Gå til innhold

Diskusjon: Tro på det overnaturlige/naturmedisin vs bevis

Gjest VinglePetter

Anbefalte innlegg

Gjest VinglePetter

Hva skiller troen på tannfeen fra troen på pendler og magiske steiner?

Jeg UTFORDRER dere som tror på dette til å forklare meg dette med ett gjennomtenkt svar. Svar som "jeg bare vet" teller ikke.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Child of nature

Jeg UTFORDRER dere som tror på dette til å forklare meg dette med ett gjennomtenkt svar. Svar som "jeg bare vet" teller ikke.

De fleste av oss vet vel i grunn at tannfeer er noe vi lærer barna våre, så det skal bli litt kulere å miste tennene, å at man på en måte for dem til å fokusere på noe vi anser som positivt som penger for tanna når de har smerter eller nekter å rive ut tanna som henger der løst og dingler, fordi de er redde. Å anse tannfeen som en del av den alternative verden, vel, det må du nesten svare meg på hvor du har det ifra?

Når det gjelder steiner og pendler finnes det overhode ingenting som er magisk med det. Men vi i den alternative verden anser at alt har en energi. Steinenes art og struktur, samt farge og dannelse har hver og en sin spesielle energi. Steinenes sammensetninger av mineraler og stoffer som er med på å påvirke steinens energi. Samt at fargen også har symbolsk verdi for bruk av den. Så det meste handler om energi.

Men det er nyttesløst å diskutere eller forsøke å forklare hvordan man kan bli påvirket av energier fra alt og alle, så lenge den man diskuterer med ikke har kjent denne energien selv.

Det blir som urter, hver urt har sin egen spesielle unike form for sammensetninger som gjør den unik, å som gjør at den blir brukt i alternative medisiner. Det samme har steiner.

Jeg vet ikke om jeg kan overbevise deg om noe som helst, for det krever at man har et åpent sinn. Uten et åpenst sinn er det nesten klinisk umulig å kjenne, føle det som ikke kan sees med øyet.

Men dersom du kunne tenke deg, så kan jeg utfordre deg. En dag du har tid, sett deg gjerne ute, plukk deg ut en blomst eller et tre, eller en stein, hva du nå måtte føle. Fokuser på den gjenstanden du ser deg ut. Fokuser gjerne med avslappet blikk, rolig og et blikk ute av fokus. Gjerne et par cm over gjenstanden. Dersom du tar i mot denne utfordringen og ser noe, kom gjerne tilbake til meg. Da kan vi diskutere videre. Da har du kanskje sett...energien jeg snakker om! :)

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Gjerne et par cm over gjenstanden. Dersom du tar i mot denne utfordringen og ser noe, kom gjerne tilbake til meg. Da kan vi diskutere videre. Da har du kanskje sett...energien jeg snakker om! :)

Altså denne "energien" dere snakker om. Den er interessant. Den kommer altså fra gjenstanden og er ikke noe jeg bare finner på selv inni meg?

Hvis den kommer fra gjenstanden, men er umulig å måle eller registrere utenfor meg selv. Hvordan vet jeg da at den kommer fra gjenstanden, og ikke er noe jeg bare innbiller meg? Det er umulig å svare på, ikke sant?

Hvordan vet vi at tannfeen ikke eksistere på samme måte? Som en slags ikke-målbar energi? En energi som man bare "føler"? Og som gjør om tenner til mynter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan ordet "energi" har sånn kredibilitet blant de alternative. Mens "ideomotorisk effekt" ikke får det til å ringe i noen bjeller overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Merkelig hvordan ordet "energi" har sånn kredibilitet blant de alternative. Mens "ideomotorisk effekt" ikke får det til å ringe i noen bjeller overhodet.

Nei, til det er de nok alt for skeptiske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Child of nature

Altså denne "energien" dere snakker om. Den er interessant. Den kommer altså fra gjenstanden og er ikke noe jeg bare finner på selv inni meg?

Hvis den kommer fra gjenstanden, men er umulig å måle eller registrere utenfor meg selv. Hvordan vet jeg da at den kommer fra gjenstanden, og ikke er noe jeg bare innbiller meg? Det er umulig å svare på, ikke sant?

Hvordan vet vi at tannfeen ikke eksistere på samme måte? Som en slags ikke-målbar energi? En energi som man bare "føler"? Og som gjør om tenner til mynter.

Den kommer fra gjenstanden ja., for alt har energi. Å jeg vil vel tro at man vet selv best om man finner på det eller ikke. Si meg, har du aldri hatt en eneste opplevelse som du ikke kan forklare naturlig? Som er logisk? Å hvis du har det, blir det da automatisk satt til noe du innbiller deg? Hva om du faktisk ikke innbiller deg ting! Jeg er en ganske oppegående person som ikke kjøper hva som helst, hverken i den åndelige verden, ei heller i den normale verden. Å tro meg, jeg har gått mange runder med meg selv opp gjennom årenes løp for å finne logiske forklaringer, sømfart alle mulige slags forklaringer.

Hehe, vitenskapens verden hvor alt skal måles og registreres. Menneskekroppen er også et måleinstrument. Vi kan foreksempel ikke måles for følelser? Ja, spill en trist film, å det kan sikkert måles at noe skjer i kroppen vår at vi blir påvirket, enten ved hjerterytme, forandringer i ditt eller datt...men selve følelsen kan ikke måles, hva er. Det er det kun vi selv som vet. Jeg kan si at jeg følte meg trist under filmen, men kanskje jeg var mest redd? Hvordan måle det?

Det samme er det med å reagere på energier rundt oss. Vi kan måle om energier rundt oss er bra eller dårlig.

Å gå en tur i skogen gjør godt for oss fleste. Hvorfor det? Hva er det med noen trær og noen fugler, en sti med kongler, som er så spesielt? Jo, det er roen i skogen, det er skogens energi vi merker. Som fyller oss opp.

Som sagt, det er håpløst å forklare noen om denne energien så sant man ikke har opplevd den selv. Derfor ga jeg deg en utfordring. Å jeg vil vel tro, at du er en såpass ærlig og skeptisk person at du vil fort finne ut av om du innbiller deg dette eller ikke.

Så, tar du utfordringen? Kanskje du ser den vakre energien, kanskje ikke. Husk at det er en treningsteknikk, ikke alltid man får til på første forsøk.

Så må man forsøke å ha et åpent sinn! :)

Vil mer enn gjerne høre fra noen som har opplevd tannfeens energi. Det hadde vært interessant. Jeg har selv aldri opplevd å se eller å føle en tannfe`s energi!

Endret av Child of nature
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Child of nature

Ideomotorisk effekt vil jeg tro er en forklaring på noe selv forskerene ikke klarer å forklare. Akkurat som ryggvondter. Kommer til legen og har smerter i ryggen, å man blir undersøkt i hue og baken, men ikke finner årsaken. Er dette innbillninger også? 80-90 prosent av pasienter som har vondt i ryggen havner i den store gruppen med sekkebetegnelsen "uspesifiserte ryggsmerter"

Akkurat som fibromyalgi, man har ikke anelse på hvorfor så mange kvinner lider av denne sykdommen som heller ikke med enkle grep kan måles eller defineres som 100% sikkert.

Så klart alle har ubevisste rykkninger i muskler og i i kroppen generelt. Men det er jammen i meg en svak og ikke minst en snodig oppfatning av alternative folk. Her fikk jeg meg en god latter. Så takk for det :)

Morsomt å lese alle deres såkalte naturlige forklaringer på ting som ikke kan forklares naturlig, fordi de ikke lar seg måle, med instrumenter.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte lurt på hvordan du og dine medløpere ser på soneterapi, og naturmedisiner? Har dere noensinne kjent effekten av fersk salvie, eller sittet på altanen en sen sommerkveld og røykt kattemynte?

Ikke mange årene siden hoemoepati, og akupunktur/ akupressur ble ansett for og være kvakksalveri heller. Og det var på grunn av ....?(hva eller hvem, fyll inn selv) I dag er det et tilbud om alternativ behandling på mange sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Child of nature

Jeg har ofte lurt på hvordan du og dine medløpere ser på soneterapi, og naturmedisiner? Har dere noensinne kjent effekten av fersk salvie, eller sittet på altanen en sen sommerkveld og røykt kattemynte?

Hei. Røyke kattemynte? Det har jeg aldri hørt før. Kan du forklare meg hvorfor man røyker dette og har det noen virkning på noe?

Jeg selv er ikke tilhenger av noe inntak av stoffer da jeg liker å vite at det jeg opplever er helt uten påvirkning av noe. Men det er meg, å ingen anklagelse, bare nysgjerrighet.

Jeg drikker knapt nok alkohol, eller tar knapt nok en parasett.

Men å sitte på altanen en sen sommerkveld, å bare snuse inn luften og lukten av naturen rundt er jo som sjelebalsam, så det er jeg 100% enig i. Det er iallefall for meg den største meditasjonen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Røyke kattemynte? Det har jeg aldri hørt før. Kan du forklare meg hvorfor man røyker dette og har det noen virkning på noe?

Jeg selv er ikke tilhenger av noe inntak av stoffer da jeg liker å vite at det jeg opplever er helt uten påvirkning av noe. Men det er meg, å ingen anklagelse, bare nysgjerrighet.

Jeg drikker knapt nok alkohol, eller tar knapt nok en parasett.

Men å sitte på altanen en sen sommerkveld, å bare snuse inn luften og lukten av naturen rundt er jo som sjelebalsam, så det er jeg 100% enig i. Det er iallefall for meg den største meditasjonen! :)

Nå nå, kjære deg - jeg mente ikke å promotere noe her på forumet. Det mener jeg og huske at var forbudt. Men kattemynte, eller katturt, som den også kalles, vokser vilt i naturen, eller kan dyrkes i hagen. Utover det, kan du bare bruke google eller noe sånt... :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Ikke mange årene siden hoemoepati, og akupunktur/ akupressur ble ansett for og være kvakksalveri heller. Og det var på grunn av ....?(hva eller hvem, fyll inn selv) I dag er det et tilbud om alternativ behandling på mange sykehus.

Det eneste som skjedde var at kvakksalverloven forsvant. Det er fortsatt ulovlig å hevde at alternativ behandling har noen som helst dokumentert effekt. Hvis den hadde det, ville den jo ikke bli kalt alternativ - skjønner du?

Slå opp ordet placebo, så forstår du hva slags krefter som styrer virkningen av alternativ medisin. En virkning som også kan styre virkningen av ordentlig medisin, avhengig av hva pasienten har av forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som skjedde var at kvakksalverloven forsvant. Det er fortsatt ulovlig å hevde at alternativ behandling har noen som helst dokumentert effekt. Hvis den hadde det, ville den jo ikke bli kalt alternativ - skjønner du?

Slå opp ordet placebo, så forstår du hva slags krefter som styrer virkningen av alternativ medisin. En virkning som også kan styre virkningen av ordentlig medisin, avhengig av hva pasienten har av forventninger.

Som jeg trodde! Du aner ingenting om soneterapi og naturmedisin.... :smoke: ...trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Som jeg trodde! Du aner ingenting om soneterapi og naturmedisin.... :smoke: ...trist...

Hva kan du alternativ behandling som forskere feiler å greie å måle utover placebo-effekten?

Hvis de hadde greid å bevise en medisinsk virkning, hadde det ikke vært alternativt. Smarting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kan du alternativ behandling som forskere feiler å greie å måle utover placebo-effekten?

Hvis de hadde greid å bevise en medisinsk virkning, hadde det ikke vært alternativt. Smarting :P

Å ja!? Hvis du, på denne årstiden går ut i skogen og skreller av noen 100 gram bark fra seljetrærne, (enkelt når sevja går) tar det med deg hjem og putter i en kaserolle, og koker den skikkelig mør, (30 - 40min.) siler av vannet, og drikker det. Da får du en effekt av det, og ikke en placebo-effekt. Om det går an å dokumentere eller ikke er meg revnende likegyldig, men farmasøytene er veldig sure for akkurat den effekten dette har. Lurendreier XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Child of nature

Nå vet ikke jeg hvor mye du har satt deg inn i forskning på alternative metoder? Men det må være svært lite, fordi: Alternative metoder eller behandlinger har aldri blitt tatt seriøst nok til å forskes på.

Vilkårene for forskning innen alternativ behandling

Den samlede internasjonale forskningsinnsatsen innen feltet alternativ behandling er beskjeden i forhold til medisinsk forskning, selv om det har vært en vekst de siste årene. Dette kan i stor grad forstås ut fra behandlingsformenes omfang og utøvernes antall i forhold til skolemedisinen. Det kan også forklares ut fra hvordan offentlige forskningsmidler kanaliseres til forskningen. I lys av dette kan det derfor hevdes at det ikke er overraskende at så vidt lite av alternativ behandling er dokumentert, jf. pkt. 6.1.4. En annen årsak til lav forskningsaktivitet og manglende dokumentasjon er at de aller fleste alternative behandlerne ikke har forskningskompetanse eller ansettelse i forskningsinstitusjon. Mange studier med påstander om effekt er for metodisk svake til å kunne tillegges vekt.

Et tredje forhold er at medisinere som forsker på alternativ behandling kan ha andre oppfatninger enn de alternative behandlerne om hvilke forskningsspørsmål som er verdt å stille, og hvilke kriterier man skal se etter i de enkelte undersøkelser. Norsk forskning innen homøopati og akupunktur kritiseres av alternative utøvere for å preges av skjevheter i utforming av forskningsopplegg. Det kan også være strid om hva som er egnet forskningsmetode, og i hvilken grad man kan trekke gyldige slutninger ut fra såkalt kvalitative studier.

6.1.1.2 Forskningsrådets program for alternativ medisin

Etter anmodning fra Stortinget i 1992 ble Norges forskningsråd (NFR) i 1993 tildelt midler for å etablere et forskningsprogram for alternativ medisin, med en årlig ramme på 1,5 millioner kroner. Bevilgningen fra Sosial- og helsedepartementet har økt til 3,25 millioner kroner i 2000. I 1992 eksisterte det allerede et privat fond for forskning innen alternativ medisin, Norsk Forskningsfond for Alternativ Medisin, som utøvermiljøer hadde tatt initiativ til. Deltakerne i dette fondets styre ble i stor grad trukket med i NFR-programmets styre og aktiviteter. Lenge var det medisinere som fikk brorparten av bevilgningene, fordi de hadde bedre søknader enn de alternative utøverne. Forskningsrådet så derfor behov for å tilby opplæring i forskningsmetode for disse. Forskningen har i stor grad vært konsentrert om effekter av homøopati og akupunktur i ulike sammenhenger. Noen planlagte prosjekter har ikke blitt realisert, grunnet manglende interesse fra medisinske samarbeidspartnere og problemer med rekruttering av pasienter til forsøk. I 1999 fullførte den første kandidaten med ståsted innen alternativ og komplementær behandling doktorgrad med finansiering av programmet.

Regjeringen.no

Som man ser her og i resten av den artikkelen, har det aldri vært noen store forskningsprosjekter på alternative behandlinger, av forskjellige grunner. 1: medisinsk forskning alltid har blitt prioritert først. 2: Lenge var det medisinere som fikk brorparten av bevilgningene, fordi de hadde bedre søknader enn de alternative utøverne 3: Noen planlagte prosjekter har ikke blitt realisert, grunnet manglende interesse fra medisinske samarbeidspartnere og problemer med rekruttering av pasienter til forsøk. 4: Medisinere som forsker på alternativ behandling kan ha andre oppfatninger enn de alternative behandlerne om hvilke forskningsspørsmål som er verdt å stille, og hvilke kriterier man skal se etter i de enkelte undersøkelser.

Derfor kan dere med god grunn si at det ikke er gode nok forskningsbevis på at alternative behandlingsmestoder ikke er godt nok dokumentert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideomotorisk effekt vil jeg tro er en forklaring på noe selv forskerene ikke klarer å forklare. Akkurat som ryggvondter. Kommer til legen og har smerter i ryggen, å man blir undersøkt i hue og baken, men ikke finner årsaken. Er dette innbillninger også? 80-90 prosent av pasienter som har vondt i ryggen havner i den store gruppen med sekkebetegnelsen "uspesifiserte ryggsmerter"

Akkurat som fibromyalgi, man har ikke anelse på hvorfor så mange kvinner lider av denne sykdommen som heller ikke med enkle grep kan måles eller defineres som 100% sikkert.

Så klart alle har ubevisste rykkninger i muskler og i i kroppen generelt. Men det er jammen i meg en svak og ikke minst en snodig oppfatning av alternative folk. Her fikk jeg meg en god latter. Så takk for det :)

Morsomt å lese alle deres såkalte naturlige forklaringer på ting som ikke kan forklares naturlig, fordi de ikke lar seg måle, med instrumenter.

:)

Nei, ideomotorisk effekt er en effekt som er godt forstått. Det er slik at når du tenker på å gjøre en bevegelse, eller å si noe, eller bruke kroppen på en eller annen måte, så vil de nevronene som skal gjøre den eventuelle bevegelsen, også aktiveres. Og det skjer en svak aktivering av musklene. Dette gjør seg gjeldende i mange forskjellige sammenhenger. F.eks, når man leser, så bruker man ofte stemmebåndene og strupehodet i samsvar med det man leser. Sier ingenting, men sier det likevel. Ideomotorisk effekt er ikke tilfeldige ubevisste rykninger, det er svak motorisk effekt i tråd med en mental forestilling om bevegelse. Og en pendel er en forsterker av denne bevegelsen. Enhver kan gjøre følgende eksperiment: Ta en pendel. hold den i ro. Tenk så på en linje. Pendelen vil etter en liten stund begynne å pendle i en rett bevegelse. Tenk på en sirkel. Pendelen vil begynne å svinge i en sirkel.

Ideomotorisk effekt er også det som får et uoji-brett til å fungere. Klart demonstrert ved at selv mennesker som kan bruke et uiji-brett med bind for øynene, ikke får det til dersom man endrer orienteringen av brettet uten at de vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Child of nature

Nei, ideomotorisk effekt er en effekt som er godt forstått. Det er slik at når du tenker på å gjøre en bevegelse, eller å si noe, eller bruke kroppen på en eller annen måte, så vil de nevronene som skal gjøre den eventuelle bevegelsen, også aktiveres. Og det skjer en svak aktivering av musklene. Dette gjør seg gjeldende i mange forskjellige sammenhenger. F.eks, når man leser, så bruker man ofte stemmebåndene og strupehodet i samsvar med det man leser. Sier ingenting, men sier det likevel. Ideomotorisk effekt er ikke tilfeldige ubevisste rykninger, det er svak motorisk effekt i tråd med en mental forestilling om bevegelse. Og en pendel er en forsterker av denne bevegelsen. Enhver kan gjøre følgende eksperiment: Ta en pendel. hold den i ro. Tenk så på en linje. Pendelen vil etter en liten stund begynne å pendle i en rett bevegelse. Tenk på en sirkel. Pendelen vil begynne å svinge i en sirkel.

Ideomotorisk effekt er også det som får et uoji-brett til å fungere. Klart demonstrert ved at selv mennesker som kan bruke et uiji-brett med bind for øynene, ikke får det til dersom man endrer orienteringen av brettet uten at de vet det.

Har du erfaring med bruk av pendel?

Jeg kan bruke pendel til å finne gjenstander som er blitt borte. Dvs...gjenstander andre har lagt bort som jeg ikke har peiling på hvor er. Så kan jeg ta frem pendel, å spørre ja/nei spørsmål...

På den måten kan pendelen etter spørsmål vise meg at en gjenstand er blitt lagt på en veldig uvanlig plass...f.eks bilnøkler inni et kjeleskap, grunnet at barn har lagt det der. Å den ligger der!

Så hvordan forklare det? Kanskje jeg er synsk? Hvilket jeg ikke er.

Ja og nei! Er enig med deg på visse punkter. Pendelen kan reagere på ting vi tenker på. Den kan f.eks hjelpe oss å ta et valg! Det vil si hvis vi sliter med å finne et av to eller flere valg. Så kan den vise oss det valget som ligger der ubevisst og som er det sterkeste ønsket, fordi den reagerer på det vi kaller *vårt høyere jeg* og dens svar.

Forskere kan si, mene, forsøke å dokumentere akkurat hva de vil, men det er faktisk ikke alt som lar seg forske på! Enkelte ting må man kjenne intuitivt.

Så må man spørre seg, hvorfor blir det flere og flere som tror, praktiserer og benytter seg av alternative behandlinger, verktøy, som søker seg til noe innen den alternative verden?

Vi er ganske mange nå, menes det da at alle er like skrullete? Som tror på ting som ikke lar seg forske?

Ta f.eks akupunktur. "Akupunktur er en gammel kinesisk behandlingsmetode som sammen med kinesisk urtemedisin og qi gong utgjør den tradisjonelle kinesiske medisinen. Metoden består i å sette tynne akupunkturnåler inn i spesifikke punkter på kroppen for å påvirke kroppens qi og dermed kurere sykdom og frembringe helse."

"Vesten har sakte, men sikkert åpnet øynene for akupunktur de siste årene og i Norge brukes akupunktur nå på smerteklinikker og fødeavdelinger på sykehusene. 27% av sykehusene i Norge tilbyr alternative behandlingsmetoder (2003), og akupunktur er den vanligste. Mange fysioterapeuter og enkelte leger bruker akupunktur i sin praksis. Et resultat av dette er at det blir forsket mer på akupunktur, noe kineserne ikke har vært spesielt opptatt av. Det har blitt publisert grundige forskningsrapporter i flere store medisinske tidsskrifter, blant annet British Journal of Medicine."

Kineserne har brukt akupunktur i tusner av år, fordi det har stor effekt innen sykdom og smerter. De har ikke tatt på seg brydderiet med å forske på hvorfor ditt og datt. Mens vesten MÅ på død og liv forske på alt som er. Lar det seg ikke dokumentere, er det heller iklke akseptert. Det hjelper lite at f.eks 800 av 1000 sier de har blitt friske eller bedre av en alternativ behandling, så lenge forskerne ikke klarer og dokumetere det.

Å hvorfor har forskere så høy status? Hvor mange ganger har ikke de drete på leggen? Hvor mange ganger har ikke vitenskapen og forskerne måtte skrive om ditt eller datt fordi de har funnet opp nye nytt, funnet en feil, osv. Hvor mange ganger har ikke man lest at *historien må skrives om fordi*...osv.

Nei, jeg fatter ikke hvorfor alt må på død og liv forskes på, dokumenteres. Jeg syns det er på høy tid å la erfaringer folk har, spesiellt når så mange mennesker har gode eller dårlige erfaringer snart få lov å gjelde!

Forskere og vitenskapsmenn er så klart geniale, men når de skal begynne å forske på ting de ikke selv har erfaringer med, så er det jo helt klart at de ikke skjønner bæret av hva mange, å da mener jeg mange alternative folk/behandlere snakker om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

"Så må man spørre seg, hvorfor blir det flere og flere som tror, praktiserer og benytter seg av alternative behandlinger, verktøy, som søker seg til noe innen den alternative verden?"

Fordi det er populært.... i tillegg til at verden har blitt materialistisk, folk begynner å få nok og vil nærmere naturen og seg selv igjen. Derfor har det eksplodert med svindlere og såkalte alternative "ledere"/forselgere som utnytter dette. Når en i Hollywood begynner med yoga, så gjør alle det. Og det folk gjør i Hollywood sprer seg videre til andre mennesker igjen (dette er bare et eksempel - ta ikke ord som yoga eller Hollywood bokstavelig)

Jeg er selv såkalt alternativ, men med en stoooor skeptiker i magen.

Jeg har sett og opplevd ting ingen har klart å forklare for meg, men jeg sluker ikke hva alle andre kommer med av den grunn.

Det HAR blitt forsket masse på "overnaturlige ting" - ingen har klart å komme frem til noe.

Under den kalde krigen (les: tror jeg), så ble det jo satt igang mange tester om telepatisk spionasje etc etc - men uansett hvor mye de testet og forsøkte så var det jo ingen som klarte å bevise at de hadde telepatiske evner.

Når det kommer til alternativ behandling, så blåser jeg egentlig i om t.ex. akupunktur fungerer eller om det er placebo. Her er vel strengt tatt det viktigste at pasienten blir frisk eller føler seg bedre.

Har selv sett mennesker ta akupunktur hvor de blir helt friske etterpå, eller homeopatiske behandlinger/medisiner hvor folk ikke har allergi mot dyr lengre.

Til og med healing har jeg sett fungere (har selv healet - t,ex min samboers hånd som han brant seg på, og 2 minutter senere var brannsåret borte)

Så kall det gjerne placebo, kall det alternativt eller kall det gammel kultur - det viktigste er vel at det fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Child of nature

"Så må man spørre seg, hvorfor blir det flere og flere som tror, praktiserer og benytter seg av alternative behandlinger, verktøy, som søker seg til noe innen den alternative verden?"

Fordi det er populært.... i tillegg til at verden har blitt materialistisk, folk begynner å få nok og vil nærmere naturen og seg selv igjen. Derfor har det eksplodert med svindlere og såkalte alternative "ledere"/forselgere som utnytter dette. Når en i Hollywood begynner med yoga, så gjør alle det. Og det folk gjør i Hollywood sprer seg videre til andre mennesker igjen (dette er bare et eksempel - ta ikke ord som yoga eller Hollywood bokstavelig)

Enig, folk søker mer og mer etter indre verdier. Å selvsagt er mye av det på mote. Men mote betyr også noe gjerne går over. Derfor må det vel bety at de fleste har funnet store verdier i å søke i den alternative verden.

Utnyttelse finner man overalt. Her blir jeg alltid litt lattermild, ikke for ditt utsagn, men det er alltid snakk om grove utnyttelser når ordet alternativ dukker opp. Men hvor finner man IKKE utnyttelse? Man finner det overalt. Selvsagt er det alltid noen som ser sitt snitt til å tjene på andres lidelser. I uansett miljø.

Jeg er selv såkalt alternativ, men med en stoooor skeptiker i magen.

Jeg har sett og opplevd ting ingen har klart å forklare for meg, men jeg sluker ikke hva alle andre kommer med av den grunn.

Da er vi to. Jeg er veldig alternativ, men sluker ingenting rått. Her går det mest på magefølelse. Det som kjenns riktig ut for meg tar jeg til meg, resten forkaster jeg.

Det HAR blitt forsket masse på "overnaturlige ting" - ingen har klart å komme frem til noe.

Under den kalde krigen (les: tror jeg), så ble det jo satt igang mange tester om telepatisk spionasje etc etc - men uansett hvor mye de testet og forsøkte så var det jo ingen som klarte å bevise at de hadde telepatiske evner.

Det er mulig, men nå nevnte jeg forskning på alternative behandlinger. Det er noe annet. Det har det ikke blitt tilfredstillende forsket godt nok på. Det står å lese i ett av innleggene mine over her, link til Regjering.no hvor det står at det ikke har blitt forsket så mye på dette i forhold til medisinsk forskning.

Så kall det gjerne placebo, kall det alternativt eller kall det gammel kultur - det viktigste er vel at det fungerer?

Helt enig med du! Tankens kraft...å den lar seg overhode ikke måle! :)

Endret av Child of nature
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Helt enig med du! Tankens kraft...å den lar seg overhode ikke måle! :)

Men man kan måle effekten av den. Ta eksempelet med placebo-effekten av narremedisin (sukkerpiller).

Hvis man under testen som inkluderer flere hundre personer, forteller at bivirkningene av "disse sterke allergimedisinene" er kvalme og oppkast. Ja, da kommer garantert en andel av testsubjektene til å bli kvalme og få oppkast. Dette er veldokumentert. Det virker også andre veien, om man gir sukkerpiller i stedet for smertestillende medisiner ved milde og moderate smerter. Da vil en andel av testsubjektene beskrive en effektiv lindrende effekt, selv om de faktisk kun fikk sukkerpiller.

De testene som er blitt gjort for behandling med alternative metoder som akupunktur og homøopati viser nøyaktig samme virkning. Og selv om du har hørt historier som forteller om folk som er blitt kvitt pest, kolera og kreft fordi de har hatt en "kraftfull mineralstein" under hodeputa og benyttet seg av healing, holder dessverre ikke dette som bevis. For at noe skal kunne brukes som medisin, må det ha en veldokumentert effekt - utover det man kan regne med som placebo-effekten. Man må også ha mer enn anekdoter som dokumentasjon.

Naturvitenskapen strever også etter å finne årsaken til den målte effekten. Og det er her jeg synes dere alternativere bør få øynene opp. Det er her vi mennesker kan komme videre i utviklingen. Hvis vi strever etter å finne ut hvordan og hvorfor en type behandling virker. Dette er tydeligvis helt uinteressant for dere? Det tar bort spenningen og magien? Hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...