvis det fungerer så kan jo dette testes. Man trenger ikke engang å vite nøyaktig hva det er som fungerer for å vite at det fungerer. Tror ikke engang man trenger et placebo å måle det opp mot. Mål en gruppe hester som får behandling opp mot en gruppe hester som ikke får behandling og se om det slår ut noen forskjeller. Hvorfor er det så viktig for dere å komme dere unna testene???????? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå